suddrik

Dagbok från Amerikatt

Apelsintryffel 8 februari, 2009

Filed under: Mat & dryck — Suddrik @ 20:45

Jag hittade det här receptet i Hennes nr 12.  Efter att ha tagit bort de kolhydrater som skulle till så blev det faktiskt riktigt bra ur LCHF-perspektiv, om det nu kan vara en förmildrande omständighet? Tänk i alla fall efter före och gör inte detta. 🙂

Apelsintryffel
Skal av minst 2 apelsiner
2.5 dl vispgrädde
400 g mörk choklad
50 g smör
2 msk nypressad apelsinsaft

Tvätta apelsinerna noggrant och skala av det yttersta lagret med potatisskalare så att det vita inte kommer med.
Koka upp vispgrädden tillsammans med skalet, låt stå och dra under lock i 20 minuter. Hacka under tiden chokladen fint, gärna med matberedare.
Koka upp grädden igen. Häll över chokladen genom en sil så att skalet kan plockas ur. Rör tills chokladen smält, alternativt mixa ihop.
Tillsätt smöret och blanda eller mixa till slät smet.
Rör ner apelsinjuicen.
Häll smeten i bakplåtspappers- eller plastfolieklädd form på cirka 20×20 cm.
Lämna i kylen ett par timmar och skär upp med kniv som doppas i hett vatten och torkas mellan varje knivtag.
Förvara kallt.

 

Jag fick inte min smet slät trots att jag smälte smöret. Det slutade med att jag micrade alltihop, innan juicen vill säga. Jag strödde kakao på toppen.

Sedan ångrade jag mig för det här är bara FÖR gott. Crap oxå, hahaha!

 

Ps. Jag tänkte skriva om jobbintervjun i fredags men… jag orkar inte! Snart tror jag!

 

2 Responses to “Apelsintryffel”

  1. Mamma Says:

    Det där receptet ska jag testa, helt i vår smak. Kanske sprider det till andra LCHF:are!!

  2. Barbro Says:

    Nyfiken på jobbintervjun, vad händer 🙂
    Kramen


Kommentera

