suddrik

Dagbok från Amerikatt

Min första Microsoft-intervju. Typ. 26 augusti, 2009

Filed under: 2. Living in America,Jobb — Suddrik @ 13:42

Jag har just nailat min första Microsoft-intervju. Egentligen har jag väl haft en tidigare, men den var via telefon och jag skulle anställas av nåt annat företag och bara befinna mig i MS’ lokaler. Eller nåt. Hur som. Det var faktiskt riktigt trevligt, oväntat nog. Bara en sak som att jag började köra och tittade noggrannare på kartan och vägbeskrivningen, den såg för kort ut och borde vara fel. Men nej, jag skulle aldrig upp på I5:an. Hela vägen körde jag längs Lake Sammamish och det var riktigt njutbart. Om det blir av så skulle jag nog t o m kunna åka moppe eller cykla dit. Lite långt kanske. Men, den förväntade dryga halvtimmen visade sig bara bli 20 minuter. Härligt!

Jag träffade Joe och Simon. Min rekryterare Beth var också med. Joe och Simon var urnajs, rekryteraren däremot tyckte jag ärligt talat inget vidare om. Hon var så hispig inför intervjun, hon pratade om Joe som om han vore stenhård, jag som borde varit mest nervös (antar jag?) blev lite smittad. En stund.

När vi suttit i möte en stund så kändes det konstigt. Något för bekant, det kändes för hemma. Jag stakade jag mig knappt alls. Vadan detta? Jag som alltid brukar känna mig lite cooky, lite annorlunda och lite fel. Jag log när jag insåg att de var exakt likadana som WM-datingar. Vart man sig i världen vänder, supportkillar är lika i alla länder. Kan bara beskriva det som mysigt.

Intervjun var rätt intressant, vi pratade lite intressen t o m vilket jag hört är ovanligt här. Jag sa att jag tränar mycket och att jag gillar att baka. La till att jag måste träna mycket för att jag bakar mycket. Vi pratade en hel del teknik. Jag fick berätta vilka features jag gillar respektive ogillar mest i Windows. Jag gillar mest hur nya IE föreslår länkar, vad jag ogillar lyckades jag undslippa genom att gnälla på min lilla dator. Naturligtvis nämnde jag att vi har 5-6 datorer hemma.

Lustigast var de berömda Microsoft-frågorna. Tydligen är det så att MS har som standard att ställa ett antal knäppa frågor, man kan googla på dem, vilket jag förstås har. Jag bestämde mig för att jag inte ville förbereda mig och titta inte länge den gången, men likväl fick jag nummer 1 på listan jag hittade:

  1. Joe: ”Why is a manwhole round?” Jag tyckte att det måste vara det för att passa locket. Bland annat. Man ska spåna en stund.
  2. Simon frågade: ”By just asking questions that can be answered with yes/no, how would find out in which state my mother was born, with the least amount of questions?”
    Jag hade en kommentar på den här som Joe aldrig hört förr trots att han intervjuat 100-tals, och kommentaren var helt oväntad från en invandrare dessutom. Glad. 🙂 Fick slack på den här frågan eftersom jag inte kan geografin. Men en fråga var om staten börjar på ”mi”. Dumt säkert, hahaha!
  3. Joe pekade på Simons läskburk och sa att jag jobbade nånstans och burken skulle lanseras. ”Test it.”
    Jag råkade tappa en Cherry Cola i golvet här om dagen och kunde svara passionerat på frågan. Jag gillar att ha kul på mina intervjuer så det hela slutade med att vi kom in på att man vet vad som händer om man fryser burken, ”alla har väl snabbkylt öl och vet vad som händer om man glömmer dem? frågade jag. ”Min pappa blev jättearg.”

Man känner ju ofta om de gillar en eller inte, som det verkar är det väl också det som avgör om man anställs eller ej. Den bästa känningen fick jag efter att ha frågat vad de gillade med MS och Joe bl a berättade om alla grejer som erbjuds. De har bibliotek, både IRL och elektroniskt, och så har de Rosetta Stone (språkkurser). ”Wow” tyckte jag och tänkte på hur bra spanska jag ska kunna nästa sommar. Simon muttrade ”as if she’d need that” och Joe höll med.

 

Tidigare oron över att få jobbet? Det är förstås fortfarande dålig lön. Man kanske förväntas jobba långa dagar (Joe är där 7.30 – 20.30). Det verkar fortfarande tråkigt, vilket de också sa, det är tydligen hopplöst enformigt.

Så nu är frågan: om (haha, jag menar när) jag får det, ska jag ta det? Ser det bra ut att ha ett jobb punkt, eller ser det rentav illa ut att ha tjänat dåligt när jag ber om det dubbla när jag söker annat? Let me rephrase: är det dumt att ta ett steg tillbaka? Jag behöver nog dryfta den frågan med en amris.

 

Alva sitter och är söt på golvet och Sanna lyssnar på musik i sitt rum. ”Sur är din far, sur är din mor. Sur är din syster, sur är din bror. Och sur är du.” Bäst jag räddar dem och drar ner dem till stranden. Mmm… sol, ljummen vind och vatten.

 

Kommentera

