suddrik

Dagbok från Amerikatt

Bär och special olympics 18 augusti, 2009

Filed under: 2. Living in America,Mat & dryck,Skillnader — Suddrik @ 9:10

Tereza har också haft semester så först igår fick vi träffa henne igen. De hade skaffat katt, Chai, en bedårande liten lealös flicka. Sanna var på karate day camp så det var bara jag och Alva, och vi saknade våra katter i Sverige.

Vi åkte och plockade björnbär. Buskarna är urläbbiga, men det växer överallt så att man kan få ihop litervis utan att behöva gå i direkt närkamp. Tereza sa att hon inte kunde förstå sig på folk som köper bären. Jag kunde inte annat än att hålla med, de är riktigt dyra i affärerna. Alla som gick förbi oss på gångvägen glodde oblygt. Vi skrattade åt det och Tereza berättade att de enda hon någonsin sett plocka bär är utlänningar. Synd att vi inte kan varandras språk och kan spä på fördomarna!

Vi var och badade på eftermiddagen, efter karatelägret. Det är varmt igen, inte 40 grader som veckan innan vi kom tillbaka hem från Sverige, men 30 ska det visst bli idag och imorgon. Några barn kom fram och pratade tyska. Jag svarade, men de försvann innan jag ens insett om de verkligen pratat tyska eller ej. Så såg jag deras mamma och kunde inte låta bli att gå fram och fråga om det inte var hon som anlände till staterna samtidigt som oss, vi sprang på henne när vi skulle skaffa Social Security Number till Viktor. Och visst var det hon. Hon hette Stephanie och jag hoppas att jag springer på henne igen, det är jättekul att träffa tyskar.

 

Det ringer ju en hel del folk och vill ha pengar. Oftast säger jag bara att jag inte har råd. Det har de nog lärt sig så hon som ringde idag, från Special Olympics, sa omgående att hon inte sökte donationer. Antog att de sökte funktionärer, (hahaha, moi??) men hon babblade så jag inte hann stoppa henne och snart kröp det förstås fram att hon ville sälja något. Man skulle få något ”nice letter” som bevis för sitt stöd. Jag stoppade henne abrupt och sa att jag inte bryr mig om sport. Det hade ju inte så mycket med sport att göra, tyckte hon. Förklarade då att jag inte bryr mig om special olympics heller. Man vill ju inte bara slänga på luren, men om sanningen ska fram så stämmer det, paralympics vore något helt annat. Sådan extrem politisk inkorrekthet var hon visst inte van vid. Jag minns inte interjektionen hon svarade med, men jag log och gjorde mental note to self: Aldrig säga något liknande bland folk jag vill ha fortsatt relation till.

Alva har engelsklektion just nu, passar på att städa lite. Senare idag ska vi på kalas, Alenka fyller 4 och firandet blir i form av poolparty. Kul!

 

Kommentera

