suddrik

Dagbok från Amerikatt

Dag två 18 november, 2010

Filed under: 2. Living in America,Jobb — Suddrik @ 1:33

… och jag väntar fortfarande på användarkonto så att jag ska få igång den nya laptopen. Sitter mest och läser dokumentation och lyssnar på telefonmöten. Det mest produktiva jag gjort hittills är att dra ett par kopior. Den kvinnliga kollegan, också konsult, var åter på plats och jag satt lite i knä på henne. Inte roligt att inte kunna bidra med något, men det kommer ju.

En kvart efter att jag träffade henne så sa hon något i stil med ”du vet, när man går i kyrkan på helgerna”. En till! Han som jobbat som missionär, den stora snubben vars fru frivilligarbetar i kyrkan på heltid och så hon. Jag vet inte varför det stör mig med religiositeten. Naturligtvis har vi ovanan. Men det känns som att folk går runt och skryter om att de är med i förträfflighetsklubben och jag vill verkligen inte vara med, men det stör mig ändå. För mig ska någon djupt religiös vara snäll, och eftersom alla går i kyrkan och påstår sig älska Jesus så borde det här vara ett ursnällt folk, vilket det definitivt inte är. De mest oetiska företagen finns här. (Det må finnas sämre i andra länder, men inga andra har råd med etik som detta land har.) Dessutom anser jag att om man saknar respekt för guds skapelse så saknar man respekt för gud. Om det kommer på fråga så ska jag säga att jag själv inte har lika stark tro som de, men att jag tror på troll. Eller näe. 🙂

Jag frågade om telefoner idag, hur man får tag i folk. Det finns inga. Allt sker via datorn. Jag undrade vad som händer om man är från datorn hela dagen, men det är man helt enkelt inte. Jag är rätt imponerad över hur bra det fungerar, superkoll under telefonmötena!

En sak som jag vet att folk störde sig på med mig i Sverige, var att jag inte fikade.  Jag gillar det helt enkelt inte. Jag vill jobba när jag är på jobbet. Management by walking around ger tillräckligt med pauser från stirrande på datorskärmen. Eftersom jag inte blir stressad av arbete så behöver jag egentligen inte lunch heller och äter helst framför datorn, vilket vissa företag inte ens tillåter i Sverige. Extratiden var en jättefördel. Men här gör alla som jag, fika existerar inte och lunch tuggar man i sig framför datorn. Jag måste komma på en ny gimmick.

.

Jag hoppas att jag ska lyckas uppbåda lite energi för att lägga upp bilder imorgon!

 

2 Responses to “Dag två”

  1. saltistjejen Says:

    Oj ingen fika eller lunch?!?! Haha jag var tvärtom då, innan jag hamnade på min nuvarande arbetsplats där folk bara jobbar idogt nästan hela dagarna. IBLAND kan man få de till en fika men det är på stående fot i korridoren och tar ca 5-10 minuter! 🙂 Men men….. Jag tror att jag ahr stort behov av social kontakt även på jobbet. FAST här har det faktiskt minskat. Mina förra labb har alla varit extremt sociala och roliga ställen. Här är det inte så men jag lider faktiskt inte så mycket. Tror det är för att jag numer gärna tar min kaffe framför datorn och kollar typ bloggar en stund och lunch går jag ofta hem och äter. OM jag äter. Veckorna är en blandning av dagar när det är så mycket att jag helt enkelt inte hinner med lunchen alls, och dagar då jag kan gå hem och äta i lugn o ro en timme. Men hade detta varit mitt förta jobb här hade jag fått panik! 🙂 Nu har jag redan ett socialt nätverk och behöver inte ha det på jobbet. Även om jag fortfarande tycker det är roligare att jobba om man har kul samtidigt…. Vilket det inte är så mycket av på mitt nuvarande jobb…
    Hoppas du snart får inloggningsuppgifterna!

    • suddrik Says:

      Jag tror att det är antingen eller, det där med lunchen. Många får ju blodsockerfall och blir halvgalna om de inte äter, jag blir mer fokuserad!


Kommentera

