suddrik

Dagbok från Amerikatt

Familjeökning den enkla vägen 21 januari, 2009

Filed under: 2. Living in America,Barnen,Jobb — Suddrik @ 23:24

Vi har blivit 5. Jag måste säga att det var enklare den här gången, att få Frida, än 10 månaders graviditet (japp, gick över veckor med båda). Och trots att vi inte hade setts på säkert ett halvår så kändes det helt och hållet supernaturligt att se henne stå där på Sea-Tac.

Den stackarn får följa med på allt, men det är väl lika bra så hon hittar snabbt. Och så har vi besökt Half Price Books och Borders under sammanlagt 4 timmar, så helt utan sensationer har det väl inte varit.

Själv har jag inte varit så bloggsugen på sistone, jag vill bara träna (min bootcamp har börjat – jättekul!) och sitter och söker jobb om dagarna, sedan orkar man inte datorisera mera. Det finns inga jättemängder av jobb, jag har kanske sökt 10, de som fanns, men direkt efter att jag uppdaterat Monster-profilen till perfektion fick jag faktiskt 4 mail från olika arbetsgivare. Hur det går kvarstår att se, men jag lär behöva ringa runt lite, det ska man uppenbarligen göra här.

Vi har faktiskt hunnit att gå på en fest också, Dinner & Game Night som jag fann i en grupp för nyinflyttade på en community-site. Det var askul men vi funderade mycket över den pinsamt höga ljudnivån, folk började liksom skrika en kvart efter anländandet. Lite pinsamt, och vi tvingades göra detsamma för att höras. Vi stack väl vid 12.30, vi bor nära och gick, men alla andra körde förstås efter X antal glas vin och/eller öl. Jag lyckades för en gångs skull hålla min enorma käft stängd – men inte Viktor. Det gick bra. 😉

Det är rätt lugnt. Ungarna verkar ha vant sig rätt väl men frågar nästan dagligen när farmor kommer. Idag när jag och Sanna åkte till preschool så började hon prata med sin klingande barnröst. ”Mamma. Kommer du ihåg för ganska länge sedan i Sverige, när det var sommar? Vi hade en pool då som var uppblåst och fylld med vatten och var det varmt och jag och Alva fick springa barfota på gräsmattan och bada när vi fick lust. Det tyckte jag om. Kan vi göra det här också?”

Jag blev nästan tårögd av hennes fråga och sa att det ska vi absolut.

Apropå Sanna så har vi besökt hennes framtida skola, John James Audobon Elementary där man kan gå från Kindergarten till 6th grade. Audobon låter som Autobahn när amrisarna säger det, haha, haja min förvåning när jag först hörde det!! Anyway, vilken superskola! För att slippa rabbla alla fördelar – det enda som vi inte älskade var kafeterian. Bäst var ändå hur de jobbar för att alla ska klara skolan, det var inte så att de har ett visst antal 5or, 4or osv att dela ut, så som det var när jag gick i skolan, då vissa fick sämre för att t ex 5orna var slut… De lever heller inte efter några gamla krav på att t ex 80% ska klara sig utan siktar på att alla ska klara sig. Jag känner mig lugn. Problemet är att vi inte kan flytta från området nu, vi kommer aldrig gå med på att byta skola. Lyxproblem är härliga.

Det finns rätt många foton som behöver läggas ut, jag ska börja lite. Snart. Tror jag.

 

One Response to “Familjeökning den enkla vägen”

  1. Barbro Says:

    Det är väl bara att säga grattis till nedkomsten. Hoppas att allt blir bra och att Frida också trivs over there.
    Fint att ni har hittat en bra skola men jag kan lugna dig med att skolan inte är som den var när vi var små. Det du säger om den Sannas skola låter precis som det fungerarar hos oss förutom att alla gillar vår mysiga kafeteria.

    Kramen,
    Barbro


Kommentera

