suddrik

Dagbok från Amerikatt

När man älskar sin arbetslöshet 14 juni, 2010

Filed under: Barnen — Suddrik @ 12:12

8.15
Säger hejdå till Sanna efter att ha hjälpt henne med kläder, frukost och mellis. För en gång skull serveras vettig rätt i matan, apelsinkyckling och ris, ingen matlåda idag alltså.
Alva som sovit hos mig halva natten har precis kravlat sig ur sängen. Hon tittar upp på mig och ler med sina runda kinder. ”Mamma, skulle vi inte gosa nåt idag?”

Jag ler och säger att vi nog ska hinna med det en liten stund också. Vi brukar åka hemifrån 9 så att jag hinner lämna och komma till yogan 9.30. Behöver laga frukost, käka, klä på, fixa träningsväska… det finns egentligen inte tid för gos.

Sanna och farsan hennes går.

”Nu då mamma, ska vi kela nu?”

Man måste ha ett stenhjärta, eller åtminstone ett jobb som det är viktigt att komma i tid till, för att kunna säga nej.

Strunt i frukost, träningsväskor och kläder, i dagis och yoga. (Det går för övrigt ett pass till 10.30.) Tillbaka i en fortfarande nästan ljummen säng och kramas. Om Alva har talang på något så är det kelande, hon kan ligga och gosa hur länge som helst, jag är fortfarande inte van trots att hon nästan är 4 och jag borde ha lärt mig vid det här laget, men jag tror fortfarande att alla barn är som Sanna, 30 sekunders stillaliggande är för mycket. Jag insåg efter ett tag att jag, hoppsan, visst också missat det andra yogapasset. 1½ timme låg vi där. Själv slocknade jag en stund, har tydligen större sömnbehov än min nästan 4-åring, då smet Alva iväg och hämtade 7 böcker som hon läste för mig, mest Lilla Anna. Klockan 11 trillade vi in på preschool.

Det finns tillfällen då arbetslös är det enda man vill vara.

 

One Response to “När man älskar sin arbetslöshet”

  1. saltistjejen Says:

    Ah!!! UNDERBART!!!!! 🙂
    man ler med hela ansiktet när man läser detta!!!!!!! 🙂


Kommentera

