suddrik

Dagbok från Amerikatt

Glad Påsk!! 24 april, 2011

Filed under: 2. Living in America,Barnen — Suddrik @ 2:20

Vi har firat påsk på crossover-vis igen. Utan lediga dagar från skolan blir påskhelgen lite kortare, så vi firade främst under helgen. Men påskris ska det vara!

Sanna har pga av maskot-skräcken med lite hjälp från mig listat ut att den där påskharen inte är riktigt på riktigt. Men helt klart verkar det inte vara. Efter att de hittat sina ägg, (tack WorldMarket for ”tyska vintage-ägg”) kom hon fram till mig och viskade att ”nu när inte Alva hör, visst är det så mamma, att det är en gubbe som är utklädd till påskharen som var här med äggen?” Jag bara garvade. Alva vet bättre, men vill behålla illusionen. På något vis verkade de ändå ana, för båda sneglade på mig och sa ”tack påskharen för påskäggen!!”.

Nu äntligen har vi fått några varma dagar! Barnen tyckte det var för varmt för häxkläder idag, och jag tror det är första gången jag är med om att det är för varmt för att klä ut sig. Det blommar överallt, löven spricker ut på träden och gräset behöver klippas. Cyklar åkte fram i onsdags, vi köpte en begagnad till Alva för en tjuga.

Den riktiga värmen kom först idag. Inte ett moln på himlen, jo en tuss, glada barn som lekte barbenta i vattenbrynet och galna tonåringar i bikini som dök och simmade.

 

Med solen kommer glädje. Joe skrev på facebook ”allt är förlåtet” för 2 månader med regn varje dag (ja varje dag!) är bortglömda.

I Idylwood slog det mig hur underbart det är för barnen att leka i vattnet och hur tacksamma vi är för att bo så nära parken. I Sverige har vi aldrig åkt till stranden annat än för att bada. Heck, vi säger ju till och med ”åka och bada” till skillnad från här; ”go to the beach”. Så oflexibelt! Det kanske inte är kallare i Sverige alla vårar, vi får helt enkelt dra nytta av hur lite folk det är som besöker stranden innan det blir riktigt varmt ute, och besöka den redan i april-maj när vi flyttar tillbaka igen.

Vad gäller flyttar så är det mycket sånt på gång. Gymkompisar och ”riktiga” kompisar har flyttat och försvunnit ur våra liv. Det känns så tomt, och ovant för den delen för bofasta individer som oss. Vi är vana vid att folk, inkl vi själva, brukar flytta några mil, undantaget den här senaste flytten förstås. Och nu ska våra kompisar Cilla och Olof och deras söner försvinna. De flyttar ner till Kalifornien om några veckor. Det var Olofs projekt som tog oss och resten av vårt svenska lilla gäng till USA för några år sedan. Vi träffades allihopa hos Sara och Andreas för påskmiddag idag. Hur jag än försökte lyckades jag inte ha riktigt kul. Det var inte bristen på sprit, jag säger 9 gånger av 10 ”tjing för att köra!”, nej, jag kunde inte släppa tanken på att våra vänner försvinner. Vi ses inte särskilt ofta, men vi tycker om dem och de är viktiga för mig. Kalifornien… vad är oddsen att vi ses igen? Jag hade ont i magen och beskyllde nedstämdheten på det.

.

Klockan är mitt i natten, för imorgon bitti ska vi ta oss den första sovmorgonen på månader. Det är ju jobb och skola varje dag, balett och karate på lördagar och så gymmet på söndag. Schemat passar oss eftersom man kommer upp, det är så lätt att man slappar bort hela dagarna annars. Men imorgon är Kids Klub, barnvakten på gymmet, stängt pga påsken. Vi ska istället åka till kyrkan (!). Vi sprang på en pastor, eller rättare sagt så sprang han på oss eftersom det var han som var ute och joggade, och av nån anledning presenterade han sig och bjöd in oss till hans kyrka. Jag sa att vi inte hade nån kyrka för vi vet inte varthän lutheraner tar vägen, man vill ju inte vara otrevlig, men han sa att det skulle bli perfekt. Jag skulle prata med min man eftersom han är ateist, men såna tyckte pastor Steve var lika välkomna. Vi ser det dels som ett förlängt påskfirande, men också som ett studiebesök eftersom kristendomen har sådant inflytande här. Vi är nog lite småskraja… 🙂 Intressant ska det bli!

 

Kommentera

