suddrik

Dagbok från Amerikatt

barnsommar 2011, Astrid Lindgrens Värld & Linköööping hetere 23 augusti, 2011

Filed under: 4. Coming home — Suddrik @ 18:51

5/8 trotsade vi vädrets makter och grillade i Örebro med Örebror Tomas och Mia, nästa dag kom vi till Vimmerby och spenderade eftermiddagen i den lilla vattenparken intill Karaktärshotellet. Sommarens sista solning? Perfekt väder för nästa dags besök på Astrid Lindgrens Värld tänkte vi, men den bjöd på regn, regn och lite mer regn…

Jag är glad ändå. Ibland… För snål för att köpa poncho är jag också, men shorts i regnet var en guldidé, blöta byxor är otäcka, blöta ben är bara blöta ben!

Min mycket lilla man.

… och lilla, lilla barn…

Barnen tittar på Pippi-show *slick, slick* och föräldrarna passar på när alla ungar håller sig undan

Alva sitter i Pippis säng och käkar knäck-klubba (det enda utan färgämnen i godisaffärerna).

Pippis hus var coolt, fast vi blev utslängda efter någon minut, de skulle ha show.

Ungarna älskade showandet. Jag älskar den här bilden, för de ser verkligen smarta ut på den alla 3. 🙂

Alva har just kramat Karlsson.
Karlsson har alltid irriterat mig, har inte förstått tjusningen i berättelserna. Men den här Karlsson var helt underbar. Han slog vad med någon småsur gubbe om att han kunde träffa plåtburkarna i ett stånd, och vann han skulle han få gubbens glasstrut (om inte skulle han bjuda alla åskådare på glass). Han lyckades och käkade upp de sista 5 centimetrarna på gubbens glass. När han ändå var igång snodde han lika mycket av en tjej som också stod och tittade. Gubben skrattade inte, men jag fick knappt luft mellan skrattatackerna. Sedan pratade han med glass i mun så det sprutade hej vilt överallt.

Karlsson på taket-lekplatsen. Alvas favorit.

Alva berättar för Alva i Madicken att hon också heter Alva. En liten flicka bredvid Alva säger detsamma. Smaaart att döpa barn utan att kolla efter populäraste namnen…

Alva pratar med Prussiluskan (som troligen var roligast i hela parken, underbara kvinna). Hon var, som Pippi säger i den gamla serien, rätt så karl-tokig. Mycket förtjust i Kling & Klang, men hon hade ett gott öga till luffaren som satt och fikade med Rasmus vid bordet bredvid också. Snutarna var jättekul de med!
Sanna är som vanligt lite blyg för karaktärer… (vem kan klandra henne, de är ju urläskiga!)

Lite posing på den fräscha hotellrestaurangen, strax innan vi såg ”pippi”.

Nästa dag var det fint igen, men om det är ett som är säkert så är det att det räcker med 1 dag för besök i parken. Vi missade en grej, (utlovad show i Törnrosdalen saknades helt!) så en timme till kanske, men en till heldag? Hade inte funkat. Det var roligt, men vi behövde åka hem, Viktor hade ju arbetsdag dessutom (tur att han jobbar mot Amerikatt så han kan jobba kvällar :-)). Vi stannade till i Gamla Linköping för att gå på Cloettas fabriksutförsäljning. Man hade gjort något verkligt kul av den gamla stadsdelen, till skillnad mot Sthlm:s gamla stan där man på sin höjd kan få fika eller käka i ett källarvalv. Det satt bland annat en gammaldags klädd soldat mitt på torget och sjöng något gammalt kväde, han drack ur sin fickplunta mellan verserna. Hästar drog en vagn över torget och vi besökte gamla folkskolan.

Ungarna provade att skriva med gamla bläckpennor samt på gamla griffeltavlor som man sedan fick sudda på med *urk* kanintassar.

Det gick oväntat bra att skriva med stiften, jag lyckades skriva hela alfabetet på ett dopp! (Naturligtvis måste man prova själv, och visst satt kunskaperna i från bild-lektionerna i högstadiet!)

När vi någon vecka senare tittade på Rasmus på luffen såg jag genast att samtliga stadscener var inspelade i Gamla Linköping. Jättekul återseende!

ÄNTLIGEN!

”Hm… jag tror jag tar… 4 Flipper, 1 kg sockerbitar, 1 kilo Polly, några ekologiska mintchokladkakor, en sån där påse med…”

 

2 Responses to “barnsommar 2011, Astrid Lindgrens Värld & Linköööping hetere”

  1. Gabriella Says:

    Jättefina bilder 😉 Jag var på Astrid Lingrens värld när jag var liten, ja eller tonåring kanske, minns inte att det såg ut så där…?! 🙂

    … och gamla Linköping är mysigt;) De har flyttat dit gamla fina hus istället för att riva dem;) … de är ingen riktig stadsdel… men det närmaste gamla stan man kan komma kanske. I down town Linköping finns ingen motsvarighet riktigt… hm. Kanske för att stan är ganska liten… i alla fall med amerikanska mått hahaha. Fast Ann Arbor är lika litet, men mer att göra 🙂 (Vi bodde i Linköping 5 år innan vi flyttade hit.)

    …. och dina shorts var jättefina 😉

    • suddrik Says:

      Hahaha, tack 🙂 Jag är inte jätte-confident i shorts längre, men för det mesta struntar jag i det! 😀

      Jag älskar när de gör sådär med gamla hus, för river gör de ju i vilket fall som helst, så det är underbart när de återanvänds. Skansen är uppbyggd på samma sätt.

      Jag har rätt dålig koll på amerikanska städers storlekar om jag ska vara ärlig… Washington var så Sverige-likt, Seattle med förorter har nästan samma invånarantal som Stockholm, lite annan fördelning mellan innerstad/förort bara.


Kommentera

