suddrik

Dagbok från Amerikatt

A perfect day 20 september, 2011

Filed under: 5. Återvändande — Suddrik @ 23:45

Perfektionisten inom mig får panik av prestationsångest och brist på tro på min egen förmåga. Tänk att de nästan 10 säkra och lugna åren på WM-data inte satte djupare spår! Blott 5 månader på Microsoft var nog för att förlora grundtryggheten. Men förstås väntar inte arkebuseringsstyrkan, och förstås går det bra. Inget underlag för arkebusering ens alltså. Dagen resulterar i ett problem som behöver lösas och jag blir uppspelt som ett litet barn.

Efter kundmöte kan jag inte låta bli att nämna för min chef att jag har lite svårt att vänja mig vid svenskt ledarskap efter Microsofts ”management by fear”. Jag vet, jag har mundiarré, men han håller med.

Kommer hem 18.30, planen var att synda med att slappa i soffan hela kvällen. Inser att jag måste åka och handla, far till eko-coop, 1500:- 😦 senare landar jag till slut i soffan och tittar på svensk tv för första gången på några år. Att titta på svensk tv känns som att läsa Dassboken ungefär. Roligt, men hur barnsligt som helst, ibland lite epilepsivarning när folk snabbpratar ikapp med varandra. Reklamen är verkligen urtöntig, men mindre äcklig och irriterande än i WA.

På det hela taget är detta en underbar dag. Jag älskar de här dagarna då alla pusselbitar ligger på plats, när livet är perfekt.

 

4 Responses to “A perfect day”

  1. Gabriella Says:

    Vad kollar du på för något på tv 😉 ? Dassboken haha – vad är det ?

    Vet inte om jag hänger med – men skrev inte du att du var uttråkad på Microsoft, att det gick lite för segt fram för din smak ? 😉 … fick det dig att förlora grundtryggheten ?

    Såååå avundsjuk på dig som har karriär, det kommer att bli kanon tror jag 🙂 Hade du haft ett segt jobb som knappt varit värt att nämna så hade det nog varit enbart tråkigt 🙂 … och ingen utvecklingspotential 😉

  2. suddrik Says:

    Dassboken är såna där tjocka tidningar som folk har inne på skithuset och som bara är avsedda för att läsas en kort stund eftersom de bara har roliga historier och annat som är för hysteriskt för att sträckläsa… Vi tittade på 3 olika kanaler, och det var lika bjäbbigt överallt! 😀

    Microsoft var ursegt. Jag var överkvalificerad och jobbet jag utförde gick så sakta, man fick aldrig tid att arbeta på riktigt eftersom man skulle sitta i möte 5 timmar om dagen och rapportera till chefen 2 timmar om dagen… jo, alla jobbade fram till 12 på nätterna, förutom jag. När jag någon gång ibland skulle göra något på kvällen så var alla mina kollegor alltid inloggade. Det som fick mig att bli otrygg var deras ledarstil, inget utrymme för att göra fel ens första veckan, förväntan att man skulle jobba dygnet runt, hur de kunde svartmåla och sparka folk på stående fot. Min chef var en riktigt elak människa. Och kollegorna… livrädda för att förlora sina egna jobb högg de alla andra i ryggen, baktalade, saboterade. Det var helt jäkla hemskt. Okej, det var inte helt bortkastat eftersom jag lärde mig lite om Sharepoint från ett storkundsperspektiv, och jag fick se hur de absolut sämsta av miljöer fungerar, vilket också är en erfarenhet, men det är nästan så jag ångrar att jag någonsin jobbade där.

    Var inte avundsjuk, härma istället!! 😀 Det kan ta tid, men till slut lossnar det. Bara man kämpar så! (Men fy vad det var svårt att tänka så efter 1½ års intensivt jobbsökande…)

    Rock on!

    • Gabriella Says:

      Haha, och så uppmuntrar du mig att söka jobb i USA 😉 Din arbetsmiljö där låter ju helt galen! – men visst en nyttig erfarenhet. Men jag antar att den inte representerar alla arbetsplatser i USA 😉 …

      Haha, självklart ska jag härma och skaffa karriär 😉 därför jag är här och läser och suger åt mig allt vettigt du skriver 😉 lät lite galet, nädå ingen fara! Blir mest glad och inspirerad av din blogg.

      Men ska börja söka jobb på allvar nu tänkte jag. Så har du tips på någon bra websida med knep eller något man absolut ska ha med i sin CV så får du jättegörna dela med dig 🙂

      • suddrik Says:

        Jupp, erfarenhet i efterhand, men då det begav sig hade jag gärna varit utan… Children’s var dock mycket bättre, så oroa dig inte! Bra på CV:n när du kommer hem också, så go get them!! 😉

        Jag har ingen särskild sida för tips, jag har fått hjälp av åtskilliga rekryterare och en karriärkonsult. Nu är den kick-ass. Det man ska tänka på är att lyfta fram vad man har bidragit med som gett vinning för företaget. Typ, ”sparade x antal kronor genom att göra y”.


Kommentera

