suddrik

Dagbok från Amerikatt

Helomvändning 15 april, 2010

Filed under: Barnen — Suddrik @ 23:21

Alva har inom loppet av en vecka lyckats gå från gullig prinsessa till trotsig, grisig och helgalen skitunge.

En del sabbande har jag redan berättat om. Hon kommer in smutsig hela vägen upp till armbågarna och med skräp i håret. Eller så ropar hon på mig, idag ropade hon snällt på hjälp, lugn som hon var tog jag det rätt lugnt men hittade henne ett par meter upp i ett tunt träd som hon klättrat upp och fastnat i. Kan hon ens klättra? Jorå, nu vet vi. Baletten är inte lika fantastisk längre, hon vill gå på karate varje dag. (Mor hennes sa ”det kan du glömma snorunge, vi kan prata igen i slutet av juni, alltså efter din recital som jag just betalat 120 dollar för (kläder och biljetter))

Jag är inte riktigt van. Sanna kom ju i trotsåldern vid 1½, men var mest bara sur, till hon var 3½ nånting. Alva har varit angelisk till 3½! Nu tror hon helt plötsligt att det är hon som bestämmer, vare sig det gäller när vi ska ge oss iväg nånstans, om hon ska lägga sig eller göra något som hon inte vill. Äter bra gör hon dock… än så länge…

Någonting har hänt i alla fall. Hon har vuxit som ett skott på sistone. Tur att hon kramas än i alla fall. Det får aldrig gå över.

Jag har hört att barn inte utvecklar känsla för sarkasm förrän de är 10 eller så, men självklart lär man sig fortare om man utsätts för något tillräckligt frekvent. Sanna har vid något tillfälle reagerat och stannat till när jag sagt något som ”ja, jääätteroligt…” och påpekat att ”men mamma, det tycker du ju inte…”. Igår ropade vi dem till midagsbordet och jag frågade Sanna om hon stoppat tillbaka råttorna i buren. ”Näe, dom springer omkring därinne själva” svarade hon lite smått frånvarande, precis lagom ointresserat att det lät naturligt och jag bara tittade på henne. ”Öh, va? Ensamma?” Då tittade hon äntligen upp på mig och sa ”meh, tror du på det själv eller?”. Viktor och jag skrattade så det gjorde ont.

Det är hemskt att tiden går så fort, att de växer upp utan att man förstår vad som händer (hur mycket man än sitter på dem för att hindra tillväxten!! Jag har testat så jag vet!) men såna här lillgamla grejer som Sanna håller på med ibland är urmysiga. Alva är rätt duktig på det också, som när jag hämtade henne från preschool idag, sent eftersom hon haft cooking class, och hon stolt berättade om hur hon kan laga fruktsallad. De är inte alls lika intresserade av att bli vuxna som deras föräldrar var som barn, vi ogillade att ens kallas ungar och de är jätteglada över att få vara barn medvetna om lyckan i att få vara oansvarig och leka, men det finns ju så mycket intressant därute som man helst av allt vill prova och kunna nu med detsamma.

 

2 Responses to “Helomvändning”

  1. saltistjejen Says:

    Jadu det verkar inte finnas någon bra ”manual” på det här med ungar…. De verkar kunna komma in i olika faser lite hur som helst. 😉
    Jag hoppas bara att man som förälder kan försöka ha lite tålamod och liksom ”möta dem på vägen” när de behöver det och ”lämna dem ifred” när de behöver det. Men det är svårt. Usch! Ibland skulle man vilja kunna koppla in en sladd tilld eras huvud och liksom ladda ner deras tankar så man kunde få en bild av vad som rör sig där inne. Det är så svårt att gissa.
    Hoppas att Alvas fas inte blir alltför jobbig. Efteråt kan man ofta skratta åt sådana perioder men de kan kännas j-gt jobbiga när man är mitt uppe i dem. Att tiden sedan rusar iväg är ju en annan sak. Ibland längtar jag till att E ska bli större och förstå mer, men ibland vill jag bara trycka på stoppknappen eftersom jag tycker det går så rasande fort.
    Ha nu en bra helg!
    kraaam!

    • suddrik Says:

      Jag håller helt med om att man vill stoppa tiden… men samtidigt vill man ju att de ska utvecklas, bli bra vuxna. Men mest vill jag nog stoppa tiden!

      Jag låter Alva göra sin grej. Hon är helknäpp just nu och det finns säkert en anledning, så klart hon får hållas! Idag är hon lugn som en filbunke och klädd i prinsessklänning igen. Jag blir inte riktigt klok alltså…


Kommentera

