suddrik

Dagbok från Amerikatt

Tyskar och ostkaka 3 februari, 2010

Det känns som att det är dags att blogga. Det har inte hänt så mycket, som vanligt!, men eftersom det är liiite bättre på arbetsmarknaden så känns det ändå för mig som att jag har massor att berätta. Jag börjat få respons på tjänster som inte fanns förut. En stor anledning till att det trögat sig så hittills är att jag inte hittat fler än kanske 10 jobb jag velat ha under det gångna året. Om man inte vill ha en tjänst så blir ansökan rätt halvdan. Nu börjar det krypa upp trevligheter, och bra personliga brev är lättare att skriva när man vill ha jobbet och inte bara tänker att man måste ha ett. Jag är rätt kräsen. Jag vill, nej ska, jobba med ren projektledning inom nåt roligt, alltså inte programmering vilket 99% av alla tjänster är, eller med ITIL eller processförbättring. Eller något annat som låter kul. Med hög lön. Jag går inte ur sängen för under $50 000 om året. 🙂

.

Här om dan hände något som känns som ”only in Redmond”. Vem minns inte när man som liten sprang på andra ungar som man gillade och ville leka med, och ens föräldrar var helt oförstående, nej ointresserade, och så fick man aldrig se barnet igen. Mina barn gör förstås detsamma, och jag är lika känslokall, de träffar barn i parker, på gymmets KidsKlub, lite här och var. När de frågar om de kan leka ihop så säger jag bara att jag inte känner dem och så är det nog med det. Här om dagen hörde jag den ljuva klangen av perfekt talad nordtyska. Rösterna tillhörde Anja som kom hit för 20 år sedan och hennes två småtjejer på 3 och 6 år. Alva och jag skulle hämta Sanna men blev av med henne lika fort när hon smet iväg på play date med klasskompisen Maggie. Vi fick gå hem igen. På hörnet, ja det finns ett hörn nånstans, stod Anja med sin väninna Chris och 6 (!) ungar, några lånade. Alva började prata med dem och jag med mammorna; presentation, ursprung, osv. När ungarna verkade trivas ihop och jag berättade att vi förlorat Sanna till lekträff så bjöd Anja in oss. Bara sådär! Jag blev glad, men lite nervös förstås, spontan och oblyg är inte mina mellannamn, och frågade Alva som svarade ”Näääh”. Det var universiellt. Tro inte att jag behövde översätta. Så vi gick hem. 100 meter senare så säger Alva att nån dag vill hon leka med dem och jag blev förstås förvirrad och frågade varför hon inte ville det när de frågade. Hon tittade chockat på mig. Hon ville ju följa med. Jag visste inte var de bodde så jag sa att hon fick vänta till nästa gång helt enkelt. Hela hennes ansikte förvreds av sorg. Det var bara att springa efter. Alva springer fort som en vind, en liten barnvind vill säga, så hon kutade med mig uppför backen, utan att klaga, och den var brant, svarta backen-brant! Vi kom fram precis innan de slog igen dörren, det tar ju tid att komma in med 6 ungar. Tur för oss. Så satt jag och fikade med mammorna och 7 flickor lekte i nästan 3 timmar. Vi hade inga problem att fördriva tiden, vi hade flera gemensamma intressen men samtidigt ganska olika liv. Alva blev jätteförtjust i Anjas 3-åring som heter Lena, med E, inte nåt amerikanskt uttal här. Inte konstigt, både hon och hennes storasyster Emma var underbara. När 3-åringarna träffades nästa dag utanför skolan så kramades de länge och skrattade och skuttade omkring.
Det här så härligt! Jag bara älskar det här stället!

Att det blommar i rabatterna gör ju inte saken sämre.
 

Men… igår råkade jag fastna framför youtube och klipp från Kvarteret Skatan. Jag har missat den serien så passerade lätt ett par timmar. På kvällen kollade Viktor och jag på ”Sommaren med Göran”. Den här stockholmsöverdosen är inte att rekommendera för en arbetslös blondin med hemlängtan. Man får hela tiden påminna sig när sommarbilderna fladdrar förbi ”det är bara 4 veckor… sen är det höst igen”. För övrigt så bjuder ingen hem en sådär nere på byn heller.

Något som är tvärsvenskt däremot, är att klaga på att en politiker har en dyr handväska. Tack Viktor för länken, jag skrattar fortfarande, men det fastnar lite i halsen. Monas schyssta Vuitton-väska som är ett hot mot demokratin. Ja man lär sig något varje dag.

.

Jag har haft rätt mycket huvudvärkar (haha, vem kan stoppa mig från att hitta på egna ord?) på sistone. Har varit nere på under 100 g kolhydrater om dagen i 3 veckor och nu är migränen borta igen. Huden börjar också bli bra. Enormt lättad. Bästa mellisen rördes ihop igår kväll, Keso-ostkaka. Löjligt enkelt och gott.

Keso-ostkaka

• 4 ägg
• 500 g Keso
• 3 dl grädde
• 2 dl sötmandel
• 5 droppar bittermandelolja eller en riven bittermandel
• 2-3 tsk vaniljsocker
• 1 tsk kardemumma

Riv mandeln till mjöl. Rör ihop alla ingredienser. Häll i form, grädda i 175 grader till ostkakan fått en fin gyllenbrun färg och fått en fast konsistent..

Man tror det inte, men vaniljsockret räcker! Jag käkar som den är eller med blåbärssylt. Mmm… blåbär… Vispgrädde gör det ännu festligare.

Ska lägga mig nu eftersom jag måste flytta långträningsdagen till imorgon. Jag fick kallelse till intervju kl 10.30 på fredag – mitt i min veckoträningsorgie! Kan man tänka sig nåt så oförskämt?

.

Lite bilder

Sanna har tappat sin 8:e tand.

Alvas julklapp som öppnades för bara några dagar sedan. Gul lera och plastdetaljer som man kan bygga playdohn till Svampbob med. Jag tycker att det är askul, ungarna tycker att det är småroligt.

Sanna pratar i telefon med mormor.

Gonatt

 

4 Responses to “Tyskar och ostkaka”

  1. Saltistjejen Says:

    Visst är det underbart när man träffar nya människor som man bara klaffar med sådär direkt! Härligt Kul att det var både ungar och föräldrar som kände så annars kan det vara lite jobbigt.
    Och DU tack för receptet på ostkaka! MÅSTE provas! Jag äslkar ostkaka och saknar det. Tcyker det är DÅLIGT att det inte säljs Frödinge på Ikea. iallafall inte ikea här. Men NU kan jag ju prova göra egen! TACK TACK!!!!!
    Hittade du bittermandel och bittermandelolja här eeller är det medtaget från Sverige?

    Sedan deta med Monas handväska. Ja, vad säger man. jag udnrar bara hur folk har tid och ork att bry sig. Och VARFÖR man bryr sig. är det inte viktigare vad politikerna gör och säger än vad de råkar få i present?
    My God! Sverige i ett nötskal. DEN delen saknar jag INTE.
    Lycka till med jobbsökanden ockås! Låter bra att det känns roligare nu.
    KRAM!

    • suddrik Says:

      Monas handväska: Jag har inte med det att göra. Ingen har det. Hon får väl köpa vad hon vill för sin lön? Om jag köper en Vuitton-väska och äter vatten med bröd i 2 månader så är det mitt val!

      Det finns fler såna där ostkaksrecept, detta är nog det nästa fetaste jag kunde hitta, men jag vill verkligen inte ha kolhydraterna just nu. Det finns recept med mindre grädde, mjölk eller liknande, då har man i ett par msk mjöl också. Men den här var SÅ god. Och en smal skiva på 250 kcal blev jag alldeles tokmätt av. (Riktig ostkaka gav jag upp med, var hittar man whey som inte är proteinpulver??)

      Jag tycker inte bara att det är dåligt att Ikea saknar ostkaka, jag tycker att det borde finnas på Fred Meyer och på Target också. Ostkaka är ju basföda för 17!

  2. Vad kul att du lämnade en kommentar hos mig. Så hittade ju jag hit också. Hur länge har du bott i USA? Permanent eller tillfälligt?

  3. saltistjejen Says:

    Hm, bittermandel eller bittermandelolja? vad heter det? Har du köpt det här eller tagit med hit från Sverige??


Kommentera

