suddrik

Dagbok från Amerikatt

Petco 10/5 10 maj, 2010

Filed under: 2. Living in America,Larv,Skillnader — Suddrik @ 22:59

Jag köpte råttmat på Petco. Väldigt vanligt är att butiker frågar om man vill donera en dollar för någon välgörenhet, i vissa fall matchar butiken donationerna. Det brukar vara till fattiga barn, herrelösa hundar och katter, regnskogen och dylikt. På en djuraffär är väl hund- och katthem vanligast antar jag, handlar inte där så ofta. Men oftast donerar jag, det kan nog vara alltid hittills. Men det skulle det bli ändring på.

Kassören slog in varorna, drog medlemsrabatt. ”Would you like to donate a dollar for Pet Cancer Awareness?”
Jag la huvudet lätt på sned och stirrade dumt någon sekund. ”öh… WHAT?”
Han berättade att folk inte vet eller nåt, jag såg samtidigt en liten informationsskylt och förstod att jag hört rätt.
Leende och med svårighet att hålla mig för skratt utbrast jag ”That’s just the dumbest thing I ever heard!!” Tilla att djuren inte är menade att leva så länge som vi tvingar dem att göra, och om min katt får cancer så låter jag den dö, inte skulle jag utsätta min katt för operationer och strålning (!).
Killen, som såg ut att vara i min ålder, sa inget.
Jag bad om ursäkt.
Han flinade och sa att det var okej.

Så gick jag ut till bilen. Öppnade bakluckan. Log fortfarande stort för mig själv. Och då, precis som man ser på film ibland, så garvade jag högt för mig själv och utbrast ”Pet cancer awareness…HAHAHA!!” och hann tänka ”vad de hittar på” innan det slog mig att jag pratade för mig själv. Då skrattade jag lite till. Det är sunt att vara lättroad. Men roligare än såhär blir det inte idag, så nu går jag och lägger mig.

 

3 Responses to “Petco 10/5”

  1. Mamma Says:

    Du har ju jävligt rätt, men vi har opererat Leya för juvercancer.
    Tog bort hela raden med tuttar. Men strålning och sånt där? aldrig i livet!!!

  2. saltistjejen Says:

    Ja till stor del handlar det ju ändå om vilket djur det är, hur gammalt det är, hur lånt gången cancena är, vilken typ av cancer det är etc etc….
    Men visst, jag hoppas de flesta skulle göra det som var mest ”humant” och i många fall är det kasnke att de får somna in stilla och lugnt istället för att behandlas. Å andra sidan så kan en del hjälpas med ”enbart” en operation och då är det kasnke annorlunda? Sedan tror jag verkligen att det är väldigt amerikanskt detta att man behandlar och ser på sina husdjur som om det är ens ”barn”. Men visst, jag ska erkänna att om Lipton eller Tazo fick en allvarlig sjukdomsdiagnos skulle jag bli helt förkrossad. Absolut inte lika som om maken eller dottern skulle få det. inte på långt när. Men ändå, det skulle kännas sååå hemskt! För mig är de verkligen ”riktiga” familjemedlemmar och verkliga personligheter så nej fy, den tanken vill jag helst inte ens tänka på!
    Kram!!

  3. suddrik Says:

    Alltså, vissa steg skulle jag ju också ta. Som med Leya till exempel. Men när Beauvais fick sina stenar i urinvägarna och redan hade dåligt hjärta, då tycker jag i efterhand att jag borde ha låtit honom gå bort, eller rentav avlivat honom. Nu dog han ju under operationen ändå… Men hur mycket jag än saknade honom, och saknar honom än, så var det nog rätt att han dog.

    Näe, vad jag saknar hans lilla blonda kropp. Lilla nallen, bara 2 år blev han.


Kommentera

