suddrik

Dagbok från Amerikatt

Kan man läka allergi? 16 april, 2010

Filed under: Naturmedicin — Suddrik @ 13:29

Min tyska kompis Anja berättade att även hennes barn haft problem med eksem som små. Hon hade hört från en bekant, som befriats från sin pollenallergi, om en naturterapeut (naturopath) och besökt denne. Anja som själv kommer från konventionell medicin, jag tror att hon är utbildad sjuksköterska, var mycket skeptisk till den underliga behandlingen, men behöll ett öppet sinne och båda barnen är nu eksemfria sedan en lång tid tillbaka. Idag har vi besökt doktorn, som går under namnet ”häxdoktorn”  här hemma för att Alva ska veta att det inte är ”nån som sticker”. Jag tänkte också tro på detta och även skriva om upplevelsen.

Sigrid är en charmig, invandrad tyska, [tyvärr] utan tysk brytning. Vi berättade historian om allergiläkaren som sa att det inte var en allergi och jag visade hans förtryckta ark med medicin där han kryssat för antihistamin, 2 kortisonkrämer, nässpray och antibiotika för min då 2-åriga lilla tjej som var helt frisk förutom lite eksem. Besöken hos naturapaten som inte gav något och misslyckat blodprov, efter vilket vi gav upp.

Sigrid la Alva på en brits och analyserade hennes energibalans via mig eftersom Alva själv är så liten. Metoden heter CRA, Contact Reflex Analysis. Jag höll i Alva på någon punkt på henne och Sigrid tryckte ned, ibland upp, på min utsträckta arm. Först tryckte hon på olika punkter på Alvas kropp, vid magen var det problem. Troligen candida, vilket lät trovärdigt, hon är så mottaglig för infektioner och virus. Detta följdes av att Alva utsattes för olika ämnen, hon fick hålla i olika små flakoner, parfymprovssmå glasbehållare, och när något gav utslag så lades det åt sidan. Hon hittade ett antal ämnen som Alva är känslig mot, lustigt nog inte jordgubbarna eller de andra frukterna som vi hållit henne från. Det förvånar mig inte heller, hon får ju inte frukterna och ändå har hon eksem till och från. Mjölk, ägg, lök, majs, mögel, etc lades åt sidan. Jag erkänner att jag skrattade en stor del av undersökningen, men faktiskt mer över hur jag kände att min styrka var sämre vid vissa ämnen, än för det lustiga i hela situationen.

Sigrid valde bland homeopatiska tinkturer och mätte om energibalansen blev bättre, sedan lades de utvalda små pärlorna och pillren i vätska för att tas 2 gånger om dagen. Nu ska Alva undvika alla födoämnen som hon är känslig mot, listan är lång, men det handlar bara om 25 timmar. 25 timmar är viktigt eftersom kroppens olika delar (nu kan jag dessvärre inte återberätta detta korrekt) ”förnyar sig” varannan timme, och det tar 24 timmar för detta att ske i alla organ. Allergiämnena stör kroppens meridianer. Alva får äta grönsaker, vissa frukter, potatis, ris, kött, kyckling och fisk. Efter de 25 timmarna får hon äta som vanligt igen. Även jordgubbar! Denna teknik för att eliminera allergier permanent är ganska ny och kallas N.A.E.T.; ”Nambudripad’s Allergy Elimination Techniques”. Det låter knepigt, men faktiskt är jag inte ens skeptisk längre.

Vi bokade en ny tid till nästa fredag då vi ska mäta energier på nytt. Alva är inte särskilt illa däran, dessutom är hon barn och de brukar bli bra snabbare, så Sigrid valde att ta alla ämnen samtidigt. Hos känsliga och/eller vuxna eliminerar man ett ämne i taget.

Jag vet inte hur jag tänkte, men planen hade varit lunch på lokal eftersom besöket var på lunchtid, men det blev till att åka hem och laga mat förstås. Vi besökte Whole Foods för att köpa Calendula-hudkräm som ska lugna hennes eksem. Hon fick råstekt potatis, fläskfilé och gurka till lunch. Vi har inte så mycket att välja mellan, men 25 timmar kan man göra vad som helst. Inte hålla andan kanske… men definitivt klara sig utan Digestive-kex!

Jag hoppas verkligen att detta fungerar eftersom jag lovat Alva att slippa invasiv medicin igen, detta efter förra sommarens hemska upplevelse med alla felstick vid blodprovet som de sedan glömde testa födoämnen på, det som var anledningen till att vi ens kom dit. Fungerar det så tänker jag också gå till Sigrid och undersöka exakt vad det är jag får eksem under fötterna av, jag vet att det är någon kolhydrat, men vilken?

Till min extrema förvåning täcktes det här besöket av försäkringen. Anja betalade ur egen ficka då hon var där med sina småtjejer för 2 och 4 år sedan, men numer täcks det alltså. Tänk om tandvård och naprapati kunde täckas i Sverige… Jag är glad i alla fall, nu har vi absolut inget att förlora på att försöka. Kanske är jag inte ens så skeptisk av naturen längre, för en månad sedan trodde jag inte på meditation, efter en månad av hot yoga, utan att ens veta om att jag lärde mig det, så gjorde jag det.

Fortsättning följer.

 

Kommentera

