suddrik

Dagbok från Amerikatt

Dagsutflykt till snö 29 mars, 2009

Filed under: 2. Living in America,Barnen,Mat & dryck,Resa — Suddrik @ 22:52

Sanna har tjatat i månader på att hon vill åka till bergen som vi beundrar varje dag, men när folk säger ”bara 1 timme bort” så blir det i mitt huvud =1 timme och 45, sisådär, så vi har dragit på det. Man är ju lat också. Men så hörde vi talas om tubing, traktorslang i nedförsbacke, vilket vi absolut ville testa.

Vi körde längs ”vår” väg W Lake Sammamish Pkwy istället för 520 och 405 till I-90. Efter 5 minuter på I-90 började vi ana snö.
Tubing1

Så blev det lite mer… Jag älskar dimmorna som stiger.
Tubing2

Så var vi framme. Detta är en 50-minuters biltripp hemifrån oss.
Tubing3

Jag är inte äventyrlig av mig. Inte pigg på sånt här i alla fall. Så, jag var livrädd – men inte resten av familjen. Okej då, Alva vägrade åka själv, men hon älskade det. Själv var jag lite tacksam när Alva blev jättetrött efter bara 3 åk (även om jag hunnit börja vänja mig till dess).
Tubing4

Tubing5

Här var Alva redan trött. Hon liftade uppför backen, det gjorde 99% av alla som åkte. Det var jag, Viktor och 5 till som gick. Motion ingår inte i den här leken tydligen. (Vi gick för att det gick fortare än att åka lift, både själva promenaden plus att man slapp köa.)

Alvan och jag gick och drack varm choklad, tur för Viktor som slapp dela tube med henne och fick lattja lite istället. Eller om man ska uttrycka sig korrekt: tur för Viktor att jag inte ville stanna och leka, ha!

Mera dimmor
Tubing6

Detta tror jag är något före North Bend där man spelade in Twin Peaks för massor av år sedan.
Tubing7 Tubing8

Bara ett par kilometer senare klarnade det upp, solen sken. Här hemma blommar träden i ljusrosa, mörkrosa eller vitt, marken pryds av många olika blommor. Frida joggade i kortärmat. Det är verkligen lyxigt att bo såhär.

 

Senaste hemmafru-pysslen, det har blivit en del på sistone. Det här ägget hade vi med oss i gå-bort-present igår. Inslaget i cellofan med grön rosett på toppen såg det riktigt proffsigt ut. De har två tonåringar så de fick ägget med krokodilen och spindel i taket. Uselt foto dock, inget blev bra. Tur att jag har 3 ägg till.
KrokodilÄgg

Våra hemkörda papier maché-ägg är uppskurna och färdigdekorerade tror jag. Vi ska bara på med kartongkant inuti. Vi kanske kommer på mer. Ikväll har jag bakat biskvier. Med vår minimala kyl och obefintliga frys kunde jag bara göra halva satsen i taget (självklart stor sats, min default-inställning). När alla är klara får jag nog förvara en del i garaget, där är det väl kyligt några veckor till antar jag. Jag saknar min svenska frys!

Vad jag inte kan låta bli att tänka nu när jag står och kollar på kristyrägg, påskägg och biskvier är ”vilken sjujäkla tur att min kurs mot HiG (Högskolan i Gävle) börjar nu!!”. Det barkar ju käpprätt åt helskotta som det ser ut nu, detta pysslande måste upphöra, bums! … men det är ju rätt kul… Jag har inte tid att börja jobba. Tur att det inte finns några jobb.

 

Höll på att glömma, vi har träffat påskharen på Top foods. Sanna var rädd – som vanligt, Alva blev förälskad – som vanligt.
AlvaMedPåskhare

Alva kelade länge. Flera gånger. Efteråt sa hon. ”Pappa, man kan titta in i kaninens mun. Därinne sitter en pojke.” Fast hon fattade inte vad det betydde. Sanna sa att det var konstigt att kaninen inte rörde på sin mun. I morse berättade Sanna för Viktor att hon drömt mardrömmar om kaninen hela natten. Hon kröp in till mig och vi låg och kramades en stund. Hon sa att kaninen måste haft det jobbigt som satt med munnen öppen hela tiden. Och så undrade hon vad det var inuti kaninen, om det var ett barn där. Jag tyckte nästan lite synd om henne, så förvirrande för flickorna! Det är svårt det där. Men riktigt, riktigt ännu vill jag inte förstöra det, hon får undra ett tag till.

 

One Response to “Dagsutflykt till snö”

  1. urkraft Says:

    Vilken läskig bunny 😐


Kommentera

