suddrik

Dagbok från Amerikatt

Sommar, sol och mest lycka 21 maj, 2009

Filed under: 2. Living in America,Barnen,Mat & dryck,Skillnader — Suddrik @ 18:54

Den här veckan har vi käkat vattenmelon, ($5 styck,) jordgubbar så vi har konstant järnsmak i munnen, ($1 litern,) bigarråer (cirka $7 kilot) och blåbär (14$ per liter). Jag märker redan hur annorlunda barnen ser på jordgubbar. Eftersom vi har ätit det hela tiden så har de inte samma upphöjda inställning som jag och Viktor fortfarande har, för barnen är jordgubbar nästan lika enkelt som äpplen, jag och Viktor gottar oss fortfarande över vilken lyx det är. Det är en av de skillnader som jag tycker är så himla kul!! med att bo här. Jag kan inte riktigt förklara det, men hur synen på saker blir annorlunda, hur små de än må vara, det är vansinnigt intressant. För den som inte förstår vad jag menar så är nog Pippi det bästa exemplet jag kan ge. I Sverige genomgår ”alla” barn en Pippi-period någon gång runt 3, Sanna hade den från 2 till 5 (!). För Alva har perioden naturligtvis blivit kortare och mindre intensiv, eftersom hon var sen, Sanna hann komma ur det, och hon har inga jämnåriga att prata och leka Pippi med. Så vad har egentligen Pippi för inverkan på våra barn? Det låter säkert som en bagatell, men jag tror att det blir märkbara skillnader på barn som vuxit upp med Pippi jämfört med amerikanska fans av Elmo.

 

Jag har ont i knät igen så jag vilar från tränandet, det är lite paus i kursen och det börjar lugna ner sig inför sommaren. Man får tid att tänka och jag har påbörjat boken om kroppsspråk som jag velat läsa i ett par år och köpte precis innan vi flyttade. Jag sitter mellan ungarna som tittar på Emil, det är rätt skönt att bara slappa. Men jag gillar inte alltid att tänka efter. För det mesta går Viktor bara till jobbet och då tänker jag inte så mycket på det. Men när det är något som avviker från normen, alltså övertid, eller fest som ikväll, till och med ledighet, då saknar jag att jobba. Jag lämnade det roligaste jobb jag haft, alla som jobbade där skulle säkert inte hålla med om att det är coolt, men jag trivdes så bra och älskade projektet, så för mig var det riktigt, riktigt häftigt. Jag blir lite sorgsen, och oroad inför framtiden, för karriären alltså, när jag tänker på det. Just nu söker jag inte jobb alls, ingen idé när vi åker om en månad. Man borde kanske ta till en gammal härlig klyscha som ”nya krafter i höst”.

För övrigt är det så skitigt här hemma just nu, att jag överväger att skriva min dödsruna redan nu; ”Jag önskar att jag hade städat mer”.

Det var dags för uppföljning på min ögonundersökning, eftersom det fanns tecken på grön starr när jag gjorde min physical. Ingen tror sina öron på kliniken när jag berättar att jag inte vet hur det ser ut i min familj, att ingen har gjort någon riktig läkarundersökning. Idag blev det, uh, OCT-scan tror jag det hette, och en sköterska kollade periferiseende och fotade synnerven. Skitkul. Jag hoppades på att slippa vidga pupillerna den här gången, jag såg så ofantligt dåligt på nära håll förra gången, och det verkade funka. Men inte på vänster, det blev en droppe däri. Jag såg riktigt freaky ut vill jag lova… och synen var helt skev den med.
Dilated

Alva lånar Radioflyer-trike i preschool. Folk var hänförda av min bedårande lilljänta idag.
Alva3hjular

Själv tyckte jag att Sanna var sötare än Granola i sina Pippi-kläder och röda kinder. Kinderna målade de dit i preschool, där det var Crazy Day idag. Apropå Pippi (det blev mycket Pippi idag!) så ska vi med största sannolikhet gå och titta på henne som barnteater. Jag ser till och med fram emot det själv, det ska bli intressant! http://sunbreaks.net/NewStudio/MainstageProductions.html#Pippi
PippiSannaCyklar 

Hon har blivit ruggigt duktig på att cykla, stortjejen.
PippiSannaCyklar2

 

One Response to “Sommar, sol och mest lycka”

  1. Mamma Says:

    Hörde en gång av en mycket förståndig äldre dam: Jag vill i alla fall inte tänka tillbaka på mitt liv genom att säga att jag har städat och haft rent och snyggt ikring mig, fy så tråkigt!


Kommentera

