suddrik

Dagbok från Amerikatt

mer löpning 5 augusti, 2011

Filed under: 3. I Sverige,Kategorilöst! — Suddrik @ 23:50

När jag var 12 skulle vi lussa på Marabou. Det här var ganska stort för oss kids då, man såg fram emot att gå i 6:an så man fick göra det, vi övade mycket inför det och var där tidigt på morgonen när Lucia-dagen väl kom.

Åren går.

När jag var cirka 20 såg jag fram emot att se 12-åringarna lussa för mig, när jag själv stod där vid löpande bandet.

Mycket vatten har förstås runnit under broarna sedan dess.

När jag tillryggalägger ytterligare en Helenelundskilometer tänker jag på hur tillfreds jag är med mina yrkesval och karriären, var jag står just nu. Tankarna går vidare till de som blev kvar. Vissa har naturligtvis gjort det aktiva valet, samtidigt som andra verkar olyckliga i sina situationer. Söndagsångest, evig längtan efter helgen.

Det är förstås inget fel i att jobba på fabrik. Jag förstår om man trivs, särskilt om man exempelvis är stressbenägen, man kan lämna jobbet bakom sig när det är dags att gå för dagen. Även om det säkert är mycket samma sak så känner man ändå att man får något gjort, varje dag. Men det är trist när vi inte kan välja.

Idag har vi val, men kanske sätter arvet från föräldrarna ibland allt för djupa spår.

Tänk om man hade fötts ett antal årtionden tidigare, till föräldrar som alltid arbetat på bruket, knegarfamilj där ingen får tro att ”de är något” minsann. Man följer i föräldrarnas fotspår som förväntas, kanske har man inga val ens tekniskt, inga andra arbeten att få.

Är det konstigt att man känner sig fri?
Man ska uppskatta både det lilla och det stora och det helt svenska alldeles lagom.

 

Kommentera

