suddrik

Dagbok från Amerikatt

Den humana avrättningen 9 september, 2010

Filed under: 2. Living in America — Suddrik @ 22:22

Nyheterna står på. Sändning från statens lilla huvudstad Olympia. Viktor och jag trodde inte att vi hade dödsstraff i den här staten, det är vad folk har sagt, men jodå, och nu ska någon sate avrättas. En vidrig man dyker upp i rutan och säger: ”We’ve come a long way from the firing squads… ” och fortsätter med några andra ”omänskliga” alternativ. Han fortsätter, i Washington är vi föregångare, eftersom vi t o m erbjuder hängning. Man har en fin anläggning i Walla Walla där man kan hänga 2 personer samtidigt. Man visar ett rum, grå betongväggar, en jättestor ring i taket.

Det blev visst lite för grafiskt för oss.

Gapar, chockade och fyllda av äckel. ”We’ve come a long way”…?? Vi pratar för helvete om att döda en människa?!? Detta är ett typiskt tillfälle då man inser skillnaden vi och de. Fy. Fan.

 

4 Responses to “Den humana avrättningen”

  1. saltistjejen Says:

    Vaaaaa?!?!?!?!!? DET trodde jag inte!!!!!
    Av ngn outgrundlig anledning hade jag fått för mig att det endast var en del obskyra sydligare delstater (plus Kalifornien då) som fortfarande hade dödstraff.
    Är det NÅGOT jag asvkyr så är det synen som en del amerikaner har på just dödstraff!!! Det samt abort! HUR KAN MAN KÄNN OCH TÄNKA SÅ?!?!? jag förstår det bara inte!!!!??? Jag gissar återigen att jag bor lite i en bubbla i detta landet Här i NYC är det få mycket få som delar de underliga värderingarna vad gäller liv och död. Alla jag känner och har diskuterat dödstraff med är emot avrättningar. Eller nästan alla. Alla AMERIKANER borde jag kanske förtydliga. För vad min kinesiske f d kollega tyckte var ju en helt annan sak. Tyvärr blev jag inte förvånad…
    Har du läst ”Edward Finnigans upprättelse” av Roslund & Hellström?

  2. urenergi Says:

    😐

    Snacka om noll insikt parat med stor dos narcissism? 😦


Kommentera

