suddrik

Dagbok från Amerikatt

Pengar 12 januari, 2011

Filed under: 2. Living in America,Byråkrati — Suddrik @ 1:30

Det är lustigt med pengar. De flesta gillar ju det, även om inte många skulle erkänna det, men ändå är det så tråkigt att läsa om. Men faktum är att jag har stött på amerikansk byråkrati och har inga pengar alls.

Hittills har vi varit ganska väl förskonade från byråkrati. Microsoft skötte det mesta, det som inte de skötte fick vi hjälp med av en relocation guide som vi träffade lite då och då vår första höst här. Hon var förstås också anlitad av Microsoft och hon hjälpte oss med allt, från att skaffa Social Security Number (liknar våra personnummer) till att skaffa bankkonton och EAD-kort, dvs Employment Authorization Document som är som ett sorts arbetstillståndsbevis.

Jag ansökte om förnyat kort i september, det skulle bli en liten lucka på 4-5 veckor eftersom det kan ta upp till 90 dagar. Förra gången gick det dock på halva tiden.

Precis efter ansökan fick jag jobb. Advokaterna sa att själva arbetandet går bra, men att jag inte får ta emot lön. Bad om att slippa lön ett tag. Efter 90 dagar började jag ana oråd. Advokaterna hörde av sig till USCIS som förklarade att det numer kan ta uppåt 120 dagar. Så jag bokade tid, spenderade några timmar på immigration i väntan på ett 2 minuter långt möte där jag fick veta att det senaste är att det kan ta 180 dagar. Jag tappade hakan och åkte tillbaka till jobbet. Jag kanske inte får första lön förrän i april.

Man får se det från den ljusa sidan, det gör ju det så mycket enklare att spara pengar. För 2010 slipper jag dessutom skatta! Toppen!

.

Vi tänkte se över onödiga utgifter. Vi handlar mindre när båda jobbar, men barnomsorgen har ökat. Alvas preschool ökade från $147 för halvtid till $249 för heltid, därpå tillkom Sannas YMCA (fritids) med $100 per vecka. Vi tänkte att det är dyrt med 160 dollar per månad för vårt paket med tv + internet + fast telefoni, så Viktor ringde Comcast för att säga upp fasta telefonin och tv:n som vi ändå knappt tittar på, alternativt pruta lite. Bara genom att säga att det är för dyrt sänkte de priset till 110 per månad i ett år, ingen förlängd bindningstid. Sisådär 40% helt utan vidare. Det här borde, ska, vi testa oftare.

 

3 Responses to “Pengar”

  1. saltistjejen Says:

    Visst är det galet med hur kabelTVbolagen sänker priserna bara för att man säger att man inte vill ha kabel längre!!! Då undrar man ju vilka överpriser de faktiskt tar!!!
    När vi sa upp kabeln var det samma visa. men vi VILLE ju INTE ha den så maken drog till med den vita lögnen att vi skulle lämna landet och flytta till Europa. Då gick det bra.
    🙂
    Och barnomsorg här är så dyrt!!! Vi betalar nästan 1000 dollar i månaden för E´s dagisplats!!! Det är mycket pengar. TUR vi är så nöjda med dagiset, annars hade det kännts riktigt jobbigt. Men det kommer bli tufft för oss framöver om jag inte får ett nytt jobb efter att min anställning går ut. DÅ blir det till att leva på ingenting….

    • suddrik Says:

      Jag tror inkomsten är högre än landssnittet här, (och huspriserna likaså!) och vi betalar över 1000 för Alvas preschool. Det sjuka är att vi då har en rejäl rabatt eftersom Viktor är Microsoft-FTE. Det är inget speciellt dagis, vi valde bort det finaste, vilket var tur eftersom vi aldrig fick plats där.

      När går din anställning ut? Jag trodde att du också var FTE? Finns ingen möjlighet till fortsättning?

      Himla lustigt med att man inte får säga upp tv:n! 😀 Vi vill ha internet, och med det nya priset betalar vi så himla lite för tv och telefon att de fick vara kvar.

  2. Mormor Says:

    Barnomsorgen är billigare här….


Kommentera

