suddrik

Dagbok från Amerikatt

Praliner 21 december, 2010

Filed under: Barnen,Mat & dryck — Suddrik @ 12:10

Jag gjorde nougatpraliner igår. Förra gången fastnade nougaten i silikonformarna, vilka egentligen är för isbitar. Penslade den här gången lite olja i dem och sedan mörk choklad innan jag smetade i nougaten, tänkte att choklad kanske släpper bättre. Sedan ställde jag dem i kylen över natten. I morse visade jag mitt verk för Alva. Böjde lite på formarna och muttrade lite för att de inte släppte direkt, sa att de kanske inte heller blir bra.

Hade bråttom så jag noterade inte direkt utan först någon timme senare, när jag redan var på jobbet, men Alva sa: ”Du kanske kan ta fram dem och värma dem lite?”

Som vuxen känner jag till det här knepet, men hur i helskotta visste hon??

 

Kommentera

