suddrik

Dagbok från Amerikatt

For love of spiders 1 maj, 2009

Filed under: 2. Living in America,Barnen,Plugg — Suddrik @ 10:07

Barn ska inte vara rädd för insekter, så sedan de var små så har jag spelat mindre äcklad än jag faktiskt är ibland. Okej att jag gillar insekter rätt bra, de enda jag verkligen får panik av är fästingar, men det är inte helt majsigt när några insekter klättrar på en. Spindlar är i alla fall bra, de äter mygg. Vi har asmycket spindlar inomhus, det ska tydligen vara ett tecken på att huset mår bra har jag hört, men det är också väv överallt, och förstås: spindlar. Ungarna verkar ha vant sig.

Så idag hittade ungarna en spindel och farmor hämtade papper och gick för att spola ned den. Alva blev helt vansinnig. Hon slog farmor och grät och skrek ”DU FÅR INTE SPOLA NED DEN!!” till min och förstås även farmors stora förvåning. Det blev till att släppa ned den stackars spindeln på golvet. Han mådde inte så bra. Jag skopade upp den med en babygaffel och bar ut den. Alva blev lycklig igen.

Jahapp, då får man gömma sig när man spolar ner spindlar i fortsättningen då!

 

Jag råkade ut för en mycket otrevlig kvinna när Frida och jag handlade tea för några dagar sedan. Hon adresserade oss mor och dotter och jag sa att Frida var min niece. Istället för att be om ursäkt så sa kärringen att hon själv och Frida har så fin hy, och jag så dålig att jag ser gammal ut. Sedan kallade hon mig Fridas mamma igen. Vi provade teer och hon fortsatte med att kalla mig lat och korkad också eftersom jag inte sköljer mina teblad och inte kan tillräckligt om teer (oh, himmel! Vilken idiot jag måste vara!). Jag sa till när hon sa att jag var lat, men jag orkade inte säga något om intelligensen, jag menar herregud, jag är teknisk projektledare med goda ledaregenskaper, hon säljer te. 🙂

Såna här saker är man inte förberedd på så av någon anledning stannade jag kvar i butiken. Jag borde ha sagt ”fuck you, lady” och gått, men istället köpte jag te. Jag förstår inte psykologin där bakom, typ ”thank you sir, kick me again SIR!”. Men något finns det. Hon sabbade hela min dag.  Idag har hon fått ett välförtjänt betyg på Google av mig.

Men något gott ledde det väl också till. Jag har rosacea eller nåt (perioral dermatit?) men har inte orkat göra något åt det. Samma kväll bokade jag tid hos hudläkaren vars visitkort jag fick för flera veckor sedan. Dagen efter så skippade jag Cherry Colan. Jag drack inte ens upp de 2½ fridge mates (25 burkar) som jag har i skafferiet, jag brukar göra slut på sånt jag ska sluta med. Idag är 4:e dagen utan läsk. Första dagen hade jag precis på gränsen till migrän, onsdag och torsdag hade jag bara vanlig huvudvärk. Får se hur det blir ikväll. Men redan när jag vaknade upp efter 2 dygn såg jag märkbar förbättring på huden. Kanske hjälpte det att jag gått och lagt mig 1-2 timmar tidigare pga huvudvärken, jag vet inte. Men just nu är det nolltolerans på maltitol och aspartam och så vidare, sukralos har jag alltid skytt. Stevia i morgongröten är allt.

Men f*n heller att jag för den skull är glad på kärringjäveln! Jag hoppas att hon ser sin Google-recension!

Början av veckan var väl inte toppen. Jag lämnade in min tenta och skulle läsa mina kurskamraters för att jämföra och för att hämta hem den tenta som jag ska kamraträtta. Tentan var i form av ett brev från en anställd. Jag insåg sätt snabbt att de andra hade svarat på det där brevet, själv hade jag skrivit ur ett ledarperspektiv. Mailade läraren och väntade. Svaret var fantastiskt ”Nej, nej, nej, ändra inget!” och han tyckte att den såg jättebra ut. Innan jag fick det svaret gick jag på nålar. Jag vet inte varför jag är stressad konstant, men det blev bättre efter detta stressklimax och sedan svaret.

Snart är det sommar. Då behöver man inte göra något alls. Vi kommer att veta vad Alva inte tål. Resa till Sverige ska vi också. Alva säger Fveriet.

Alva kröp just upp i mitt knä och vi pratar om lunch. Hon vill ha fisk. ”Jag älskar fisk!” berättar hon. Hon ska få ikväll berättade jag, vi ska köpa mer. ”Oh, sån där god fisk som jag inte får eksem av!”. Dags att laga mat.

 

2 Responses to “For love of spiders”

  1. Mamma Says:

    Du har väl inte fallit på truten, kärringen hade behövt en rejäl åthutning!!

  2. Fast kryp är ju äckliga på riktigt…

    Men vilken jävla tekärring. Jag är övertygad om att tetyperna här har någon slag problem, de är dryga överallt. Miro Tea i Ballard har t.ex. goda crepes och hög kvalitet på teet, men vi undviker dem pga priser + att de ger maken the stink eye när han beställer vanligt English Breakfast. Du borde dissa tetanten på Yelp med, många läser där.


Kommentera

