suddrik

Dagbok från Amerikatt

Vi har en ballerina 29 augusti, 2009

Filed under: 2. Living in America,Barnen,Jobb,Mat & dryck,Träning — Suddrik @ 23:24

Jag kommer just hem från kanske den bästa joggingturen någonsin. Jag har knappt sprungit sedan vi kom hem eftersom jag jämför med Väsby som var så perfekt för löpning. Det känns som att jag borde, när man börjar jobba har man inte tid att hänga på gymmet 4-5 dar i veckan utan får välja det som finns till hands. Ikväll kutade jag uppför 40:an, jag har inte vågat förr eftersom Frida berättade att den var tung. Alltså, jag får lock för öronen varje gång vi kör uppför den, fortfarande efter ett år. Men det var ingen fara, det gick lätt uppför och 15 minuter efter att jag lämnat huset var jag uppe på 156:an. Efter den långa uppförsbacken kändes jämn mark som att sväva. Det blir mörkt vid 20 om kvällarna nu, och kallt om nätterna, men luften var ljum. Det var tomt på gatorna i Microsoftkvarteren och på hemvägen längs Bel-Red låg en tung parfym av jäsande björnbär.

Det har tydligen bara regnat 1 inch på 3 månader. Jag vet inte om detta är någon sorts rekord, vore lite för hög frekvens på rekord sedan vi kom så det tror jag inte. Men jag ler nöjt för mig själv när jag tänker tillbaka på hur så många undrade varför vi skulle flytta till regniga Seattle. Jag säger bara en sak: det beror bara och endast på vad man jämför med.

Vi njuter allt vi kan. Igår var vi på gymmet på morgonen och sedan stranden från lunch ungefär. Ringde Viktor som handlade grillmat på hemvägen från jobbet och när han kom hemkörandes hittade han oss halvt intrasslade i björnbärsbuskarna mellan parken och hemma. Vi grillade, ungarna fick bygga sina egna burgare och vi bubblade i poolen. Härligt! Det slog mig att jag kanske aldrig kommer bli såhär brun igen någonsin.

För Alva var detta en mycket efterlängtad helg. Hon har drömt om balett i många månader nu, legat och tittat in under dörren bredvid Sannas karate och velat göra detsamma. Trodde väl inte att det fanns balettlektioner för 3-åringar, men när jag hittade en annons om pre-ballet så var jag tvungen att berätta för henne. Naturligtvis ville hon. Alva är inte typen som tjatar. Man måste vara lyhörd och fråga, inte för rakt på sak för då blir det ju ledande. Ibland pratar hon mycket om saker, som t ex detta, då är det lätt! Hon fick välja genom att prova på karate i torsdag och balett idag.

För mig och Viktor hade valet varit enkelt. Dels är vi emot balett, det är bara en sak i raden av aktiviteter som grundmurar könsskillnader om man frågar mig. Inte nog med det, det blir en resa till per vecka, och det kostar mycket (om båda går på karate blir det något billigare). För Alva var valet också enkelt… Hon hade absolut inte tråkigt på karaten, men hon älskade, älskade, ÄLSKADE baletten.
AlvaBalett1

AlvaBalett2

Redan efter halva lektionen (totalt 40 minuter) hade Alva blivit kompis med Ella. Jag kollade med Ellas mamma och de kommer att gå i samma grupp, lördagar 10:30. Jag stod med tårar brännande bakom ögonlocken, hon var så fin, så cool fast hon så lite förstod, så duktig, så vig! och så social. Och så roligt hon hade! Jag har aldrig sett henne så glad så länge förr.
AlvaBalett3

Alva och nya kompisen Ella. När det var 5 minuter kvar så gnuggade de näsor. Det var verkligen kärlek vid första ögonkastet. Och jag förstår inte hur det gick till, Alva inte bara brister i talförmåga, de hade inte tid att prata.

AlvaBalett5

 Alva är så mjuk och jag har länge hoppats på att hon ska finna en vän som är likadan, en som inte kör med henne, som låter henne  bestämma lika mycket och som tycker lika mycket om henne tillbaka, för Alva tycker mycket om sina nära. Det verkade kunna finnas potential här. (Jag vet, inte ropa hej innan man är över ån, men glädje ska tas ut i förskott!)

 

Jag fick inte jobbet på MS förresten! Jag är faktiskt mest lättad, nu slapp jag ta ställning om huruvida jag skulle ta det eller ej. Men, rekryteraren berättade att jag tydligen gjort absolut bäst ifrån mig på intervjuerna (hon var med) men att killen de valde jobbat på avdelningen förr. Han hade säkert bytt, sparkats och tvingats gå tillbaka igen. Jag letar vidare, det verkar faktiskt lossna lite äntligen.

 

Jag håller på att blåsa min dator så jag är lite dålig på att läsa min mail den här veckan. Bättring snart!

 

Kommentera

