suddrik

Dagbok från Amerikatt

Nam-nam 24 februari, 2009

Filed under: 2. Living in America,Barnen,Mat & dryck,Resa,Träning — Suddrik @ 0:58

Jag hittade Alva framför skafferiet, dörrarna vidöppna och hon stod och letade efter godsaker. Det hade bara gått en kort stund sedan middagen då hon åt massa fried rice och nu stod hon här med bar rumpa och jag försökte hinna till kameran. Det gjorde jag inte. Jag bad henne ställa upp för bilden, men hon skämdes. Viktor berättade att när jag var borta hade han hittat henne framför frysen, hon försökte dra ut lådan och när det inte gick tog hon hjälp av motvikt med benstyrka. Hon satte förstås foten mot luckan så det sket ju sig. När Viktor hittade henne sa hon ”Pappa, kan du hjälpa mig? Det finnt glatt därinne!”

Idag har vi bakat semlor men inte så mycket mer. Min adrenalinnivå sjönk på eftermiddagen till degens stora glädje, för en gångs skulle fick en deg vila i fred från mina vakande ögon och semlorna blev fina. Det måste de eftersom vi har semmelfika både imorgon och på lördag. Det finns naturligtvis hemgjord mandelmassa i frysen.

Semlor

Vi hyrde film som visade sig vara en hit när morgonens vårvärme (det blommar därute!) övergick till spöregn. Jag la huvudet på Sanna och slocknade. Men det krävdes bara några tricepsövningar för att energin skulle upp på nästan max igen. Men det är dags att lägga upp bilder, jag har foton sen över en månad tillbaka. Det blir lite mycket kanske, höhö, sorry ‘bout that.

 

Bara ett par sköna bilder från Issaquah.
UtsiktMotorväg IssaquahUtsikt

Alva hälsar på sin bästa kompis Annika (som är en dag yngre än Alva). Annika lärde Alva skåla. Världens utsikt från huset mot Seattle.
AnnikaOchAlvaSkålar AlvaKlättrarISoffa

Barnen pysslar i sitt tråkigt inredda lekrum. Jag älskar hur de håller på, de pysslar i timtal. Mina smågurkor… 🙂
BarnenILekrummet

Alva och Frida gungar i Grasslawn Park, det var andra februari – kolla klädseln!
Alva&FridaGungar

Alva klättrar upp till Sanna så ofta, jag har inte kollat idag, men chansen att hon ligger där nu är väl 66% ungefär. Mina rara små ärtor älskar varandra. Jag börjar bli lika blödig som min storasyster. (Jag menar det på ett positivt sätt Barbro!) Notera Alvas naglar, Frida har målat på ungarnas begäran.
SovandeSötnosar

Alva ”vilar” i soffan efter en hård dag. Sova vill hon inte, men vila går bra, hon är ju för stor för att sova middag.
AlvaUtslagenISoffan

Inte världens skarpaste bild, men ingen blev riktigt bra. Bilden är från ett besök på museum i Seattle och även om det inte framgick helt så verkar de ha älskat besöket. Idag, drygt 2 veckor senare, så sa Alva när hon hittade smådinosar på Sannas preschool först; ”Jag älskar dinosaurier.” med rätt uttal och allt, och sedan tillade hon; ”Vi såg såna på museum!”.
Dinosaurie

Spaceneedle. Blev ingen uppresa dock, det var jättedyrt.
Spaceneedle

Fancy Day på preschool. Alla ungar hade finkläder på sig och det var mysig mellis med massa frukt och godis. Anledningen till att alla ser lite knepiga ut är att de förstås säger ”Cheese”. Jag har förbjudit Sanna att säga det, hahaha.
Sanna hade jeansklänning, döskallestrumpbyxa och mc-bootsen och jag tycker förstås att hon var finare än alla de andra tillsammans. Smaken är som baken, men min är bäst. 🙂 (Och det tycker Sanna också!)
KlassfotoFancyDay SannaFancyDay

Vi har ju haft Valentine’s också. Jag har alltid avskytt firande av den dagen, den började firas när jag gick i gymnasiet och jag minns hur de mest populära tjejerna fick drösvis med rosor. De mindre spännande fick inga alls. Jag förbjöd min dåvarande att ge mig några blommor, jag tyckte att det var orättvist mot dem som inga fick.
I preschool gjorde barnen kort till alla, så det gjorde vi med. Många hade godis till. Konstig sed. Om jag ger min partner blommor 14/2, får jag strunta i honom resten av året då?
Sanna gjorde alla kort själv, hon kämpade som ett djur. Jag skrev till klyschor som jag hittade på internet. Ibland reste Sanna sig och sa att hon behövde ”springa omkring lite”.
Valentinkort

Ungarna på Chuck E Cheese’s, TV:n visar någon berg- och dalbana och stolen rör sig. Frida hade nästan lika kul med Simpson-maskinen i bakgrunden.
UngarnaPåChucken

Alva lagar Hasselbackspotatis och penslar här på smält smör.
AlvaMålarPotatis

Sannas teckningar imponerar. Hon ritar inte heller bara en sak, både saker, djur och människor ser bra ut. Ingen missar väl att dessa föreställer Spiderman resp SvampBob & Patrick?
Spajdömän PatrickSvampBob

Alva har också blivit urduktig. Hon ligger ofta på mage som en dagboksskrivande fjortis och ritar. För det mesta frihand, men här fyller hon i och det var så pass bra att jag frågade Sanna flertalet gånger om hon hjälpt till. Men tydligen inte.
AlvaMålar

Det är vår här. Påskliljor, tusenskönor och till och med en maskros har jag hittat. Terezas dotter Alanka har plockat snödroppar och små gula buskväxande blommor.
AlankaGulaBlommor

 

Med risk för att uttråka alla 🙂 men jag kan inte låta bli. Här är min övningshörna på hotellet. Högerstolen bär mina rena kläder och vänster smutsiga träningskläder. Jag övar Esquiva till Combat-DVD:n inför lördagen. Söndagens låt med streetbrawl downward punch var verkligen att föredra. Gah, det var så roligt… jag vill åka igen!
Hotellrum

Middag på fredagskvällen, rött te och vitaminbrus (var snuvig i veckan). Jag hade 2 små lussebullar också.
TumwaterMiddag

Tog bara fåtalet bilder, jag ska få av en kurskompis sen. Men här är vår instruktör Ben. Han kom ursprungligen från New York och det hördes tydligt på hans ”åajt?” (=alright). Fantastisk coach.
Ben
Jag träffade några som jag gärna behållit kontakten med, särskilt goa Sheila, men ingen bodde närmare än 1 timmes bilresa bort och då kände jag att det inte var nån idé att ens försöka.

 

Alva fick välja vad hon ville göra idag när vi droppat Sannapanna i preschool. Hon ville åka Björntvätt (biltvätt) och sitta hos mig och sedan ville hon handla på Trader’s. Hon behöver terapi… 🙂 Vi köpte blåbär och jordgubbar, och det var tamej17 de största jordgubbar jag sett. När Viktor såg bilden sa han ”vilken gullig barnhand till den stora jordgubben”. Men vad F*N? Det är ju min hand ju!
Sanna sa att de var stora som dörrhandtag. Hon syftar alltså på amerikanska om nån undrar. 🙂
JätteJordgubbe

Det här hittade jag när jag kom hem. Tydligen hade Sanna bråkat så hon varnats om att det inte skulle bli något lördagsgodis. Viktor stod inne på dass och detta sköts in under dörren.
Översättning: ”Dumma pappa tycker Sanna, Snäll pappa tycker Alva. Vi är snälla.” Detta är lätt höjden av humor.
SannasBrevTillPappa

That’s it för idag. Godnatt!

 

2 Responses to “Nam-nam”

  1. Barbro Says:

    Härligt med vår! Här kom decimetern med snö i helgen vilket är perfekt för alla sportlovande barn. Idag skiner solen med en självklar blå himmel. Egentligen ska man väl ut och gå på lunchen.

    Jag älskar Spiderman!!

    Kramen 🙂

  2. suddrik Says:

    Jag vill inte förstöra överraskningen, men Sanna kan eventuellt ha planer på att rita en till och posta… 🙂


Kommentera

