suddrik

Dagbok från Amerikatt

85F and counting 3 juni, 2009

Filed under: 2. Living in America — Suddrik @ 12:38

Jag brukar inte klaga på vädret så jag ska inte göra det nu heller. Hettan är obarmhärtig och knappt uthärdligt. Vår termometer har landat på 85F och 32.5C ( vilket inte stämmer om man konverterar, det är väl bara 29.5?). Klockan är bara 13 och det brukar bli varmare framåt 15-16.

Vi gör ingenting. Ligger i skuggan och flämtar mest. Igår spenderade vi ett par timmar på Costco med svenska kompisar, det kändes som ett bra val med kyld affär just då. På hemvägen frågade jag barnen om det skulle bli roligt att gå ner till parken. De vägrade. Vi stannade hemma i piratskepps-plaskpoolen istället.

Idag har vi haft lekträff med preschool i samma park som Alva går på fotboll. Bekvämt idag, men inte nästa vecka då lekträffen är i en annan park, då får vi helt enkelt missa halva. Fotbollen var förutom väldigt het, ovanligt kul idag. Alva brukar ledsna rätt snabbt, och idag blev jag irriterad på det och sa åt henne att skärpa sig istället för att gå och sura, jag brukar låta henne göra som hon vill. Det verkade funka. Hittills har det varit mest lek, men idag delade coachen upp barnen i två lag, Alva blev purple och kompisen Annika orange. Sedan spelade de på riktigt. Alva gjorde det enda målet. Vid det laget hade 2 av hennes lags 4 medlemmar sprungit iväg och jagade insekter istället.

 

På hemvägen passerades vi av en gammal Volvo med klistermärke på. ”My grandson is a marine
Jag blev förvirrad av budskapet. Kan denna gamla kvinna inte ha annat att bara stolt över än att hon fått ett barn, som i sin tur fått ett barn, vilket sedermera tog steget att välja ett lättskaffat jobb…? Det är lustigt hur alla vill visa upp sina åsikter här. Roligast av allt är nog fiskarna, som tydligen innebär att man är kristen. Vissa hånar fisken genom att ha fisk med ben samt texten ”Darwin” skrivet i dess konturer, men det är de vanliga fiskarna som är underhållande. Tror är något man gör, måste man visa upp det på sin bil så är det inte längre en tro tycker jag, då är det en åsikt. Är religion en åsikt så kan jag förstå att så många delar den som intresse och att man så lätt kan byta religion, eller bryta mot religionens regler, för man skäms ju inte inför sig själv och Gud, utan inför de andra som delar ens intresse. Ser de inte vad man gör så har det ju inte hänt, eller hur? Jag tror på Gud men skryter inte om det, vill inte pracka på andra vad jag tror, och jag blir definitivt inte upprörd över huruvida andra tror eller inte. Ärligt talat finner jag inte ens diskussioner om ämnet särskilt underhållande, eftersom jag inte bryr mig om att bevisa något för någon. Det skulle vara om de tänkte lika kanske, men det får jag aldrig reda på ju!

Dags att krypa ut i köket och laga sen lunch. Måste man äta när det är 85F ute?

 

Kommentera

