suddrik

Dagbok från Amerikatt

Vi köper nya katter 7 februari, 2010

Filed under: 2. Living in America,Barnen,Träning — Suddrik @ 23:00

Vilken dag!
Som vanligt om söndagarna började vi med gymmet. Efter 2 högkaloridagar, 200-400 mer än vanliga 1500, vilket jag beskyller ostkakan för, var jag i toppform. Mer ostkaka till folket! Det var gott utan sylt också, med färska blåbär istället. Fast nu har jag ont i axeln, inte pga ostkakan, utan pga alla back-fists och vet inte hur det ska bli med yogan imorgon. Kanske blir det bättre? 5:e veckan i rad som jag nått 600 minuters träning!

Åkte vidare till Town Centret där jag hade klipptid. Köpte en borste. Alla borstar har ju små knappnålshuvuden på varje borst och masserar inte skallen ett dugg. Så nu har jag inte bara tagit de rekommenderade 100 borsttagen, säkert närmare 250, och jag har ont i skinnet. Men det är varmt och gôtt och håret är mjukt som slem. Satte borsten i huvudet på familjemedlemmarna också. De suckade av njutning och spann som katter.

När jag var och klippte mig käkade far och döttrar lunch på Ruby’s 50talsinspirerade hamburgerrestaurang som ligger dörr i dörr med frissan. Vi sprang på en svensk-amerikansk familj (hon svensk, han amerikan) med 5 år gamla tvillingar. Vi träffade dem för ett drygt år sedan redan och nu har vi bytt visitkort och ska ordna lekträff.

Så åkte vi mot nordliga delarna av Redmond hem till Sannas kille som fyller 6 och Superbowl-middag. Det är tradition att äta tills man mår illa, och man ska äta skräp, under Superbowl, därför brukar det vara rätt fullt på gymmet inför detta. Inte i familjen Preston inte, det fanns en långpanna pizza, men i övrigt var det pasta med sås och nyttig plockmat. Och glasstårta. Vi hade köpt en liten kamera till Kai och han blev jätteglad, han hade önskat sig en sedan han skulle fylla 4. Vi var ganska många, Kais mamma Leah har 4 systrar och alla tar med sig sina familjer, förutom den äldsta systern som börjar närma sig 50 och har en mycket grav form av autism. Hon är inte riktigt kontaktbar och bor därför kvar hemma. Barnen hade jätteroligt och vi tycker att det är så mysigt med sån här all American celebration.

Efter middagen smet jag och Viktor ifrån en stund för det var dags att åka och köpa våra nya katter. Vi saknar Stickan och Arngrim väldigt mycket, men eftersom vi alltid varit osäkra på hur länge vi tänkt bli kvar så har vi varken med dem hit eller några andra djur. Men nu har vi nya, eller begagnade rättare sagt, som går under namnen Norpan och Sofi. Vi övervägde kanin, men de blir för gamla, jag hittade ingen riktigt gammal. Såna här långsvansade råttflickor blir 2-3 år. Alva är mest rädd för dem och leker hellre med My Little Pony. De kittlas ju inte. Det är fördelaktigt att hon struntar i dem, vi slipper bråk om vem som ska ha dem, de sover hos Sanna, punkt.

Efter en halvtimme i sängen kom Sanna ut. Hon fick inte ha lampan tänd eftersom rådisar också behöver sova, men hon kunde ändå inte sova. ”De rör sig i buren och låter som att de kommer bort” tyckte hon och ville inte sova med dem i rummet. Jag förklarade för henne att det är mysigt med sällskap, att hon ska vara glad över att ha sina fåttflickor på rummet. Om hur lite vi fick sova när hon själv var bebis, men att vi aldrig klagade utan bara tittade på henne och älskade hennes störande. Det tog minuter, sedan sov Sanna.

Viktor sa att han aldrig sett henne så lycklig förr.

 

Kommentera

