suddrik

Dagbok från Amerikatt

Äntligen Seattle-väder 19 mars, 2009

Filed under: 2. Living in America,Mat & dryck — Suddrik @ 10:02

Nu regnar det sedan några dagar tillbaka. Som vi varnades för vädret här… hittills har jag varit så nöjd. Så det är roligt med detta stilla regnande, nu kan jag säga att vi har skitväder!

Snödropparna är utblommade sedan flera veckor, och här finns inga tussilago. Men maskrosorna tittar fram och de duger de också. Faktiskt luktar de lite bättre också.

Jag läste om några nudlar gjorda på glucomannan här om dagen. Sprang genast och handlade på Uwajimaya. De kallas för Shirataki eller Konnyaku och innehåller i många fall inga kalorier alls. Jag slängde de annars helt smaklösa nudlarna i Tom Yam-soppa och de sög upp smaken av buljongen, jättemättande, kul konsistens och jättegott! Ny favorit!

 

Alva är fortfarande risig. Hon har haft diffusa symptom sedan årsskiftet, det började med att eksemen som varit borta sedan hon ungefär fyllde ett år kom tillbaka i böjvecken, sedan infektioner i näsa-hals. Vi fick krämer och bredspektrapencillin. Efter årsskiftet har hon varit milt förkyld till och från, vilket jag minns att Sanna var hemma också så det oroade mig inte, men så för någon vecka sedan klämde hon i med feber, enbart feber, frisk och glad i övrigt, och hon toppade på dryga 40 då och då. Doktorn hittade inget och bad oss komma tillbaka 2 dagar senare om den inte gått över. Det hade den.

Nu har hon mått illa i 4-5 dagar. Hon kräktes i måndags, äter dåligt, vill helst bara ligga framför TV:n. Eksemen är nästan borta från böjvecken, men breder ut sig över hennes bröstkort och axlar, hennes ögonlock är röda, fnasiga och svullna, hon kliar dem så att de blöder.

Det ”lustiga” i det hela är att mina eksemfötter är helt bra, de som gett mig såna smärtor i runt 8 år är helt bra. Kvalitets-Sanna är också jättefrisk, jag tror inte ens att hon varit snuvig sedan vi kom hit. Men Viktor har fått eksem över ena smalbenet.

Vi har akuttid hos allergiläkaren i Bellevue idag, pricktestet som påvisade hundallergin räcker inte så jag har begärt blodprov. Jag skiter i vad hon inte tål , men något är det och det måste bort. Jag lider i att se min mjuka lilla gosegris klia sig i ögonen tills det kommer bloddroppar, hur hon inte ens vill ha O’boy som muta fast hon inte har ätit på många timmar. Vatten, skorpor och salta fiskkex går kanske i.

 

One Response to “Äntligen Seattle-väder”

  1. Fast det är forfarande alldeles för kallt för årstiden, iaf där jag bor.

    Jag kollade runt lite och ingen jag kände norrut hade någon allergiläkare att reka, men du kanske kan pröva Polyclinic? Jag vet inte hur långt norrut de finns.


Kommentera

