suddrik

Dagbok från Amerikatt

Måste tänka på pocenten 10 december, 2009

Filed under: 2. Living in America,Barnen,Mat & dryck,Skillnader — Suddrik @ 19:49

Jag har fått 3 stora, hårda knölar i huvudet. De gör ont. Särskilt när man trycker HÅRT på dem. Jag får en snabb släng av hypokondri och tror att jag har cancer eller ebola eller något annat som vanligen visar sig genom knölar i bakhuvudet. Efter snabbt googlande kommer jag fram till att det med stor sannoliket, pga sitt snabba uppdykande, är lymfkörtlar. Dags att bereda sig på attack. Jag får aldrig influensa så det lär väl vara en avancerad förkylning, det är definitivt dags efter 1 års friskhet. Besök på Trader Joe’s resulterade i en samling vitamintabletter och grönsaker som ska intas inom kort och därefter ofta.

För att understryka hur sociala amerikaner är, det tröttnar jag aldrig på, så fick jag nyss en påminnelse (igen). Jag vet inte vad rektorn/chefen inom en barnomsorgsanläggning heter, men det står hur som helst Director på hennes dörr, på Alvas preschool alltså. Hon heter Debbie och jag brukar komma in och ljuga med henne i 5 minuter nån gång ibland. Hon har cynisk humor så vi kan garva bra ihop. Vi känner dock inte varandra särskilt väl, ändå frågade hon mig idag om jag inte ville gå på smyckesdesignskurs med henne. Såvitt jag minns har detta aldrig hänt mig. Jag vill tillägga att Debbie är 20 år äldre än jag. Och uppenbart mycket mer social! 🙂
Min lilla preschooltjej frågar fortfarande ofta ”mamma, har du fått jobb nu? Nähä. När ska du få ett jobb då?” eftersom hon vill sova middag på preschool. Debbie sa ok och nästa vecka går Alva heldag på onsdag och inte alls på torsdag. Stora saker i en 3-årings värld, antar jag.

Mitt ättixprement går framåt, om än något sakta. På dagen är det inte kallt nog, men imorse efter ytterligare en -13-gradig natt fick jag ner den blivande ättikan från 5% till säkert 8-9%. Snart åker hinken nog ner i frysen ändå. Det måste gå lite fortare än såhär, annars hinner gurkorna ruttna! Asiaten hade förstås, billigt dessutom. Framgång!

.

Maken påstår sig ha hittat en företeelse här som han saknar i Sverige. Själv har jag inte tänkt så mycket på det, men det är intressant. Det kallas för the Law of Average och går ut på att man alltid har en statistisk chans. Ta exemplet med en kille på krogen; om han tippar på att han har 1 chans på 100 att få ragg, då gäller det bara att fråga så många som möjligt, närmare bestämt 100, till slut kommer en kvinna att säga ”javisst” när han frågar om hon vill ligga.
 
Jag kan inte låta bli att tro på det här, det går så himla bra ihop med den brist på kvalitet som ofta är så uppenbar. Man gör hellre om något 10 gånger än gör det ordentligt från början. Aldrig förbättra processer. De man ser befordras är de som jobbar mest, inte de som jobbar bäst. Man förväntas jobba 60+ timmar per vecka för att ha chans att bli delägare om 20 år. Att arbeta bra syns inte lika bra som ren fysisk närvaro.

35-40 effektiva timmar i veckan som hemma låter så mycket mer attraktivt…

 

2 Responses to “Måste tänka på pocenten”

  1. saltistjejen Says:

    H det där med arbetstiderna stämmer nog till viss del. men många arbetsplatsr tittar ju även på produktiviteten. Om man kan det vill säga.
    Intressant med ditt ättiskexperiment. Jag tycker det ska bli spännande att se hur det går!
    Och visst är amerikaner otroligt mer sociala på ett mer uttriktat sätt än svenskar. Iallafall i största allmänhet. ibland är det skitrolgt ibland mest jobbigt. Kul iallafall med Debbie! Ska du gå kursen då?
    Kram!!

  2. Jenny Says:

    Gå kursen? Hell nooo… jag avskyr arts & crafts…

    Det kan vara pga min halvtyska sida, men allt jag gör är av praktisk natur. Jag får väl skylla på/tacka min mor! 🙂


Kommentera

