suddrik

Dagbok från Amerikatt

Nakencykling men inte nakenbad 22 juni, 2010

Filed under: 2. Living in America,Bara bilder,Barnen — Suddrik @ 23:06

Vi har haft några intensiva dagar. Det har varit sommarsolstånd med midsommar- och Solstice-firande, och min lilla tjej har blivit 4-åring.

Vi började fira Alva redan förra helgen med nästan helsvenskt kalas men gillar att dra ut på det. I fredags fick hon välja middag, hon valde Red Robin som hon fått grattiskort med gratis barnmiddag från. De kom ut med ballong och glass och sjöng för henne. Hon såg mest blyg ut, men gillade det ändå. (Sanna hade skämts ögonen ur sig om de sjungit för henne!)

Sanna får förstås också smaka.

På lördagen åkte vi till baletten, Sanna orkade inte karata. Det var bra eftersom vi ville hinna till Solstice-paraden inne i Fremont. Viktor har pratat om den, han var kvar i stan och beskådade den med en kompis när jag tagit med tjejerna till Sverige i fjol. Det är en väldigt frigjord parad som föregås av ett gäng cyklister. Yes, de flesta nakna, eller åtminstone nästan, kroppsmålning lurar ögat, men vissa hade inte ens det. Vi tog massor av bilder så jag har svårt att välja favoriter…

De här killarna har inte bara målat blå flugor…

De här brudarna var mina favoriter, jag tyckte att de var så vackra.
Sanna gillade dem också, de har jobbat mycket med ”patterns” i skolan så mönstret vore passande. Hon har pratat mycket om att hon vill vara med i paraden nästa år.

Synd att inte smurfarna kom med ordentligt på bild…
Men den här rödhåriga tjejen är väldigt cool! Bakom henne kommer ett gäng från ”Alice i Underlandet”.

Nu får det räcka, era snuskhumrar!! 🙂 Jag fick min världsbild kvaddad av att se alla minimala penisar. Det var som små… knappar. Viktor säger att jag är desillusionerad och troligen har sett för mycket porr. Jag vet inte jag…! Över lag var hela grejen helt asexuell, det var bara kul att se hur fantasirikt de målat och utsmyckat sig själva och i vissa fall även sina cyklar.

Vi stod i slutet av paradgatan och cykelgänget passerade rätt snabbt. Därefter tog det en timme innan själva paraden kom. Till skillnad från de 2 parader vi sett tidigare, båda norska och befolkade av fler pickup-bilar än folk, så hade folk byggt egna floats och gick med dem. Det tog ju tid. Tack och lov var det uppehåll från regnandet, men vi hade missat lunch och hade ingenstans att sitta. Trots detta var barnen jätterara, vi var så stolta över dem. Som tur är har jag en handväska fylld med jox, så Alva fick ett äpple, de fick en minichokladbit var och tack och lov hade jag packat med lite lördagsgodis också. Viktor och jag käkade tuggummi, både gott och närande… Först kl 15 var det över och vi knatade genom folkmassorna till stånden och käkade varsin bratwurst.

Beatles

Viktor och barnen la sig också under den här bollen. Jag filmade och var avundsjuk, har ont i ryggen sedan en vecka tillbaka, vågade inte lägga mig ner ifall jag inte skulle komma upp igen.

Inte så kul att titta på bilderna antar jag. Men det var roligt med dansare, vissa halvnakna, vissa gravida, vissa höga(…) och alla lustiga byggen.

Trötta och hungriga barn fyller på energi inför långa promenaden tillbaka till bilen. De skötte den promenaden lika ypperligt som väntan på paraden.
Kanske det är konstigt att jag valde en bakifrån-bild, men jag tycker att de är så söta när de sitter criss-cross apple sauce (skräddare alltså). Alvas små ben kunde inte för ett år sedan.

Sanna framför Gasworks Park.

.

Söndagar är när man firar midsommar här. Vi hade hoppats på lite bättre väder, men det var sämre än vi kunnat föreställa oss. Tanken var att åka till Vasa Park där festen hölls redan vid öppningsdags kl 9, men det regnade konstant från att vi vaknade kl 8 tills 11 då vi gav upp och åkte ändå.

Sanna råkade få Alvas byxor och drog på sig dem. Det gick bra. Lite korta bara.
Alva blev avundsjuk och snodde Sannas.

När vi kom fram till parken, barnen med regnkläder över jackor och jeans, jag och Viktor med yllerock respektive skinnjacka eftersom vi inte äger regnkläder, så slutade det regna. Kallt och geggigt var det ändå. Vi tyckte synd om de som arrangerade.

Det här är bara sorgligt. Men det är snyggt med molnen som föds i bergen.

Ännu mer sorgligt. Men de lät knappt någon annan dansa, bara uppvisning hela tiden av något som inte alls liknade svensk midsommar eller dans… så jag tyckte inte så synd om dem ändå. Vi ville ju dansa små grodorna!

Bra bild på Sanna

Söndag var även fars dag. Vi brukar inte fira sånt, men de gör saker i skolan så vi har väl börjat. Dikter, från Sanna på teckning med invikt slips, från Alva med fotavtryck. Eftersom Viktor har börjat på yoga och snor mina grejer så fick han en matta av Sanna och en vattenflaska av Alva eftersom hon skällde på honom när han lånat och inte ställt tillbaka min flaska.

.

Idag har vi varit på kalas på KidzBounce för Annika som fyllde 4. Sedan klarnade det faktiskt upp och vi drog ner till parken för årets första riktiga bad.

Ungarna grävde ner varandra i sanden, en i taget med hjälp av ett par andra barn, sedan poserade de stolta och sandiga.
 

När jag la Alva idag så somnade hon innan jag hunnit lämna rummet. Sanna klarade sig någon minut till.

 

2 Responses to “Nakencykling men inte nakenbad”

  1. saltistjejen Says:

    Härlig helg!!!! Tyckte paraden verkade skitkul!!!!!
    Och regn på Midsommar. Är inte det en klassiker hahahahaaa! Så på SÅ vis var ni ju riktigt riktigt svenska!!! 🙂
    Fint att det bli finväder och bad också. Det kan ni behöva efter så mycket regnande!
    KRAAM!

    • suddrik Says:

      Just nu finns inte ett regnmoln i sikte ens på 10-dagarsprognosen! Men de har inte haft 100% rätt på sistone, så vi kan bara hoppas.

      Paraden var verkligen sjukt kul! Det var ett sånt där tillfälle som jag verkligen uppskattade att bo här. Snutarna vaktade överallt, men det var helt ok att folk var nakna!


Kommentera

