suddrik

Dagbok från Amerikatt

Lockdown 2 september, 2010

Lockdown är ett ord som jag aldrig hört förut. Var på gymmet, men huvudvärken satt kvar. Det blev bara Bodyjam, instruktör-Kate retades med mig eftersom hon vet hur jag skäms över att dansa. Sedan skulle jag till Southcenter för att köpa skorna som inte fanns i min storlek här i Redmond, så det var bara bra att komma iväg tidigt. På väg ut ringer Debbie från preschool, det har varit bankrån i området och preschool står under lockdown. Detta innebär att ingen släpps in, dörren är låst, punkt. Jag åkte hem. Hämtade posten. Slog mig i slang med granntanterna och förklarade, Shirley sa att ”om Kindercare står under lockdown, då gör nog hela området det”.

Det hela varade cirka en timmes tid. När jag hämtade Alva stod polisen där, tydligen hade en förälder kommit för att hämta sitt barn och blivit vansinnig, skrikit alla fula ord som börjar på F som personen kunde, konstaterat byte av preschool osv, till slut ringde man polisen och barnet fick eskorteras ut. Trist.

De var förstås aldrig utsatta för någon fara, det var bara gammal hederlig amerikansk paranoia… men ändå. Faktum är ju att hur obehaglig det här än fick mig att känna, många tankar gick runt i huvudet när man fick höra detta må ni tro!, så är jag bra mycket gladare över en viss mängd besvär i form av oro och opraktiskt väntande, än att en desperat bankrånare tar sig in där och tar mitt barn gisslan.

.

Sanna har hittat en ny kompis i klassen och är jättenöjd. Inte ett ont ord om förändringen, förutom att hon tycker att det är fler losers, förra klassen hade bara en, och han fick gå om. Det är visst bara jag som oroar mig. Snart är det dags för nästan barn… Interesting.

Ungarna står i köket och rullar chokladbollar. Jag vet inte vad de heter, säger man kokosbollar så får man skäll för att det betyder skumbollar, men n-bollar tänker jag inte säga, det gillade jag inte ens när jag var liten och det fortfarande var politiskt korrekt. Fast det var inte det jag skulle säga. Faktum är att de bakar HELT själva, de har tagit fram alla saker själva, skål, mått och ingredienser, t o m smöret som ligger högst upp i kylen. När jag gick ut och smakade var det väldigt sött. Undrar om de inte tagit 4 halvdecilitersmått istället för msk socker. Det blev visst 1 tsk kakao och inte 1 msk. Nu skäller Sanna på Alva för att hon äter upp allting.

Förresten hann jag shoppa skor. 2 par praktiska promenadskor…
 

Ungarna har skördat morötterna som Sanna odlade i skolan i våras. Först var de lyriska, och de älskar ju morötter, så vi hann knappt komma innanför dörren innan de hade tvättat dem och börjat tugga. Men likväl, nästa dag hittade jag dem, mjuka och knasterlösa, i köket, med bara en tugga tagen av vardera.

Sannas gender appropriate swim wear… Hon ser ut som en ande i flaskan med pyjamasbrallan till.

 

8 Responses to “Lockdown”

  1. Okej, är ni fortfarande sjuka eller kommer ni över i helgen? Säg isåfall bara vilken dag så jag hinner baka någe 🙂

    • suddrik Says:

      Jag har inte kräkts på 20 år, och nu har jag gjort det 2 gånger på en månad. Men jag tror att jag blir bra till helgen. Funkar söndag bra för er?

  2. saltistjejen Says:

    Oj! Lockdown! Jaja det känns väääldigt amerikanskt…. Men som du säger så är det kasnke bra? Man vill ju inte att ngt gisslandrama ska uppstå. Jag undrar bara alltid hur STOR risken EGENTLIGEN är för sådana saker???
    Snygga promenadpjucks också! Haha, önskar att jag KUNDE gå is sådana men tyvärr finns det inte i min verklighet så även om de är skitsnygga skulle jag aldrig köpa några sådana. Jag kunde lika gärna skaffa en måndräkt… 😉
    Och ang simkläderna ja… Så det BLEV en top alltså… Hm, synd på sätt och vis tycker jag, men David och Goliat är jobbigt. Mana kan ju tyvärr itne vrida skallen av en hel nation… Eller jag menar omvända en hel nation…
    Ang förändring och att Sanna redan fått en ny vän – det ÄR ofta så med barn. Så snabba till att anpassa sig. Att inte oroa sig som förälder är dock svårt. Men man får jobba på det. 😉
    KRAM!

    • suddrik Says:

      Mm… jag kallar såna där skor för sitt-skor 🙂 Det blir nog inte många användningar, särskilt inte här i Redmond eftersom folk ser så illa ut.

      Jag vet inte vad jag tycker om lockdown. Det är rätt överdrivet… men samtidigt… det får vara värt det.

      Vad gäller bh:n, skulle vi bo kvar i staterna så skulle jag nog driva vidare, alltså på stat-nivå! Men nu orkar jag verkligen inte!

  3. Mamma Says:

    Det går att forma chokladbollar till bajskorvar om man inte har på nåt vitt utanpå! Mycket aptitligt att äta. Såg tipset på Bolibompa. De hade snuskkalas. Så kan man göra snygga låtsasspyor också. Går att dricka och att ”spy” upp! Häftigt äckligt
    Tipsa flickorna om det!

    • suddrik Says:

      Vi gjorde bajskorvar i fjol, till Sannas Halloween-kalas! Vi la dem på en bädd av havregryn, det såg så vidrigt ut. Ingen smakade…

      Jag orkar inte tänka på låtsasspyor nu, ligger och spyr på riktigt. 1 gång i timmen. Därav inlägg 3:30 på natten.

  4. Frida Says:

    Stackars dig som är sjuk! Styrkekramar!
    Men skorna är att dö för! Har aldrig någonsin sett så snygga höga klackar. Vill ha! Känner begär :/ Jag är impad av att du hittar sådant där.

    • suddrik Says:

      Jag tror inte att jag nånsin har spytt så mycket i hela mitt liv! Intressant… Nu dricker jag avslagen cola, gör ont.

      Det finns en gigantisk skoaffär mellan hemmet och gymmet, Designer Shoe Warehouse, och de har så vansinnigt mycket snygg-skor att man blir lite överväldigad. När de inte hade min storlek åkte jag till en annan… som var dubbelt så stor. Jag hade nog inte orkat gå i den, hade jag inte varit där för att hämta beställda skorna så hade jag nog vänt i dörren…!§


Kommentera

