suddrik

Dagbok från Amerikatt

Avgiftad 2 november, 2009

Filed under: 2. Living in America,Bara bilder,Barnen,Plugg — Suddrik @ 23:49

Idag är jag drogfri. Efter att ha bokat in vecka för hård-plugg blev man plötsligt effektiv, jag har pluggat en massa och lyckades söka ett tiotal jobb också. Straffet om jag inte är klar på fredag  är att min heliga 3-timmarsträning ryker. Men fortsätter det såhär kan jag gå som vanligt!

Here goes bildkavalkad.

En vackert mulen men ljum dag i Idylwood.
Mulen Idylwood

Ungarna åker fisk och äter Zbar.
Åka Fisk

Sanna har hittat ett smultron, men får inte äta. Ni minns vad era mammor sa när ni var små ”hundar kissar där!”.
Sent smultron

 

Tisdag 27/10 blev min äldsta lill-räka otroliga 6 år gammal. Taskiga mor och far gav henne bara tråkiga presenter på morgonen. Nej, hon blev jätteglad över Spiderman-vantar och och mössa och självlysande spindeltröja. Titta vad gulligt nyvaken hon är!
Sanna fyller år 1

Sanna fyller år 2

Sanna fyller år 3

Jag skickade henne till skolan med chokladmjölk och pannkakor och annat gott, det var inte många smulor med tillbaka!

Efter skolan frågade hon lite försiktigt. Efter fars hemkomst var det nästan bara elakt att hålla henne på halster. Men hon fick vänta på att jag sprungit min mils-runda också. Den som väntar på nåt gott! Här släpps hon lös! Den uppmärksamme noterar Bert som knackar på för att tigga Candy Corn av givmild Alva.
Sanna fyller år 4

Först ut är present från Frida, Peter och Angelina. Massa kul pyssel. Det tog inte många sekunder innan första ballongen var uppblåst och pappa hade gömt resten av dem… Själv är jag avundsjuk på kattklistermärkena och gömde dem också så att de inte bara skulle tejpas på kläderna utan på något finare pyssel.

Sanna fyller år 5

Hallon-lakrits-döskallar från kusin/nanny-Frida. Jag önskar att jag lyckats fånga på bild hur löjligt glad hon blev, hon skrattade högt!

Present från Frida 1

Det var 3 små paket med döskallar, hon blev lika överlycklig för varje. Här hjälper Alva till… försöker i alla fall. Men får förstås inte.

Present från Frida 2

Vi skulle göra touchy-feely-boxes till kalaset dagen efter och jag stod och skalade vindruvor. I en annan låda hade vi bomullstussar, i en ställde vi en skål kalla makaroner och en hade vi en skål hemgjord Slime. Tror det kommer bilder på slimet längre ner…

Frida skickade Mumin-tröja också, jättefin! Sanna har haft den 3 dar i rad nu. Jaa, VAD ska klasskompisarna tycka?? Haha, tur att hon är 6 år, jag har hört att folk noterar och ogillar om man har samma kläder flera dar i rad här. Kanske var det lika i Sverige… vad f*n vet jag – jag bryr mig ju inte!

Present från Frida 3

Meningen var ju då att vi skulle fota alla presentöppningar och lägga upp bilderna här. Men så tog vi fram videokameran, som är ny och vi inte kan ännu, och glömde naturligtvis att fota.

Från farmor och farfar kom Lego och pysselböcker till båda barnen. Bäst var den stora trollerilådan, med hatt! Sanna skrattade och jublade när hon öppnade den! Jag fick även min skolbok, och Viktor tittade igenkännande på den. Han hade precis samma Matematisk Statistik, även jag kände igen framsidan från hans gamla skolboksgömmor. Hans var oläst, han hade skippat kursen. Med tanke på att jag inte fattar något av boken så är risken stor att vi snart har två olästa exemplar…

När det var dags för vår sista present så var det inte lika viktigt att filma, så vi slutade och tog fram kameran igen. Den här bilden är överexponerad, men hon är så fin… Kanske någon som orkar photoshoppa kan fixa hennes bleka nuna?

Sanna får dator

Två små töser tittar på icke påslagen dator.

Flickorna tittar på Sannas dator

Jag guttar pumpor. Kallt, slajmigt och irriterande för huden, fick röda utslag. Men de blev fina och fröna som senare blev rostade var goda.

Pumpkin guttin'

Såhär blev det… Jag karvade den i mitten och Viktor med tålamodet och aningens erfarenhet har gjort de andra två.

Pumpalyktor

Efter att ha sett Terezas pumpor bestämde jag att vi ska köpa riktiga verktyg nästa år, och jobba lite hårdare. Hennes detaljer… små, små fladdermöss och fina linjer. Hon är verkligen konstnär.

Dagen därpå var det dags för barnkalas. Jag borde ha förstått att man inte har kalas hemma eftersom de kalas Sanna bjudits på har hållits på lokal. Men vi valde att lära oss den hårda vägen. Här är Spiderman-Alva med en ballerina och en häxa från Sannas klass.

Kalas onsdag 1

Sanna pillar i touchy-feely-box som Viktor gjorde.

Kalas onsdag 2

Kalas onsdag 3

Torr-is finns att köpa på Freddan för några kronor kilot.

Kalas onsdag 4

Jag tänder ljus i döskalleglas och pratar med en mamma. Precis som alla andra lämnade hon barn och gick. Den här tjejen kom i alla fall in, och stannade i säkert 5-10 minuter. Tur för mig att Viktor gick några timmar tidigare från jobbet, annars hade jag blivit ensam med 12 ungar.

Kalas onsdag 5

Ungefär här brister min tro på folk… Ingen unge är nöjd med någonting. Först provar en unge boxarna och står sedan och berättar för alla andra vad de innehåller. Jag tar fram gröna makaroner och korvfingrar, halva hotdogs med mandelflarn itryckta. Det vill en unge inte äta för hon kan känna smaken av karamellfärgen. Jag struntade i henne.

Kalas onsdag 6

Leken ”mata spindeln” gick hem. Istället för knorr på grisen/svans på åsnan som tillsammans med piñata görs på ALLA kalas här (som fiskdamm i Sverige), så skulle de sätta flugor så nära spindeln som möjligt.

Kalas onsdag 7

Myller av barn som äter dinosaurie-skelett-tårta. Sanna har valt. Förstås. Ungarna älskade den, jag tog en tugga och hade socker knastrande i munnen i en timme kändes det som.

Kalas onsdag 8

Presentöppning

Kalas onsdag 9

Kalas onsdag 10

Sanna fick en massa jordgubb-Lisa-grejer från en flicka som antagligen inte önskar sig annat än ett jordgubbs-Lisa-liv själv, och säkert har hus och bilar osv på sin önskelista. Det var stora och säkert rätt dyra grejer… Sanna blev glad när hon fick dem, men när alla hade gått så ställde vi dem i arbetsrummet, hon vill hellre ge dem till Alva i julklapp. Hon är lustig… Hon kan gå ner och ta dem när hon vill om hon vill, men det här med dockor alltså… Inte hennes grej!

Kalas onsdag 11

Men kanske Alvas? 🙂

Kalas onsdag 12

Söta Dunya. Hon ler aldrig, så man vet inte om hon är missnöjd över sin insats eller jätteglad.

Kalas onsdag 13

Kai (inte Sannas gamla kille utan hennes bordsgranne i klassen) är storm trooper.

Kalas onsdag 14

Alva är på väg in i lekhålan

Kalas onsdag 15

De lugnare barnen, de galna är uppe.

Kalas onsdag 16

Vi hade en lång lista med lekar men gav upp och skippade det mesta. Några ungar fick rulla in varandra i toapapper, vilket var rätt kul. Men vi lät dem mest bara leka, i hela huset. De sista 1½ timmarna (av 2…) ville vi bara få slut på eländet.

En flicka OSA:de samma dag som kalaset, hennes mamma sa att hon var tvungen att ta med sina andra barn också. Helt ok för mig. Hon visade sig ha två barn i Kindergarten, i olika klasser, samt ett barn på nätt 1 år. Dottern lekte med Sanna och de andra, pojken var livrädd och gömde sig på övervåningen med sin mamma. Men… så helt plötsligt var mamman och det lilla barnet bara borta. Den blyga pojken blev som förbytt, han hoppade i alla soffor, han kastade bollar och bowlingkäglor och levde allmänt rövare trots att jag flera gånger sa åt honom på skarpen. När Viktor såg grabben så förstod han inte vem det var! När mamman kom tillbaka så blev pojken som förlamad igen.

En mamma hämtade inte sitt barn förrän 40 minuter efter utsatt tid.

Nästa år ska vi betala $200 och ha kalas på Bounce eller Chuck E Cheese eller något annat som duger för bortskämda snorungar som inte kan bete sig som folk. Eller så får Sanna bara bjuda bra ungar… jag tror jag vet vilka de är nu.

Men till slut var det över. Alva leker med kolsyreisen som blev över. Inte röra!

Alva blåser på torr-is

Pretty!

Torr-is

Och Sanna, hon fick göra vad hon ville med allt slime!

Sanna med Slime Sanna slimar vidare

Trodde ni att det var slut här eller???

Nej, torsdag och vi ska köra trick or treat på Microsoft. Men skolan slutar 15, samtidigt som Microsoft-grejen började, och karaten börjar 16. Ingen tid för ombyte, så Sanna fick vara Karate Kid. Alva hade ledsnat på Spidermandräkten och kärat ner sig i häxkvasten, så det var som att få två nya små barn!

Nya dräkter

Microsofts trick or treat

Kommentarer överflödiga antar jag?
Nån kollega till Viktor i alla fall.

Svininfluensa aka "grisen"

Men tar det aldrig slut!? Jag vill gå och lägga mig…

Tja, sen blev det fredag, som det brukar efter torsdagar. Alva hade Halloweenfest i preschool. Alla barn tyckte att hon var så söt när hon kom in i sina häxkläder och tjatade på sina fröknar om att få titta på henne och bjuda henne på godis. Alva stajlade lite, det är bra för henne, hon brukar vara blyg inför folk. Själv körde jag 3-timmarsträning på gymmet, hämtade Alvan och så åkte vi till Sannas skola, där de också hade Halloweenfest och gick parad. Jag fick stationen ”dekorera kakor”. Alva fick vara med och satt mittemot Sanna på en frånvarande pojkes plats.

Halloween Audobon

Halloween Audobon 2

Halloween Audobon 3

Nu fick ni se Sannas klassrum också.
Fredagsmys – here we come!

Lördag börjar med balett. Nästan alla var utklädda och Alva var uthålligare än någonsin. De fick pumpaformad kaka efteråt. De smakar sockrad papp, men Alva älskar allt som är sött.

Här är de klardansade och Alva står och spanar på lite större och mer kunniga flickor.

Halloween-balett

Vi lunchade på Red Robin, party party, och sedan åkte vi på Halloween-party i dojon. Här hade vi alla roligt!

Här är det dräkt-tävling. Sanna vann läskigaste. Killen med fe-dräkten vann roligaste eller bästa eller något och jag älskade den. Hur cool är inte en tonårig kille som vågar gå ut såhär?!?

Alla ungar som ville tävla fick gå fram och presentera sig. Jag blev förvånad att Alva vågade, ”Hi, I’m Alva and I’m a witch!” Med Sanna är det annat, hon vågar vad som helst om hon har chansen att vinna något.

Halloween i dojon

Sanna hämtar pris.

Sanna hämtar pris i dojon

Sedan åkte vi hem och skulle gå ut en stund, men den tidigare så fina dagen övergick i regn. När det började bli lite dunkelt ute hade det upphört och vi knatade ut för trick or treat-runda. Det var jätteroligt och vi fick se en massa grannar. Det gör vi aldrig. Några kom hem till oss också, men det var inte många. Här är vi nyss hemkomna och har just bjudit våra första gäster på godis. Smarta farsan i bakgrunden leker med Alvas nya kappa.

Trick or Treat!

Så blev det söndag och det här kalaset såg jag fram emot. Vi bjöd hem våra svenska vänner och våra gulliga grannar. Sannas Kai blev sjuk och kunde inte komma och en familj dök helt enkelt inte upp, men det var ganska lagom antal. Det grisades ner en hel del, men alla hade roligt och det är det enda jag vill.

Längst bort är min fula men snusk-slibbigt äckel-goda chokladtårta gjord på 7 dl kakao, lika mycket socker och mängder med smör. Glasyren smakade gräddig fudge och var livsfarlig. Först kunde man liksom inte sluta äta, och helt plötsligt mådde man illa. Lådan bredvid är en ”kattlåda” alltså kokosbollskorvar på havregrynsbädd.

Kalas söndag

Två söta små skelett. Den lilla heter Viktor och han och Sanna är väldigt förtjusta i varandra. Även om vi inte ses så ofta så leker de som syskon.

Kalas söndag 2

Simon, Amanda och Yvonne fiskar fiskdamm. Jag tror att Simon får en sko.

Kalas söndag 4

Vi gjorde döskallehalsband och mata spindeln och käkade lite mer. Viktor bjöd de vuxna på öl, vin och Absinth. Nästan 3 timmar efter att kalaset började så sinade Alvas energi, trots en veckas nästan konstant matande med socker. Hon la sig på Annelies väska och pysslade. Några minuter senare ville Sanna börja leka med sina Bendaroos som hon fick under kalaset och utbrast högt och tydligt ”har de inte gått än så jag får leka med mina leksaker?”. Hur roligt vi än hade haft det så kände jag lika.

Kalas söndag 5

Vi monterade ner det mesta i Halloweenväg samma kväll. Fy 17 vad less man var! Det var för mycket för intensivt och hur rolig veckan än var så är jag så glad att den är över.

Och nu får jag gå och lägga mig. Jag visste inte att jag hade 1000 bilder  att lägga upp, då hade jag nog delat upp det i två…

 

2 Responses to “Avgiftad”

  1. Saltistjejen Says:

    Wow!!!!!!
    Ni har verkligen hunnit med massor!!
    Men vad jag tycker det där med ostyriga ungar på kalas låter helt barockt! SKa man vara tvungen att ha kalas på lokal bara för att inte kan sköta sig utan river ens hem. Hm, när man själv var liten hade alla barnen kalas hemma. Och det gick bra. Visst lite spill kunde det bli och så men det var inte fråga om att riva huset.
    Härlig Halloween också!
    Hoppas nu att du får fortsätta vara frisk och må bra!
    kramar!

    • suddrik Says:

      Det värsta var inte stöket, utan missnöjet. Jag har aldrig sett på maken till bortskämda snorungar! Som vissa ungar lät, hur 17 funkar det hemma egentligen? Sjukt…


Kommentera

