suddrik

Dagbok från Amerikatt

Julklapparna klara! 9 december, 2009

Filed under: 2. Living in America,Barnen,Mat & dryck,Shopping — Suddrik @ 22:00

Så var alla paket till Sverige inte bara köpta och paketerade utan äntligen även skickade. Första posten-besöket hade jag glömt ett par adresser, andra besöket blev det övervikt på paket till storasyster, tredje gången gillt så. Härligt! Jag är rätt nöjd med presenterna också, det är jag sällan.

Idag är det bra. Livet är bara härligt. Det gäller bara att uppskatta det man har (men ibland räcker inte orken till riktigt). Jag kan gymma varje dag, bara en sån sak. Mina härliga ungar är så vackra och kloka.

Efter att ha haft mulet och regn i nästan 2 månader och den senaste veckan tjock dimma långt in på dagen, så vaknade vi i förrigår upp till en iskall dag med 11 minusgrader och fullkomligt molnfri himmel. Igår morse detsamma, idag var det -13. Det är så kallt att det gör ont och jag lyckas aldrig bli riktigt, riktigt varm (en nackdel med att sakna extra kroppsfett) men det är så vackert att det är ok ändå. Det är knastertorrt men ändå glittrar världen av iskristaller, bergen gnistrar i fjärran, äntligen!, och det är så tyst…

Inte för att det går att vara ute, men det är trevligt att titta på inifrån också. Fram och tillbaka till skolan går man ju 2 gånger om dagen förstås. Mest tittande blir när vi åker bil, till gymmet och till aktiviteter, Sanna har t ex ökat karaten från 1 gg/vecka till 3. Igår var hon inte så sugen förrän jag nämnde att Matisse ju kommer… Då blev det fart på den nykära lilla blondinen! Matisse’ mamma är förstås fransyska, och jag nämnde henne i bloggen redan i fjol när vi anlände till vår tillfälliga lägenhet. Vi solade vid poolen tillsammans några gånger och hon kunde en del svenska efter något år i Stockholm, hon läste på KTH. Sedan sågs vi inte på ett år, men sprang på varandra i Sannas skola och nu även på karaten. Oj, nu babblade jag visst bort mig.


Den här snyggingen har varit på caroling med girl scouts idag. Försöker draaa ur henne info men hon är lika fåordig som sin far. Snygg är hon iallafall, och med mössan på ser hon ut som när hon var bebis. Pussunge. Fotade Alva också, men hon säger cheeese på bilden och det är inte gulligt. Annars hade det varit roligt att visa henne med prinsessklänning utomhus… japp, prinsessåldern. (Ikväll har vi läst Grodprinsen och Askungen…)
.

Ikväll kladdade jag och Alva ihop en sats med kubb. Från första början har det varit störande att sakna saker och att hitta saknade produkter eller alternativ har ständigt varit en utmaning som jag gärna och utan tvekan alltid gett mig på. Det är roligt och tillfredsställande att lösa ”problemen” som bestått i allt från riktig varm korv (Pike Place och hos ryssen) och leverpastej (Freddan faktiskt!) till biskvier (baka själv). Kubbarna var riktigt avancerade! Pärlsocker (Ikea) och hjorthornsalt (smugglad) var enkelt, men bittermandel är förbjudet att sälja här. Olja har jag sökt och fann helt otippat på Marshalls för några dagar sedan. Så nu stinker huset ammoniak, eller kattlåda om den lukten är mer bekant, och Viktor har smällt i sig 3 stora kakor. De blev jättebra.

Nästa grej är inlagd gurka. Har köpt kanske 4 olika sorter och de smakar alla helt vedervärdigt. Tråkigt när man älskar inlagd gurka. Vi köpte på Ikea första tiden, men så bytte de från Felix till sitt eget märke, deras gurkor är mjuka som marshmallows och oätliga. Men att hitta ättika visade sig inte bara svårt utan omöjligt. Det finns 5% vinäger, max 7%, men inte 15% som ättika. Den enda möjligheten är att köpa ogräsbekämpningsvinäger för ekologisk odling, det vågar jag inte. Nu gör jag själv genom att frysdestillera, 1 gallon står ute på baksidan, lika bra att passa på när det är så himla kallt och spara energi isätllet för att stoppa hinken i frysboxen.
Sen ska man bara hitta midget gherkins, vilket är väldigt säsongsbetonat, jag har några idéer…
Det verkar hända lite på arbetsmarknaden nu äntligen, men jag tänker inte sluta göra ättika och annat knas pga några ökade förhoppningar, nej, jag surar, och tränar för mycket, ett tag till.

 

2 Responses to “Julklapparna klara!”

  1. Saltistjejen Says:

    Oj ättika har jag också försökt få tag på men misslyvkats. jag ville lägga in sill och gurka och ev rödbetor men jag gav faktiskt upp. Funderar på om man ska smuggla med sig en flaska från Sverige nu men är rädd att den ska gå sönder i resväskan. Ättikslukt i hela väskan vore ingen hit alls….
    Vilket underbart väder ni har nu! Själv har jag ignet emot kyla per se. Man kan alltid klä på sig massor. Bara det är torrt och soligt så! Mmmmm! Riktig vinter! DET älskar jag.
    Kram!!

  2. suddrik Says:

    Jag skulle inte våga smuggla ättika, de skulle säkert tro att det är en bomb!! 😀

    Går det bra så ska jag tipsa dig sen!


Kommentera

