suddrik

Dagbok från Amerikatt

Åthutningar 12 augusti, 2009

Filed under: 2. Living in America,Bara bilder,Jobb — Suddrik @ 19:59

Idag har vi gymmat och varit på KidsQuest efter mycket tjat från just kidsen. På vägen hem satt Alva och körde på med alla sina ”varför?” som hon gjort mycket på sistone. Bra musik på radion, jag passar på att sjunga med och slippa svara efter 10 minuter. Då hör man henne pipa där bakifrån, ”Mamma, var tyst så jag kan lyssna på låten!”. Ungj*vel… 🙂  Jag myser åt hennes lillgamla kommentarer.

Jag var på en jobbsökarworkshop igår kväll. Jag är full av inspiration och vill komma igång. Har till och med skrivit in mig, och familjen, på vårt första voluntärarbete. Oh så amerikanskt! Jag måste ur Sverige-träsket faktiskt, umgås mer med amerikaner, knyta kontakter och förändra hela mitt sätt att söka jobb på.

Så här följer bilder från semestern, sedan kommer jag nog att bli lite kortfattad ett tag, min nya jobbsöksapproach kommer att kräva en hel del tid. Jag tänkte passa på att fråga er om vettiga idéer till website. Ja, jag måste ha en nu… herregu, jag bor i Microsoftbyn och har varit webtekniker sedan 2000. Borde skämmas! Så vad ska den heta? Projen.us (=projektledar-Jenny alltså) finns ledig. Är det för skitnödigt? Suddrik.com då? Kommer det att skapa för många frågor? Jag menar, vad 17 är en suddrik? Har ni fler idéer?? Tacksam för kommentarer alltså!

 

Alva har somnat i sin presentlåda.
AlvaSoverIKartong

Lek på Sea-tac. Lekrum på flygplatsen, sån lyx!
Flygplanslek

6-eyes.
6eyes

Mount Rainier utanför flygplansfönstret.
Rainiertopp

Duktiga globetrotters. Playdoh på resor (där man inte själv städar) var ett genidrag. Tack Viktor.
Globetrotterbarn

Vi landade på midsommarafton. Dumpade bagaget hos mamma i Väsby och åkte direkt vidare till Smedby och firande. Trötta barn men glad mormor.
Midsommar1

Alva och kusinen Mathieu dansar också.
Midsommar2

Alva älskar Mathieu.
Midsommar3

Yes, vatten!
VäsbyStationFontän

Mathieu sitter stilla…!
MathieuSanna

Stackars Sanna har inga framtänder.
SannaÄterParsikorUtanTänder
Här är vi i Marabou-parken i Sundbyberg, ska tydligen vara norra Europas näst vackraste park eller nåt… Det fanns plaskis och vi träffade våra vänner från Kirkland, så jo, bra park!

Lek i Sollentuna med gamla kompisar från dagamamman. asiatrestaurangen där jag käkade semesterns första Yakiniku. Saga poserar glatt!
Saga

Alva och Smilla
AlvaSmilla

Nere vid Ningings (dagmammans) strand träffade vi Ninging och dagbarnen. Märta är bara några veckor äldre än Sanna. Sanna hade så svårt att förstå att Märta också kunde både cykla och simma, fast hon är flicka.
Märta

Tjejernas snygga dagmamma som inte alls blir bra på bild! (Rättvist för de som är fula men blir bra på bild eller? :-D)
Ninging

Ja jag vet inte… men jag tycker att det här är så gulligt!!
Staket

Vilket väder va! Vi är vid Rösjöbadet med lillebror Peter och Frida och Angelina.
Strandkusiner

Det vackraste.
AlvaSoverSött

Sommarblekt och vindrufsig.
SannaRufs

Alva har hittat en jämgammal Oskar hos dagmamman. Gulligt! (Och förstås skuldkänslor över att hon inte få gå hos dagmamman längre)
Alva&Oskar

Stranden.
NingingStrand

Gungorna hos Ullis. Alva blev överlycklig för de svenska däcken! Hon kunde göra fart själv utan instruktion. Jag  har inte hittat några i staterna.
AlvaIDäckgung

Den här har jag mailat till engrish.com. Att Obban inte skickade tillbaka den här sändningen, eller åtminstone satte ner priset??
PoopUpPool

Sommarstockholm. Älskar.
Sommarstockholm

Jag på fest med Ullis hos Rosy.
HosRosy
På landet. Alva fick vattenkana av familjen moster Barbro i 3-årspresent.
Rutscha
Tältet på höger är numer kasserat (ja, metallen urdragen och återvunnen!) efter att en kråka råkade flyga in och fastna – och skita ner varje kvadratdecimeter!

Vår badplats i Smara. Kan man annat än älska sommar-Sverige?
SmaraStrand1 SmaraStrand2 
SmaraStrand3 SmaraStrand4
Men alldeles för få är dessa vackra dagar.

Alva hjälper med Sannas nybyggda flygplan.
AlvaSpikar

Åhléns Fridhemsplan där vi köpte klänning åt Sanna efter att hon kräkts ner sig själv i bilen.
Alva älskar verkligen gosdjur.
AlvaÅhléns

Sanna, i nya klänningen 🙂 på konstig handdriven åkgrej i Rålambshovsparkens parklek. Jag åkte också, men f*n heller att jag publicerar de bilderna!
SannaRålis

Kittlande rutschkana.
AlvaRutscharRålis

SommarSanna
SommarSanna

Dagen som började med inställt Gröna Lunds-besök (1 timme efter öppnandet var det 1000 pers i kö, utan överdrift) och fortsatte med kräks i bilen, blev kanske sommarens bästa. Lite glass på det här bara!
UngarSomGungar
Viktor och jag återvände till Rålis för att käka middag och spela boule på Rålis boule-bar. Fun for everyone!

Min vackra sommar-Sanna hos farmor och farfar.
MerSommarSanna

Örebro, Wadköping, bara några dagar innan hemresan. Sanna, Andrea, Alva, Frida.
SannaAndreaAlvaFrida Örebro2

Bara hucklet saknas.
Örebro3

Fantastisk lekpark!
Örebro4

Åkte ”hem till Väsby” igen och Sanna sov som en bebis. Jag blinkar bort töntiga tårar i ögonvrån. Ibland så stor, ibland så liten.
SannaSoverSött

På landet igen, sländorna lekte attackplan.
Sländor DettaÄrLivet! 
Whoa, detta är livet…
Which brings us to…:

Ungarna i myggkläder. Sjuka mängder av de vidriga små insekterna. Hur kan någon bo här?? Myggkläder

Sanna har fått en landet-cykel som jag köpte via blocket av en trevlig ungerska.
SannasLandetCykel

Far & barn tvättar stolar inför grillning nästa dag.
Stolskrubb1 Stolskrubb2
Grillningen själv blev det visst inga kort från, jag sprang väl runt för mycket!

Det är inte vackert i vår stuga, men likaväl är den vårt lilla paradis.
FrukostPåLandet

Den dagen hon inser att folk ger tillbaka lär hon vara mindre tuff den där lilla!
AlvaLeverFarligt

Liten trött sötnos bredvid mig. Jag klappade förstås.
Humla

Slutstation till Sveriges näst längsta vattenrutschbana, 131 meter vill jag minnas. Lite för spännande för mig, jättekul för 3- 5- och 35-åringar. Norrtälje.
NorrtäljeVattenrutsch

En tandlös tös!
TandlösTös

Så var det återigen dags att packa ihop landet inför vintern och åka, inte bara hem utan hem, hem. Äh, det går inte att förklara, men sorgligt var det, och är även nu när jag tittar på bilderna och minns.
Sista spadtagen
LekaSandlåda

Sanna (och hennes pappa har hjälpt till ”lite”) har byggt en kompost så att vi kan slänga bajs ur mulltoan och således slippa dasstömningsavgiften. Haha, jag VET, så väldigt mycket more information than anybody needed, men det är så härlig kontrast till vardagen.
SannaKomposterar

Sommarstugan1

Det fåniga syrenträdet som bara vägrar växa, grodstenen med rabatten runt, som jag avinstallerat i år.
Grodsten

Vårt fula, fula, JÄTTEFINA lilla hus.
Sommarstugan3

Jo, det är verkligen fulast från framsidan. Bra mot tjuvar kan tänkas, men vi borde verkligen göra något åt första intrycket!
Sommarstugan4

 

Hos farbror Gabor, Kristina och nya lilla kusinen Filip. Sanna i toppen på deras gulliga lilla äppelträd.
SannasKlätterträd

Alva ska laga Gabors trappa, hon har hittat en spik som sticker upp.
Gabor&AlvaSpikar

Viktor, Alva och lilla Filip.
Alva, Filip, Viktor1 Alva, Filip, Viktor

Men vad störd jag blir, inga bilder på Gabor och Kristina? Men grabben med frillan är fångad! Filip

Samma kväll packade vi ihop allt och sprang till gymmet, vilket var stängt eftersom det var söndag. Så vi tränade måndag morgon istället, innan resan. Det var lagom att vara där 7.30 på morgonen så att man var trött på resan, och träna inför långflyg är det absolut bästa jag gjort mot svullnad och den allmänna ofräschhet jag bruka uppleva. Jag kommer att sakna Väsby-träningen, bättre joggningsvägar får man verkligen leta efter!

 

* ÅTER USA *
Vad annat kan man göra en jetlaggad tisdag? Ner till parken! Vi landade dagen innan och kom hem efter 23 på natten.

Åter i USA är det slut på nakenbadandet.
ÅterIdylwood1 ÅterIdylwood2
Fascinerande hur Alva vågar knata omkring i vatten som når henne till underläppen trots att hon inte kan simma.

Sanna i Idylwood-öknen… Jag sa ju det, det har varit varmt! Det sjuka är att i mitten av juni sjönk man ner och blev lerig när man gick i den här gräsmattan. (Hoppas den läskiga värmen återvänder!)
ÅterIdylwood3 ÅterIdylwood4

Stora, mjuka och jättefina björnbär växer i varje park.
Björnbär

Såhär ser jetlaggad 5-åring ut.
SannaJetlagged

Tja, det blev väl aningen många bilder idag…

 

2 Responses to “Åthutningar”

  1. Barbro Says:

    ”Projen.us” inte bara ProjekledarJenny utan även ProJenny. Varför välja någon annan…
    Förstår att det är ”skönt” att vara hemma igen till värmen som kommer att vara länge till hos er. Lyllosar.

    Kramen,

  2. Elke Says:

    Projenny? Tycker jag låter bra! Suddrik för svår för amrisarna?


Kommentera

