suddrik

Dagbok från Amerikatt

Elektriskt 14 juni, 2011

Filed under: 2. Living in America,Barnen — Suddrik @ 22:23

När jag är på gymmet så har de strömavbrott därhemma.

Viktor berättar att sånt är väldigt spännande för barnen. Alva tänder i badrummet, ”Pappa, pappa, det är mörkt!” och pappa berättar igen att det är strömavbrott.
Sanna, passar väl på när jag inte är hemma och frågar: ”Kan vi titta på tv då?”
Viktor: ”Nej, den är också är elektrisk, iget elektriskt funkar när det är strömavbrott.”
Sanna drar iväg och återkommer med ficklampan. ”Men kolla, den här lampan är elektrisk och den funkar!”
Viktor förklarar: ”Jo, men den där lampan har ingen sladd, det är det som sitter i uttaget och får ström därifrån som inte fungerar.”

De känner att nåt är fel och stressar en aning, så kommer ett småspydigt ”men gör mat då för vi är hungriga” från Sanna, som vanligen är väldigt fin i kanten vad gäller matfrågan.
Viktor fortsätter: ”Men spisen funkar inte heller. Spisen funkar inte, kylen funkar inte, tv:n, datorerna, värmen funkar inte…”
Sanna: ”Men hur ska mamma komma hem från gymmet då??”
Viktor: ”Ja fast bilar går ju inte på el…”
Sanna: ”Men var går de på?”
Viktor: ”Bensin, det är det man åker till macken för att fylla på.”

Båda tjejerna tänker efter och sen börjar det hagla frågor om olika saker som ”Men flygplan då? Funkar de?” och Viktor svarar tålmodigt, ”Ja, det sitter ingen sladd till flygplanen.”
Så börjar de fatta, åtminstone Sanna:

”Ja men din röööv då, funkar den?”

Viktor (jag kan se honom framför mig, himlandes med ögonen åt kommentaren): ”Vadå, ser du nån sladd som hänger ut ur min röv eller?”
”Jaa…. hihihi!!”, fnissar Sanna och Alva garvar åt båda.

Sen promenad hem till grannen för att kolla om de har ström. Barnen spekulerar. Om det är storm, en avgrävd kabel… ”kan det vara en tjuv som kommit och tagit all el eller?”
Barn alltså.

När jag till slut trillar in här hemma vrålar Sanna ”HEJ MAMMA!! Vi har ingen POWER!!”
Jag ler brett. ”Men älskling, nu pratar du svengelska igen, vad heter det på svenska?”
Sanna: ”… eh… eld?”

Nu är strömmen tillbaka igen. Viktor har möte med Kina och jag ska börja skriva inbjudan till fest som blir om 1½ vecka. Men ljusen är tända ännu och sprider vintermys i juninatten.


Personligen tycker jag att det är befriande med elavbrott ibland.
(Bilden är stulen från ekonomifakta.se)

 

6 Responses to “Elektriskt”

  1. Ha ha vad sköna barnen är 🙂
    Så där lät det delvis här också när vi blev strömlösa häromsisten.Barnen tryckte på strömbrytarna och ville göra allt som hade med ström att göra.
    Till slut blev jag likadan…Jag ville stryka tvätt,dammsuga osv osv 😀

    • suddrik Says:

      HAHAHA!! Det är ju bara för kul! Först ville jag säga att du är galen, men så minns jag mina tonår när allt var roligare än att lägga sig, oj vad jag brukade städa om nätterna!

      Jag älskar strömavbrott… ända tills maten blir förstörd vill säga, det är ju mindre skoj! Jag bryr mig inte om pengarna (som man dessutom kan få tillbaka från elbolagen) det är kastandet, slöseriet, som jag inte fixar.

  2. saltistjejen Says:

    Hahaha! ungar är härliga tycker jag! Man lär sig ngt av dem också. Nästan jämnt! 🙂
    Och visst är de mysigt med strömavbrott ibland. Bara de är hyfsat korta och helst inte kommer när det är typ 40 grader ute och gassande sol och man tror man ska omkomma utan AC….
    Kramis!

    • suddrik Says:

      Vad jag älskar den kontrasten… Vi är oroliga för att frysa ihjäl istället! Kanske svårt nu på sommaren… Vi har haft 16 grader i några månader, men tror du inte att jag vaknade till 7-8 grader imorse!! Tur att strömmen kom igång igen, annars hade jag inte fått den morgonfrusna maken ur sängen och hans mini-me hade gått till skolan i Spiderman-pyjamas. 🙂

  3. urenergi Says:

    HAHAHA *du vet vad som fick igång mig* 😉


Kommentera

