suddrik

Dagbok från Amerikatt

Wow. Nu kan man bo kvar för alltid. 26 mars, 2010

Filed under: 2. Living in America,Jobb,Mat & dryck,Träning — Suddrik @ 21:26

Mycket produktiv dag idag. Lämna Alvan på preschool, strax under 2 timmars träning och sedan bilresa in till stan för intervju i city.

Jag har ett par olika saker som jag säger när något är riktigt läskigt (och uttrycken är ännu läskigare). Är det lite otäckt säger jag: ”jag dööör!” och om det är så otäckt att håret reser sig så säger jag ”jag kissar på mig”. Funkar även om något är väldigt roligt. Jag kan säga att jag kved nummer två högt för mig själv där inne i trafiken.

Men det gick bra, trots att kontoret låg några ynka kvarter söder om Pike Place, alltså mitt i smeten och jag körde fel en gång. Det är enkelriktat på säkert 3 gator av 4. Hittade till och med en billig P-plats ett stenkast från entrén.

Själva intervjun gick också bra, det var hos en rekryterare och hon tyckte att jag var mycket lämpad för tjänsten som team leader för ett medelstort gäng webbutvecklare. Även om det inte blir något så tycker jag att det var jättekul att få komma in till stan och att besöka dem, kontoret var löjligt mysigt.

Sanna var på lekträff hos sin japanska kompis Karin efter skolan, jag tror att karaten ökar hennes intresse för tjejen. Alva och jag tog en promenad hem till våra tyska kompisar för en lite större arrangerad lekträff. Glömde helt bort att jag skulle på Bikram yoga och missade den… men jag var inte så sugen idag iallafall, har ont lite överallt. Fredagsmys med ärtsoppa & pannkaka och filmen ”På andra sidan häcken” för ungarna. Själv stannade jag i köket och bakade dubbelnougat. Japp, du läste rätt! Nu var det dags! Viktor hjälpte till med hasselnötsklimpen men jag tror att han mest håller sig i närheten för möjligheten att få smaka. Dubbelnougat, Marabous alltså och ingen äcklig Guldnougat, är något av det bästa jag vet och jag har fortfarande kvar några av mina 10 hitsmugglade bitar från i somras. Vi valde ut det minst fina hjärtat, skar bitar och smakade, det var något alldeles i hästväg. Mycket jobb, men löjligt gott. Mäktigare än Marabous, det räckte med en liten bit faktiskt. Sen skulle det ju jämföras och vi öppnade upp en riktig. ”Det kommer smaka smör” sa jag, men trodde inte på det själv, något av det bästa som finns kan inte bli äckligt bara för att något annat är godare. Men vi smakade och Viktor sa ”som en blandning mellan smör och modellera”. Kontentan?
Jag: ”Vi behöver aldrig flytta hem igen nu.”
 

Förra helgen var vi på balett, Hans & Greta. Ensemblen bestod av ungdomar och det hela var riktat mot de yngre också, så en sagoberättare stod vid sidan och förklarade de viktigaste händelserna. Det kan ju vara ”lite” svårt att uppfatta allt som händer när dansen är det enda språket och vi inte talar det än. Sanna var så söt, jag förklarade att balett är ett språk i sig och att speciella rörelser säger t ex ”jag älskar dig men måste lämna dig” och så vidare. Hon tittade upp på mig och frågade om karate också var ett språk.

Såhär fina var ungarna som faktiskt stod ut hela timmen som baletten varade.  (Haha, de skulle ha varit med oss på Svansjön som var 3 timmar och närapå tog kål på mig, åtminstone mina ädla delar!)

Vår egna, galna ballerina

Efteråt knatade vi runt Seattle Center, tittade länge på den stora fontänen och förvägrade barnen karusellturer. Experience Music Projects färgglada väggar reflekterar Space Needle.
 

Förut hade vi bara ett galet barn. Ett galet, ett gulligt. Nu har vi två galna barn. (Och två gulliga.)

Kodak moment 🙂

Sanna har Spring Break från skolan nästa vecka. Vi ska hitta på lite roligheter men inga större utsvävningar som det ser ut nu. Nu ska jag söka ett par jobb.

 

13 Responses to “Wow. Nu kan man bo kvar för alltid.”

  1. Mamma Says:

    En liten undran – har du tid att jobba?

  2. suddrik Says:

    Näe. Inte en sportslig.
    Men jag tänkte säga upp mig från halvtidsjobbet ”gymmet”. 🙂

  3. Men hallå. recept pls.

    • suddrik Says:

      Natürlich!

      Mjuk Nougat

      62.5 g hasselnötter
      62.5 g florsocker
      125 g ljus choklad
      (små pappersformar)

      Gör så här

      1. Lägg nötterna på en plåt och rosta dem i 225° i ca 8 minuter. Lägg dem i en handduk och gnugga av det mesta av skalet.

      2. Kör nötterna och florsockret i matberedaren i ca 15 minuter eller tills massan är mjuk och oljig.

      3. Smält chokladen och rör ner i massan, blanda väl. Forma till små kulor eller häll massan direkt i pappersformarna. Förvara nougaten kallt.


      Jag hällde smeten i pepparkaksformar, kom inte på något bättre, men det blev fint. Sedan gjorde jag en sats till med ungefär 1/3 mörkare choklad (och lite smör för att det blev för tjockt med mörk choklad) och la ovanpå. Gjorde en extra nötklimp också, ville ha att spara eftersom det är rätt jobbigt att mala med matberedare. Och så kan man ju blanda klimpen med smör och få hasselmassa att bre på macka också… Usch, det är nästan lite för mycket…!

  4. suddrik Says:

    Det blir inte så mycket, så gör det nu om du hinner!
    Jag saknar nog ingenting just nu… men tack så jättemycket för erbjudandet!

    Skulle gärna åka dit ett tag jag med…

  5. Det blev nougat. Massvis, jag dubblade. Lite väl sött kanske? Min bliv godast efter att jag doppat individuella småbitar i mörk choklad.

    • suddrik Says:

      Haha, du är gullig! Håller med om att det är rätt sött. Kanske går att minska något? Men visst är det läskigt gott…!

      Doppa i choklad är intressant. Till jul ska jag nog också göra det, lägga ihop med hälften mandelmassa (får man också göra själv) och rulla Mozart-kulor som ska doppas i choklad.
      Är det inte jul snart?

  6. Fast jättegod mandelmassa eller marsipan kan man köpa på Larsens Bakery i Ballard.

    • suddrik Says:

      Det är rätt lätt att göra själv! Och det blir godare än köpt, svenska åtminstone. Men Larsens Bakery kände jag inte till, det måste kollas upp! Nära dig eller?? 🙂

  7. Fast jag vet inte… jag har gjort mandelmassa och det blev lite för grovt… har inte tillräckligt avencerad utrustning, kanske? Mmm, Larsen’s ligger… på 24th och 85th tror jag (NW 24th st och 85th ave NW. Alltid NW i Ballard). Ganska nära oss. Ett danskt bageri, det luktar konditori och de har massvis med gott och lite onödigt.

  8. suddrik Says:

    Dit ska vi åka! Jag hör av mig innan så kanske ni kan komma och fika med oss!


Kommentera

