suddrik

Dagbok från Amerikatt

Jag gillar ju att prata väder! 18 augusti, 2010

Filed under: 2. Living in America,Barnen,Träning — Suddrik @ 23:27

Frågan är om man någonsin vänjer sig vid vissa saker. Vi har haft härlig värmebölja med över 35 grader varje dag, så även igår. Inte en molntuss på himlen, luften stod stilla och bara darrade. När det är sådant väder i Sverige så vet man att nästa dag också blir bra. Kanske inte lika bra, men fullkomligt omslag över en natt sker inte.
Vi satt och klibbade fast i soffan igår kväll, som varje kväll den här veckan, myggnät har vi för alla fönster så allt har stått öppet. Framåt 23-tiden började det plötsligt komma in några kyliga pustar. När vi vaknade imorse var det mulet och fjuttiga 14 grader. Det steg till 18 grader, och klockan 14 så försvann alla moln och det steg lite till.
När man är ledig så är det svenska vädret förstås underbarast, att vakna på morgonen till svalornas sång, till hög himmel och nymognade hallon (fast när jag var liten hade alltid farsan varit ute och käkat upp det mesta klockan 5). Men när man jobbar så är det ju trist att det mulnar lagom tills att man börjat se fram emot att åka och ta ett dopp efter arbetsdagens slut. På så vis är ju den här seattleitiska eftermiddagssolen bättre. För att utnyttja det bör man kanske förskjuta dagarna lite.

Alva berättar att hon är så brun att folk frågar om hon kommer från Mexiko. Så nu har jag lärt henne att säga ”Si, soy de Mexico” och ”No, soy de Suecia”. Det bögiga uttalet på x fixade hon väl inte riktigt, med det läspande c:et satte hon på första försöket.
Det är roligt med språk, hennes ganska nya ryska dagiskompis Alexa som grät sig igenom dagisdagarna för några månader sedan pratar nu flytande engelska, med betoning på flytandet eftersom den ryska brytningen bidrar till ett avancerat spottande. Men det gör inget, hon är trevlig och söt så man smälter med sitt stora huvud och gigantiska blå ögon.

Sanna och jag diskuterade något trafikbrott imorse varpå jag förklarade att man inte fick och att om man ändå gjorde det så skulle ”polisen komma och slå en på fingrarna”. Sanna sa ”ja, eller bryta av en fingrarna”. Jag skrattade så att jag höll på att kissa ner mig. Vi var på väg in på gymmet, jag gick på yoga innan styrketräningen och blev sur, min underbara instruktör har varit på kurs i England en månad och kom tillbaka och gör inget annat än tråkiga vinyasas med massa ryggböjar bakåt, vilket jag inte kan, ackompanjerat av ett ändlöst tjat om hur man ska andas si och så. Dags att gå tillbaka till hot yogan antar jag. När jag hämtade Sanna så tittade vi på bilden av min fd PT Johnny som fanns i receptionen, han har vunnit bodybuildarmästerskap. Sanna frågade om han var på riktigt. Vi gick och tittade på honom och frågade. Fast hon vågade inte känna på honom som hon sa från början. Inte så konstigt, han är väl nästan 2 meter lång, kolsvart och som sagt bodybuildare.

.

Jag har fått en liten fisk. För några veckor sedan var hon livrädd, nu simmar hon under vattnet mest hela tiden. Mor är stolt.

På väg hem från parken med farmor.

Soffmys. Sanna har fått Bamse-tidning av farmor och är så glad.

Inför ridlektion. Jag vet inte varför, men den här bilden ser bara så sjuk ut.

.

Vi gav oss iväg på en liten tripp till Olympic Peninsula den 6/8. Det ska visst vara fint därute. Vi åkte fredag kl 14 då vi trodde att det skulle vara för tidigt för tät trafik men det var extremt, tvärstopp i Tacoma. När det lättade fick jag fortkörningsböter… Men jag var trevlig så han skrev 70 MPH istället för 77 som jag faktiskt körde på 60-vägen. 

Ett fint ställe längs vägen 🙂

Vi hade tänkt komma till Kalaloch vid 17-18-tiden, men kom inte fram förrän 19. Inga lediga hotellrum. Vi käkade middag och gick längs stranden en bra stund, men jag hittade aldrig några sand dollars som var största anledningen till att jag ville dit. Sedan åkte vi vidare.

Vi kom till Forks. Inga lediga rum. Inga vampyrer heller.
Beaver. Inga rum.
Lake Crescent. Inga rum.
Port Angeles. Guess what? Inga rum.

23.30 sa jag till Viktor att det började bli dags att åka hem, ”vi ger det till 24”. I utkanterna av Port Angeles hittade vi ett stort hotell, tid: 23.57. Yes! Inga rum.

Färjorna till Seattle slutade gå precis lagom för att vi inte skulle hinna med dem, så det blev till att åka hela vägen runt för att komma hem. Vi var framme 2.30. Drygt 12 timamr för ingenting. Men vem räknar?

Fördelen var att Alva bajsade i skogen och jag råkade se springmaskar. Eftersom vi sover ihop så blev det avmaskning för hela familjen. Inte receptfritt här till min stora förvåning, det är det visst i Sverige stod det på nätet, och efter att ha läst på lite kunde jag mycket mer än läkaren vi besökte och fick rätta henne om andra dosen, inte efter 1 vecka väl, utan 2?

Tja, söta barn hade de där i alla fall!

Här är det söta barnet ute på baksidan och roar sig själv. Så underbart att hon kan ha roligt ensam och utan allt skräp, sk leksaker, som alla ”måste” ha.

Nu har jag bara bilderna från svärmors sista dag i stan kvar, sen är jag ikapp!

Trevligt denna vecka är att jag varit tillbaka till ögonläkaren. På 1½ år har inte grönstarren som läkaren oroade sig för ifjol förvärrats, vilket antagligen innebär att jag inte har det, det är bara en naturlig avvikelse. Jag fick också veta varför jag är ljuskänslig (stora pupiller och ljusa ögon) och ser dåligt i mörkret, astigmatism. Han provade ut glas till mig, men jag struntade i det pga de $300 som de antagligen skulle gå på, jag har ju perfekt syn, det är bara lite ”glimmer” på avstånd. I efterhand funderar jag dock… det var så himla skönt. Som att tvätta smuts ur ögonen.

Om man skulle ta och lägga sig. Har ju äntligen fått hem den nya och efterlängtade Margaret Atwood-boken, The year of the flood, och den är sanslöst bra hittills… men jag tar mig aldrig tiden att läsa.

 

Kommentera

