suddrik

Dagbok från Amerikatt

Mörkrets inbrott och lättja 9 augusti, 2011

Filed under: 3. I Sverige,4. Coming home — Suddrik @ 0:18

Det har aldrig hjälpt att veta att det kan vara många veckor sommar kvar när man går in i augusti, mild sorg inställer sig varje år. Ikväll klockan 21 hade solen redan dykt under horisonten och färgade himlen köttrosa i alla väderstreck. Viktor jobbade in dagens frånvaro på kvällen, så barnen och jag spelade Råttfällan och gick sedan ut och joggade 2 varv runt vattentornet i den vackert rosa aftonen.

Sverige är härligt när det är härligt. Med andra ord; på sommaren är Sverige underbart. Det är lika roligt att återvända som förrförra året, att upptäcka det man uppskattar och saknat. Igår kväll när vi skulle betala restaurangmiddagen insåg vi att vi glömt hur man dricksar i Sverige och frågade tjejen som serverat oss.

Läste på en annan återvändares blogg att man i Sverige tvingas packa sina egna matkassar samt ytterligare beklagan över att de kostar pengar, som att detta vore något negativt. Jag älskar att packa själv. Dels får jag välja var mina saker ska vara, jag slipper låta någon utföra enformigt apgöra som sliter på kroppen, och påsarna, de som kostar pengar, prisa gudarna! Vad jag önskar att amrisarna kunde börja ta betalt för dem också, jag vet inte vad det skulle innebära för miljön, men många verkar verkligen inte tänka längre än näsan räcker. Själviskt och slappt tycker jag.

Jag undrar om det inte stämmer som jag läste i en krönika i SvD, att Sverige inte alls smutsar ner mindre som siffrorna påvisar, utan bara att vår skit flyttats utomlands (Made in China, låter bekant eller?). Men varför bry sig, varför anstränga sig? Det finns dessutom bortförklaringar till allt. Det gör ont att se när somliga inte ens försöker, somliga är t o m stolta det. Man är ju inte perfekt själv, men det är dubbelmoralen som är mest osmaklig. USA bad, Sweden good.

Jag vill absolut inte påstå att det är så mycket bättre någonstans. Idag väljs minsta möjliga motstånd ty lättja har på något vis vänt och blivit en dygd, vi ska jobba mindre, kämpa minimalt, bara få, få och få. Man köper det man vill ha utan en tanke på miljöpåverkan, man använder sig av den konstiga förevändningen att man ”förtjänar” och ”får unna sig” men allt som oftast har vi faktiskt inte gjort oss förtjänt av något.

Sedan räcker det ju sällan med en sak, mycket vill ha mer.

Jag ser med fasa på hur många flera SUV:ar det rör sig på vägarna här i Stockholms norra förorter och vi gapar och pekar när vi ser pick-uper som man aldrig såg förr, exempelvis enorma Chevroleter som antagligen direktimporterats [för att kompensera små penisar och dåliga föraregenskaper]. Inte så farligt kanske man kan tycka, det är ju bara en bil, men dels stannar det ju aldrig där och med tanke på hur man talar om hur Sverige är ett sådant miljöföredöme och ”bäst i världen” på det ena och det andra så förvirras jag. Det jämförs så lätt med USA, där alla är lata, feta och skiter i miljön, men svenskarna knappar fort ikapp, det tar bara några få år, där det tagit amerikanerna decennier att indoktrineras. Dessutom, varför jämföra sig med de som är värst…?

Detta är bara ett smärre smolk i glädjebägaren just nu. Ungarna lever upp, de skriker och gapar och beter sig bortskämt eftersom de är så förfärligt nöjda med livet och sig själva, de smutsar ner sig vid stugan på landet och kutar upp och ner mellan grannarna i villan hemma i S-tuna. Med pool hos de båda grannarna ser vi inte mycket av dem. Man får ta dem hemifrån för att få umgås med dem. Lite för trött ikväll, bilder från Astrid Lindgrens Värld kommer imorgon.

 

7 Responses to “Mörkrets inbrott och lättja”

  1. Mamma Says:

    Haha, stora bilar har väl alltid kallats för ”penisförlängare”!

  2. Gabriella Says:

    Jag vill oxå packa mina påsar själv 🙂 och försöker att få göra det så ofta som möjligt.

    Man kan alltid göra något för miljön;) Jag försöker tänka på att inte överkonsumera (inte så svårt just nu med tanke på ekonomin haha) och överlag inte slösa i onödan. Det jag reager mest på i USA är att folk har bilar på tomgång låååååååångga stunder och att när man spolar i toaletterna så rinner det ner MYCKET vatten. Folk är lite lata och bortskämda, och som sagt varorna packas åt en i affären och nästan ingen bryr sig om att köra tillbaka sin kundvagn.

    Ok, vi kör en ford mustang med en V6a som drar en del bensin, inte så miljövänligt kanske, men jag stoppade maken från en V8 i alla fall haha. Ok, jag försöker att inte ta bilen i onödan och att samåka:)

    MEN något som är bra är att folk tar med den överblivna maten hem i en box när man går ut och äter på restaurang. I Sverige ber nästan ingen om en ”doggybag”, och jag läste nyligen i DN ? tror jag, om den GIGANTISKA mängd mat som slängs för att folk inte orkar äta upp 🙂 Så det finns bra och dåligt i bägge länderna, lätt att glorifiera Sverige i bland 🙂 … även om det kan va så att landet kanske förtjänar det emellanåt haha 😉

    Hur känns det att ingen frågar ”how are you”, hela tiden, och att det int hälsas och småpratas lika mycket som USA, saknar ni det ?

    • suddrik Says:

      Hahaha, jag hatar doggy-bags!! Dels tycker jag att det är lite smått ofräscht att äta samma tallrik 2 gånger (det är skillnad med rester i en kastrull, men från en tallrik man redan ätit från…) dels borde portionerna vara mindre från början. Som om inte det vore nog, frigolit?? Hellre kastar jag en halv portion mat (som säkert skulle kastas om någon dag ändå) än at jag slösar bort massa emballage i form av plast som inte kan återvinnas. Nu låter jag hård, det är inte meningen 🙂 Jag såg artikeln också, men jag hoppas verkligen att man minskar portionerna istället, man kan väl få backning om man inte är mätt? (Kan vara en sån förbaskat fascist ibland :-D)

      Jag skulle nog inte oroa mig så mycket för att ni inte kör miljöbil om jag vore du, vi alla syndar ju på något sätt. Så länge jag bor i villa är jag miljöbov nästan vadhelst jag gör.

      How are you-grejen i sig saknar jag inte, men jag saknar det sociala beteendet på något sätt… kanske är det ändå det? Att folk lyssnar när man pratar istället för att avbryta, visar intresse fast de kanske inte bryr sig (glada för ens skull, att man hittat sin grej) att man får ha en åsikt utan att behöva försvara den. Och servicen… vissa affärer… man undrar om de säger till sina anställda att man måste bete sig som surkart.

      Har inte suttit mycket vid datorn på sistone… ursäkta sent svar! Måste surfa ikapp lite!

  3. Gabriella Says:

    Hey Jenny, you’re alive 😉 !

    Antar att ni har fullt upp och mycket att organisera 🙂 Jag håller med om att det är bättre med mindre potioner:) Men jag tycker det e ok att ta med maten i en box oxå:)… Haha, fast det e ju inte så att jag leker med den och tar med kladdiga rester. Oftast lägger jag undan hälften för att jag vet att jag inte få i mig den. Eller så har vi beställt in ”gemensamt” då det dukas upp på bordet, och vi tar hem mat som inte varit på tallriken. Haha, men ser framför mig vad du menar 😉 … men det e oftast takeout som blir till flera måltider, och yeeessss, älskar att det e så billigt 🙂

    Du får uppdatera bloggen 😉 Nyfiken på vad ni pysslar med 🙂

    • suddrik Says:

      Jag tar gärna med mat hem om jag delar från början (som du) men då ska jag ha egen burk med mig.

      Lever gör vi 🙂 men vi gör inte så mycket. Barngrejer mest. Viss irritation har uppstått över det vi glömde packa med oss, och det är drygt månaden kvar tills containern kommer. Så vi behöver skaffa tillfälliga saker (vi handlar på Återbruket tack och lov) vi glömde jacka till Alva, jag har bara tunna jackor med mig, inga regnkläder (inkl gummistövlar) och jo, jag tror faktiskt vi kommer att behöva dessa saker före första oktober…!

      Ska försöka blogga lite bättre snart, fast frågan är om jag inte borde flytta bloggen nu när vi är återvändare och inte i amerikatt längre?

  4. Gabriella Says:

    Låter som ni har det bra 😉 Barngrejor är nog skoj 😉 … och ja, ni behöver nog lite tjockare jackor och regnkläder innan Oktober 😉 Nackdelen med att shippa grejor är att det tar tid:( Fördelen – att man får ha sina egna grejor:) Vi magasinerade och köpte nytt här, IKEA 😉

    Idag är det svalt här, bara 23 grader. Men minns inte när jag sist hade långärmat eller långbyxa…. saknar nästan det svenska vädret, i alla fall när det är som bäst haha 🙂
    … och sen alla kantarellbilder alla skyltar med hahaha, blir lite sugen på att plocka:) Gillar du/ni att plocka svamp?

    • suddrik Says:

      Jag KAN inte plocka svamp! Min mamma lärde mig inte. Jag har sagt åt henne att hon är en dålig förälder och att hon måste lära mig i år. Eller hur??

      Alla väder har sin charm tycker jag. Men man blir nog märkt av det man växer upp med. Behöver årstider om man är van vid det, klarar inte midnattssolen om man inte är van vid den. Men längre, varmare somrar, längre och vackrare höstar, samt korta vintrar men med rejäla mängder snö – då skulle allt bara vara ljuvligt! 🙂

      Vi hade ”oturen” att köpa villa 1-2 veckor innan Viktor fick erbjudande om att flytta. Hade vi inte hunnit köpa hus (vilket vi förstås heller inte ångrar idag) så hade vi sålt lägenheten och lämnat allt. Nu har vi samlat på oss så mycket och kan inte åka ifrån. Vi handlar på Återbruket… ungarna har fått gummistövlar och regnkläder idag 🙂


Kommentera

