suddrik

Dagbok från Amerikatt

Moralpanik som gör intrång på personliga sfären 27 december, 2010

Filed under: 2. Living in America,Konstigt,Skillnader — Suddrik @ 11:03

Det var svårt att komma ur sängen idag, men till slut gick jag faktiskt till jobbet uppför backarna. Väl på plats insåg jag förvånat att jag inte var helt ensam, 3 av mina 4 konsultkollegor jobbar, jag trodde att de skulle jobba hemifrån en dag som denna när bygget är så tomt. Jämngamla A har barn i samma åldrar som mina barn, hon visade ett foto på barnen som lekte frisör och nämnde något om att man inte kan framkalla badbilder längre. Jag lyssnade inte, men hajade till.
”Menar du allvar? Kan man inte framkalla bilder på sina egna barn om de inte har kläder på sig?”
A tvekade lite och svarade att ”nja, ibland så…” och försökte byta ämne, jag vill inte släppa, kan det ens vara sant? och tjatar för uppföljning.
Visst säger hon det som jag inte vill höra, att somliga framkallningslab vägrar att framkalla bilder av nakna människor.

Jag blev upprörd. Detta inkräktar på mina personliga ramar. De ska inte ens titta på mina kort såvitt mig anbelangar, på sin höjd kasta ett öga på dem för att se att kvaliteten inte är undermålig. Men att söka ut vad de anser inkorrekt innehåll och kassera? (Funderar man vidare så dyker tankar om angiveriverksamhet upp, but let’s not go there.)

Så jag berättade om lillebrors studentfoto, om bilden på vilken han kanske 4 år  gammal står naken med en He-Man-figur hängandes i snoppen, fastknipsad med figurens krabbklo. ”So that’s the picture my parents used when my brother graduated.”

Herr D, fd missionär, höll för öronen. Fru A sa att hon ”måste jobba”. Tur att åtminstone den jämngamla tjejen garvade, annars hade jag börjat undra över vem det egentligen är fel på.

 

2 Responses to “Moralpanik som gör intrång på personliga sfären”

  1. Peter Says:

    Jag höll för öronen när jag läste det här.

    • suddrik Says:

      Härligt målande. 🙂
      Det intressanta är hur de alltid värnar för sitt personliga utrymme här. Men de tillåter storebrorsmetoder som vore de kommunister.


Kommentera

