suddrik

Dagbok från Amerikatt

Egna enkla Ciabattor! 14 juni, 2011

Filed under: 2. Living in America,Mat & dryck — Suddrik @ 1:19

Jag har som vanligt inte haft ett dyft att göra på jobbet och således surfat hela dagen. Man kan dumsurfa bimbobloggar fyllda av värdelös brist på vetande, eller söka verklig upplysning, jag studerade min senaste kärlek, buddhismen. Efter några timmar börjar det kännas mer självklart än någonsin. Man blir lycklig. Så jag tänkte göra nåt helt galet och lägga ut receptet på Ciabatta som blivit lite min grej, bjuder alltid på det, men delad kärlek är dubbel kärlek!

Ciabatta visade sig till min stora glädje vara mycket lättare att baka i USA än i Sverige pga av den mindre mängden gluten i mjölet här. Tillsätt alltså inte gluten som man kan behöva göra i kaffebröd! Bland alla dåliga sorters torrjäst har jag hittat en jättebra från märket Bob’s Red Mill. Snabbt och busenkelt. Here goes:

Ciabatta

Deg:
50 g jäst
6 dl vatten, 37 grader
1 msk örtsalt
1 msk extra virgin olivolja
vetemjöl

Gör så här:

Surdeg: Lös upp jästen i vattnet, tillsätt olivolja och saltet. Tillsätt mjöl så det blir en deg. (Med torrjäst blandar man förstås alla torra ingredienser och häller på vatten som är 60-65 grader varmt.) Täck med lock och låt stå i rumstemperatur över natten.

Degen: Blanda en till deg som surdegen. Blanda degarna i en skål och knåda med maskin i 20-30 minuter. (Jag kör 10 min med assistent, det har räckt.) Täck med lock och och låt vila minst en halvtimme.

Häll ut på mjölat bakbord, tillsätt mer mjöl så att degen inte är kletig.
Knåda INTE utan dra ut degen, och dela i 16 delar. Dra ut delarna till ciabattaform, ungefär 0,5-1 cm tjocka. Jäs under duk ca 1 timme.

Grädda i mitten av ugnen på 250 grader C (480 F) i 10-15 minuter. Sopa av mjöl och låt svalna på galler.

.

.

Jag provade ett otal recept före detta, inget annat har varit ens i närheten så bra som detta. Detta kan man ändra lite om man vill. Byta ut 1/4 mot fullkornsmjöl. Skippa oljan. Ha i intressanta kryddor eller rentav baka in pålägg! Jag har aldrig reflekterat över hur mycket mjöl det går åt, men omkring 2 kilo, 1 paket, skulle jag tro.

 

Kommentera

