suddrik

Dagbok från Amerikatt

Mer betyg 10 mars, 2011

Filed under: 2. Living in America,Barnen — Suddrik @ 23:43

Idag var det kvartsamtal på pre-K för Alvabell. Som vanligt var det bara positivt, hon är snäll, hjälper alltid till, gör alltid klart, är omtyckt. Som om inte det vore nog så är hon dessutom jätteduktig på lektionerna. Vi fick höra att de tydligen studerat på Kindergarten-nivå, och Alva har inga som helst problem med det. Hon skriver snyggt och räknar med lätthet och skriver därefter utan hjälp ned hur mycket det blir, sifforna är t o m rättvända. Det känns tryggt.

Här om dagen lät det inte riktigt lika bra. Efter att på söndagskvällen ha sagt till Sanna att hon skulle sparka huvudet av henne, bråkade hon på dagis påföljande dag. Inget stort vad det verkade, men hon är ju flicka (!) och så var det ju Alva som aldrig säger emot. Så jag slutade lite tidigare för att spendera eftermiddagen med henne. Hon fick välja precis vad hon ville, leka, fika, men kom inte på något. Så vi började med stormarknaden Fred Meyer för att köpa present till en kompis kalas. På affären hittade Alva en hammock bredvid en maskin som spelade utdrag ur olika CD-skivor som fanns till försäljning. Där satt vi och gungade, lyssnade på hissmusik och käkade Lindt-praliner ett tag. Stunden drogs ut och snart hade vi suttit där i 2 timmar.

Men inte behöver man sitta på café för att prata. Man kan absolut föra lika djupa diskussioner på Fred Meyer. Nära till känslorna och lätt för att uttrycka dem har hon min lilla Alvabell, hon frågade utan några ledande frågor varför jag inte hämtade henne från pre-K så ofta som jag brukade. Själv märkte jag inte av så mycket att jag började jobba, jag menar att jag inte anser mig ha förlorat nämnvärda mängder tid, men om detta vet Alva bättre.

Sedan ville Alva hem, inga aktiviteter, inte köpa leksaker, hon ville bara att vi skulle rita ihop.
Och när jag nästa dag for till dojon med Sanna så ville Viktor också ha kvalitetstid med Alva och frågade vad hon ville göra. Vi landade samtidigt därhemma, det efter att Viktor och Alva varit på, ja just det, Fred Meyer och åkt hammock.

Till slut fick vi också veta varifrån det fula uttalandet om att sparka huvudet av någon kommer, inga namn nämnda, men det kom från en pojke som var här på semmelparty i söndags. Just detta var väldigt fult, men egentligen tycker jag inte att det är hela världen om Alva bråkar lite, tvärtom. Hon är helt enkelt för lydig, precis som sin storasyster. Jag sa åt Sanna att vara mer olydig en gång, senare på kvällen stal hon godis, med andra ord lydde hon t o m när jag bad henne att vara olydig.

Drar mig till minnes en gång i höstas då Alva inte bara accepterade reglerna. Hon hade haft simlektion och det var Sannas tur. När ingen badvakt jobbar får barn under 16 inte bada, såvida de inte har simlektion. Alva gick runt och pysslade, kundeinte låta bli att doppa fötterna då och då. Efter ett tag sa hon ”jag gillar inte deras ‘directions’ här”. Vi ska nog kunna lära unga fröken lite olydnad.

 

4 Responses to “Mer betyg”

  1. urenergi Says:

    ”Jag sa åt Sanna att vara mer olydig en gång, senare på kvällen stal hon godis, med andra ord lydde hon t o m när jag bad henne att vara olydig.”

    ”Duktigheten” i ett nötskal!! Krossa den!! 😀

    Jag vill ha mer kvalitetstid med båda flickorna, när får jag det?? 😛

    • suddrik Says:

      Tja, skulle inte ni komma och hälsa på för typ 1 år sen??

      Jag vet inte hur man gör med duktigheten… har du några tips? Mottages tacksamt.

  2. saltistjejen Says:

    Å lilla snuttan! Såklart hon märkt av förändringen. Sådant känner barn så mycket mer. MEN det är underbart att ni tar er tid att lyssna ochvisa att ni finns där för henne! Det är sådant som betyder sååå mycket. Ni är jättefina föräldrar vilket märks på era fina tjejer!! Även om de kanske skulle behöva vara lite mer olydiga ibland. 😉
    Hahaha jag tycker det lät gulligt att åka hammock och äta choklad! 🙂
    KRAM!

    • suddrik Says:

      Tack, du är så himla rar 🙂

      Jag tror du har rätt i att man behöver vara olydig ibland. Man är ju rätt lydig själv. Det är mycket sällan jag ryter till, men när jag gör det så gör jag det ordentligt. Det kanske duger…?

      KRAM!!


Kommentera

