suddrik

Dagbok från Amerikatt

All-in 13 december, 2010

Filed under: 2. Living in America,Mat & dryck — Suddrik @ 23:34

Jag köpte ett 2-pack små, s k personal, vattenmeloner för ett par veckor sen. Den ena smällde jag i mig direkt, den andra har jag lyckats glömma i kylen. Hittade den ikväll och bestämde mig för att skära upp den och ha med som snacks (ja, ja, jag vet att jag pratar svengelska och att det heter mellanmål). Jag fattar inte hur det kunde hända, vi låser alltid ytterdörren om oss, även när vi är hemma, och trots allt har Lörinc lyckats ta sig in och pissat i melonen.

Ska man ha kul så ska man.

Hämtade Alva från dagis vid 17.40 och som så flertalet gånger på sistone frågade flera fröknar om vi var på väg på semester eller om vi skulle flytta. Jag förklarade att halva familjen var borta och som vanligt hade Alva varit framme och sagt att vi minsann ska flytta till Sverige snart. Jag var så säker på att jag inte skulle få jobb och på att vi skulle flytta så jag sa det till ungarna (och fick jobb 1 vecka senare) något som jag verkligen ångrar nu. Hon förstår inte, lilla tjejen. Men hon klarar sig rätt bra ändå. Vi åkte till Crossroads och käkade på sushin, hon visste exakt vad hon skulle ha och beställde barnportion yakitori och äppeljuice utan att jag fattade vad som hände, man skulle kunna tro att vi käkade där jämt, men det var kanske andra eller tredje gången för henne och det var månader sedan senast. Avnjöt själv en yakiniku utan ris, det är svårt att få tag i yakiniku här, åtminstone bra sådan. Alva hälsade på tomten, satt i knä och önskade sig leksaksfrukter av trä, och sedan gick vi och tittade på Disneys ”Tangled” i 3D, om Rapunzel (”prosit!” som pojken sa). Biografen var nästan tom, vi låg över sätena som trevligt nog har uppfällbara armstöd. Gullig film, inte lika bra som Princess & the Frog, men klart sevärd.

Hem och smörja in barnnacke sårig av sönderkliade eksem, sedan stupade hon, trött men nöjd, strax efter 21. Som sagt, det är verkligen jättemysigt med den här omväxlingen. Jag städar vidare. Det kommer bli jättefint i varje rum lagom tills de kommer hem igen, för att 10 minuter senare se ut som om jag inte lagt ner 1 minut på städning på hela veckan. Man kan njuta fram till dess dock.

 

4 Responses to “All-in”

  1. urenergi Says:

    Jag blir rädd för din vattenmelon!! 😐 Lörinc fniss! Och förresten säger jag också snacks, låter roligare 😛

    • suddrik Says:

      Jag hatar ordet snacks! Det betyder godis för de flesta här, i Sverige också, och det är ju eg ett mellis man vill ha… Godis är godis! 😀 Men jag använder ju det FÖR ATT jag hatar det… 😀

      Förresten, hovrar du med pilen över vattenmelonen så får du veta vad jag menade med Lörinc… Jag skriver ofta små puckade saker som bildtext, men jag tror att på 2½ år har fortfarande inte en enda person upptäckt dem!

  2. saltistjejen Says:

    Å vad mysigt ni har!! 🙂
    Och du jag säger alltid snacks om mellanmål. För det är spå enkelt och kort och bra. Men visst det blir lite konstigt när man säger till de där hemma i Sverige för de tror genast att det handlar om typ chips eller så…! Men det struntar jag i.
    Mys vidare nu!!! 🙂

    • suddrik Says:

      Faktiskt, det finns ju de som säger snacks om grönsaker också… men för mig är snacks:

      * svenskar som goffar chips på fredagsmyset (samt på kvällen efter lördagsgodiset, på söndag pga söndagsångesten och så resten av veckan för att man ska unna sig lite…)
      eller
      * amerikanska barn som tar med sig snacks till skolan, och snacksen är i formen ”natural fruit snacks”, (=godis,) godis eller godis. Ibland chips, men det är ju nyttigt ”det är ju potatis” och jag är nästan böjd att hålla med, åtminstone i jämförelse med godis.

      F*n, nu blev jag sugen på snacks. 😀


Kommentera

