suddrik

Dagbok från Amerikatt

Alternativa lösningar 9 oktober, 2010

Filed under: 2. Living in America,Bara bilder,Jobb,Skillnader — Suddrik @ 1:01

Så smått har jag börjat se mig om efter jobb i Sverige, men helt har jag inte gett upp hoppet om USA. Helst vill vi, jag  i alla fall, vara kvar till nästa sommar, men jag kan inte vara arbetslös ett år till. Således blir det landet som jag först får jobb i.

Nyligen hörde jag om något som heter ShadowShopping. Jag gillar att shoppa (pinsamt) så varför inte göra mer av det genom att fota och recensera och sedan få betalt för det? Anmälde mig.

Vi tenderar överanalysera upplevelser, maken och jag, en sak som vi diskuterar mycket är hur bortskämda folk är här, man är för bra för att utföra skitsysslor och förtjänar det bästa, att aldrig ifrågasätta om man verkligen behöver saker och tjänster. Således köper man människor. Det låter kanske hårt, men min uppfattning är att slaveriet inte riktigt dött ut… man köper fortfarande människor. Istället för att behandla en människa som jobbar sönder sin kropp för 1/5 av ens egen lön med respekt, så kan man sparka hur mycket på dem som helst eftersom de fått [lite av] mina pengar.

Dessa underbetalda människor som behöver ta flera jobb för att klara hyra och mat och vars jobb inte ger dem sjukförsäkring, behandlas inte bara som djur av chefer och kunder, utan övervakas även i hemlighet. Såhär ska man kontrollera och rapportera misskötsel på en mack i Fall City:

**SHOP DESCRIPTION / REQUIREMENTS**

– A digital camera is a requirement for this shop. There are required pictures that need to be taken.
– You must make a small convenience store purchase for this shop. You are reimbursed on this purchase up to $1.00.
– You will be evaluating the Exterior, Interior, Restroom and Customer Service.
– We do supply you with a letter of authorization. This letter is to be used only if needed. It should be presented if you are seen taking your pictures or if you are having difficulty taking your pictures without being seen. The letter briefly explains who you are and what the program is. It also gives them a contact name and number to call if they have any further questions.
– You must get a receipt and attach it to the report for this shop.

The pictures are extremely important for these shops. Make sure you follow the picture requirements as they are outlined within the instructions.

REQUIRED PICTURES

– The price ID sign (from the very top to the very bottom ? including the pole).
– The curb appeal picture. This is an overall picture of the whole location. Ideally it will capture the canopy, pump dispensers and the building.
– The pump area picture. We have to get at least half of the pump dispensers pictured from the front. This can often be done with one picture. If there are many pumps or if they are spread out it may need to be done with two or three pictures. We need to see the pumps from top to bottom.
– We need to get a picture of any negative issue within the restroom OR the exterior of the store. Examples of negative issues could include but are not limited to unauthorized signage on the price ID sign pole, graffiti on the pumps, litter on the landscaping or parking lot, outdated [mackens namn] signage in the pump toppers, stained fixtures in the restroom, etc.

.

Det finns massa härligt här i världen.

Idag har jag pratat med ett företag som heter Bankers, man säljer försäkringar och riktar sig specifikt mot seniorer, dvs 55+. Först var jag helt emot tanken, men eftersom jag är en så usel säljare tänkte jag att detta kunde vara ett ypperligt tillfälle för mig att lära mig (3 månaders utbildning). Idag var jag på briefing om hur jobbet går till. Först pratade säljaren om att man behöver en stark vilja att hjälpa och att tycka om människor, att man inte skulle vara inställd på att sälja när man går på hembesök. Den sista tredjedelen av mötet gick å andra sidan ut på att beskriva förtjänstmöjligheter. ”Tjäna $30.000 på 3 månader och företaget dubblar din inkomst i bonus”, ”Tjäna upp till $250.000 per år”, resor, fester, tjäna si och så för att kunna jobba bara halva året. Etc. Såhär går det nog till i de flesta säljyrken, men det gör inte saken bättre. Det känns förbannat oetiskt! Jag försöker tänka att om inte jag gör det så gör någon annan det.

Helst vill jag nog få jobbet jag intervjuat för i Sverige. Verkar jätteroligt och lagom utmaning. Det blir lite dyrt att komma in på personlig intervju dock, hehe.

.

Lite bilder som hunnit bli några veckor vid det här laget!

En av alla underbara sova-bilder

Vi bjuder

Alva lånar mina nya camouflagepumps

Guest appreciation day på gymmet. Förutom att de bjuder på nygrillade burgare med chips, frukt, läsk och vackert väder så fanns hoppborg och man hade Bodyvive på handikappsparkeringen. Vi imponerades av den übercoola killen som vågade bjuda på sig själv och var med trots sin brist på erfarenhet och urusla koordination. Detta är en rätt vanlig amerikansk egenskap, folk är inte alls rädda för att göra bort sig. Resultat? Det blir inte pinsamt!

Spindlarna är överallt. Den här har byggt en nät på en halv kvadratmeter utanför ytterdörren, för en gångs skull så pass högt att man slipper få det i ansiktet…

Alva och jag har yoghurt-picknick utanför QFC.

Kan man bli sötare? (Kan man bli mer medveten om det??)

Snygga syrran läser nyköpt bok. Hon kan väl bara 2 presidenter hittills.

Vi tar farväl av Sydney och hennes föräldrar 25/9 inför deras flytt till Washington DC. Mamman Julie, som jag älskar, har också bott här i 2 år och inte lyckats hitta jobb. Man behöver kontakter.
Det kändes himla skumt att hjälpa dem flytta när vi vill ha dem kvar här. Alva har inte riktigt accepterat att 3 klasskompisar försvunnit, hon har pratat mycket med fröknarna om att hon ska flytta till Sverige. Hon vill tillbaka dit, men faktum är att hon knappt minns Sverige annat än från semestern i fjol. Hon var ju bara 2 när vi kom hit.

Sanna svär trohet till flaggan och republiken och det… Gulligt och underhållande.
http://www.youtube.com/watch?v=jE42tCBx4qA

En till flicka som sover. Povven är fortfarande den största kärleken, men nu är armarna som håller i den lilla nallen långa och smala.

1 oktober och med all sannolikhet årets sista strandbad.

Det är nånting med den här fula måsen som får mig att asgarva varje gång jag ser den. Han har ingen hals!  Kolla vad fuuul den är!!

Jag gnäller ju rätt duktig på den usla kvaliteten här, bland annat vad det gäller husen. Vi hittade ett bygge som ger en perfekt bild. I många fall står husen i långa perioder så att spånskivorna hinner mögla rejält innan man lägger på ytterlagret, vilket brukar bestå av plast som ser ut som trä eller tegel. Taken som slutligen läggs brukar istället för tegel vara av trä och samlar skräp så att det efter något år börjar växa ogräs överallt. Vi hade just taktvättare här i veckan, nu ser vi vad det är för färg på taket igen.

Stomme.

Nästan färdigt

Såhär ska det bli. Äkta plast, så fint och fräscht.

Remlinger farm 3/10. Alltid lika mysigt.

De har en nybyggarestuga och en kvinna berättade om hur det gick till förr. En liten flicka stod där när vi kom in och tanten frågade om hon ville hjälpa henne. ”Mm… nooo…” sa flickan. Sanna och Alva ville testa allt. Det gäller att ha enkla intressen, allt blir så mycket roligare då.

Vi åkte lite tåg och alla attraktioner och köpte äckligt söta kettle korn.

Sanna klagar över hö i brallan.

En kväll hittade vi Sanna nedbäddad i sänglådan…

Orkar inte kolla efter stavfel idag. Gäsp.

 

Kommentera

