suddrik

Dagbok från Amerikatt

Hot, hot, hot! 16 augusti, 2010

Filed under: 2. Living in America,Barnen,Besök — Suddrik @ 1:03

Idag har vi haft 97 grader F – alltså över 36 celsiusar. På nyheterna nu ikväll säger de att dagens värme är oöverstigen för detta datum så långt tillbaka som till 1962. Jag fnyser åt dessa kvasinyheter, vem bryr sig om hur temperaturen är just idag, när det i fjol var över 40 C i 2 veckor i sträck? Det är skogsbrand i en State Park och man berättar att ”vissa vandringsstigar är avstängda” samtidigt som man visar den av eld våldsamt härjade skogen. ”Vilken tur” säger jag till Viktor ”att de har stängt av de där promenadvägarna”. De har också hittat ett lik, i en flod i Renton, och kroppen var så illa tilltygad att man inte kunde avgöra kön. Så visar man folk som åkt uppblåsbar flotte på den grunda floden och tvingats ta upp båtarna och GÅ runt området! 

Det finns alltså en anledning till att vi inte kollar nyheter. Minns inte om det var bättre hemma, men jag antar det, att det måste finnas något intressantare någonstans i världen så att man kan slippa visa dessa patetiska lokala ”nyheter”.

Nej, jag är inte sur idag. 🙂 Men lite ledsen eftersom svärmor åkte hem tidigt imorse. Det blev inte så väldigt tidigt eftersom de inte hann checka in henne och 40 andra resenärer och de tvingades boka om hela sina resor. Vi tycker att de här 2 veckorna har gått alldeles för fort och att hon borde ha stannat minst lika länge till.

Vi körde vanliga söndagsrutinen; bodycombat och styrketräning. I den här värmen fanns inga alternativ till stranden och min Albyl till make behövde faktiskt stekas lite. Alva simmade, kan inte räkna simtag längre, flera meter under vattnet och Sanna hade som vanligt ett helt uppbåd av ungar som hon berättade för hur de skulle leka.

.

Vår baksida känns som ett zoo. De här fjärilarna är minst dubbelt så stora som kålfjärilar och påfågelöga. Så avis på våra kompisar som en gång sprang på en hel koloni.

Ekorren som såg att det stod jordnötter i vardagsrummet. Det var några veckor sedan, nötterna var Daniels. Hon (jag vet, jag har sett hennes spenar) smet in genom köksdörren, genom köket och upp på bordet. Jag var sjuk och ensam hemma och trodde att vi hade inbrott. Och det hade vi ju, in a way.

I Vasa Park med Daniel och Nathalie. Sanna åker rutschkanan, Daniel tar emot.

Nathalie, Sanna, jag och Alva tar självporträtt på Cheesecake Factory.

I Seattle, Alva, Nathalie och Sanna framför Pike. Vi går samma runda med alla besökare 🙂

Boring postcard. Den här kåken står downtown Seattle och är nåt sorts… tja turistfälla?

Nathalie och Sanna på Ride the Ducks. The Ducks är amfibiebilar från 40-talet och namnet kommer från modellnamnet DUKW.

De kör runt och visar saker i innerstan, sedan via Aurora vidare till Ballard där man åker ner i vattnet. Lite läskigt första gången, men vi älskade det. Vi åkte igen med Ildi och Alva tjatade om att åka igen från minuten efter att vi klivit av.

Silverträd, konst av något slag, jag älskade det. Guiden sa att man inte skulle stå under det när det åskar.

De är inte husbåtar, de är hus. Det är tydligen viktigt, av beskattningsskäl.
Huset som Tom Hanks bodde i i Sleepless in Seattle ligger mittemot dessa hus.

Gasworks-parken. Med en annan Ride the Ducks framför ser jag nu!

Åter på torra land.

Sanna har gjort det mysigt för sig på baksidan.

Sofie och Norpan har hittat ett gammalt påskägg på Alvas rum. De var jättelyckliga och grisade ner så mycket de kunde under sängen.

Ekorren får hemgjord marsipan. Yey, party!

”Först matar människan mig med nötter och marsipan, och sen blir hon förvånad och klagar när jag går in och hämtar nötter själv?”

Grillar hos familjen Mases. En hel hög svenska barn på filt. Men vad gör Sanna och Simon…?

Tänk, jag är med på bild!

Föräldrarna. Sara och Andreas, Emil utan Annelie eftersom hon var på BB efter att just ha fått en liten Emma, Viktor och Olof. Var är Cilla? Inte är väl lyxhustrun i köket?? 🙂

Dags att bända datorn från benen. Kan behövas en stekspade. Nu, 1 på natten, är det bara 22 C.

 

2 Responses to “Hot, hot, hot!”

  1. NEEEEJ INTE RIDE THE DUCKS HATA HATA. Åh gud. Vad jag avskyr eländena. Jag gillar turistgrejer annars, men de som uppfann duckrides borde fan skjutas.

    Ang lokalnyhterna förresten: vi har en kul tradition hemma. För ett gäng år sen var det en smitningsolycka på en parkeringsplats någonstans i king county, naturligtvis var det flera timmar senare en reporter som stod i mörkret på en övergiven parkering, pratskrikande över regnet: ”I’m standing in the parking lot…”. Så varje gång det är sjukt ovärda nyheter skriker vi ”I’m standing in the parking lot!” Och sen stänger vi teven 🙂

  2. suddrik Says:

    Hahaha!! Just den hade jag glömt!! ”I’m standing here, right where the crime was committed 100 feet from here”. Jag gillar också frågan som blivit en klassiker ”Hur känns det?” efter att man har vunnit något eller råkat ut för något hemskt.

    Varför hatar du Ride the Ducks?? Jag kan iofs förstå att nån hatar dem om man bor precis intill deras rutt 😀 Det finns några ställen här som de tystnar helt när de kör igenom, jag antar att folk klagade!


Kommentera

