suddrik

Dagbok från Amerikatt

Å, åka pendeltåg… 25 september, 2011

Filed under: Kategorilöst! — Suddrik @ 23:54

Det står en liten kille framför mig på tåget. Liten och liten, 15 kanske. En röd finne lyser irriterat på hans näsa, han står och läser en bok, att döma av omslagets mönster ”Spelet”. Eftersom Metro för första gången var slut står jag och försöker att låta bli att blänga på oskyldigt folk, men man kan ju inte låta bli helt. Tänker inte på det först, inte förrän ett par detaljer inte riktigt klaffar. Killen har stor, stickad rastafarimössa, oversized hiphop-byxa och tröja, vanlig friluftsjacka och till detta Misfits-väska med Marilyn Manson-knappar. Så hör jag vad han lyssnar på. Klassisk musik!
Antingen är killen förvirrad, har någon sorts personlighetsklyvning, eller så är han det bästa av allt: förtjust i det mesta.

Jag älskar lokaltrafik, men avskyr t-centralen. Känslig för negativ energi är jag så tacksam över att man kan passa in rätt vagn och väl framme i stan bara springa upp för trappan för att i ett nafs vara borta från de stora mängderna stressade människor och ute i den klara luften. Är den här vackra hösten ovanligt fantastisk, eller får den ovanligt fantastiska livsglädjen den bara att verka sådan?

.

Veckans skillnader-insikt:

  • Redan kl 15-16 börjar man höra MÄN säga att de måste skynda sig iväg och hämta på dagis och skolor. Jag frågar maken. Ingen av oss hörde detta i USA. Viktor kommer efter en stunds eftertanke på att det var ju visst en man som hämtade 1 dag per vecka. Några sekunder till och han drar sig till minnes att det var svenska A…
  • Svenskar må klä sig bättre än amerikaner i de flesta fall (med undantag för exempelvis tajts, särskilt de som slutar på halva vaden och får även de längsta gasellben att se ut som fläskiga stumpar) men på gymmet ser folk inte riktigt kloka ut. Rättelse: inne på gymmets cardio-klasser ser det knepigt ut, skrotlyftarkillarna utanför ser ju ut som de gör överallt. Men inne på exempelvis combaten så klär många sig i lager på lager av kläder som inte alls passar ihop, vanligen förfulande kläder som inte passar dem. I don’t give a flying fuck som vanligt utan traskar dit med camo-byxor och svart topp och bryr mig inte om att jag ser skitnödig ut när jag matchar klassen jag går på. Är det combat så blir det camo även om jag är ensam i landet om det.
    Mode kan vara lustigt ibland, även inom fitnessvärlden. Mest skrattretande var det på Fitnessmässan där många som dansade drog upp ena byxbenet till knät…? Alltså, rynkade upp brallan, under knät…? Bara ena byxbenet och det andra fick hänga? En sån fånig fluga. Men samtidigt hysteriskt kul! Kanske betydde det något, exempelvis att man är singel och gay? Vad praktiskt i så fall! Det borde finnas uttalade koder för allt!
 

Kommentera

