suddrik

Dagbok från Amerikatt

Mellandagar (Del 2) 30 december, 2008

Filed under: 2. Living in America,Barnen,Shopping — Suddrik @ 1:45

…fortsättning av del 1 nedan.

Dan före dan. Alva har full insikt i att de randiga krokarna med prinsessor på är klubbor och ätbara.
Jul1

Alva botaniserar på Barnes & Noble. Det sitter folk och läser lite här och var. Jag ser fram emot att visa den jätteboklådan för Frida.
Jul2

Lunch på Cheesecake Factory. Mina barn sköter sig. Inte.
Jul3 

Vete katten om Elin gör det heller? 🙂
Jul4

Den här gör det inte.
Jul5

Slutligen låg ungarna ner.
Jul6

 

Utan jobb har jag ingen identitet och inga hobbies, nästan i alla fall, träning och bakande ger mig mycket. Och äntligen har jag hittat den magiska ingrediensen X. Det är som i PowerPuffPinglorna, sugar, spice & everything nice, och så lite X. Godaste jäkla lussebullar jag någonsin ätit, seg deg och problemfri jäsning.
Jul7
Elin, som blev kvar här hela julhelgen (men kom iväg i lördags med flyget hem till Sverige) säger att jag är den största bullmamma hon träffat.

 

Sanna har andra intressen och det största är nog pysslandet. Här har hon gjort en kikare som man inte behöver hålla i. Mycket praktiskt. Vi blev mäkta förvånade och skrattade länge imponerat åt hennes finurlighet. Hon vet att hon är pysseldrottningen.
Jul8

 

Julafton kom. Vi hade tänkt köra amerikanska stuket men vägde länge fram och tillbaka. Det föll på att vi inte hade kläderna. Men så hittade jag dem, på Target som jag åkte förbi efter gymmet på julaftons morgon, dyr men verkligen jättefin dräkt.

Jag fixade käk och laddade hem Kalles julafton från 2006. Kalle-titt kl 15 och käk vid 16, precis som det ska vara. Lutfisk, potatis, sill, prinskorv, köttbullar, julskinka med svensk senap, julmust… man kunde knappt ana att vi satt i Redmond, WA, USA.

Tomten kom vid 17.30. tyvärr när pappa var ute och hämtade posten, vilken naturligtvis levereras på julaftnar här. Vi hade inte fått någon post förresten.

Sanna flög som skjuten ur en kanon och vrålade rakt ut. Kramar och övertalning funkade inte, till slut skällde jag på henne och sa att hon fick ge sig och att tomten skulle gå igen. Hon lugnade ner sig. Men hon höll sig mest undan till skillnad från lillasyster som alltid har älskat tomten.

Jul9 Jul10

Jul11 Jul12

Jodå, kramar går bra efter ett tag! Särskilt om mamma börjar. Och Alva väntar spänt, hon vill ha flera.
Jul14 Jul13 Jul15

Hejdå tomten, ses nästa år!
Jul16

Elin var nog också lite rädd för tomten, hon höll sig undan och tog kort.
Jul26

Sanna hade mycket färre paket än Alva eftersom hennes kulbana var äckligt dyr.
Jul17

Alva har velat ha blink-skor sedan Sanna fick sina för 3 månader sedan. Tack och lov hittade jag trots dåligt utbud under vintern. Hon öppnade paketet, såg skorna och ropade ”BLINK-HOR!” och bankade dem i golvet så att de blinkade. Sedan skulle de på.
Jul18

Öppnar Playmo-present.
Jul19

Den här reaktionen var äkta. Hon hade verkligen önskat sig detta.
Jul20

Alva tyckte i efterhand nog mest om sin jättelåda med Playdoh. Vad de har lekt med den! Vad gäller Sannas kulbana så har hon lekt jättemycket med den redan, trots att vi inte har fixat batterier till magnet-hissen än, men, mest har Viktor lekt med den. Han försvarar sig med att om han hade varit amerikan så hade han köpt den åt sig själv. Tjoho, tror han inte att jag känner till hans leksaksdrömmar? Han fick en liten Storm Trooper av mig.

Långt före jul kom paket från Örebro, med svarta polotröjor. Tjejerna är så snygga i svart polo. Rättelse; alla är snygga i svart polo!

Precis innan jul kom också paketet från farmor och farfar. Det var lite som en godispåse för tjejerna, DVD-filmer (grisarna var bäst), Bamsetidning, polisbil och Playmo. Jag fick te och Viktor en killtidning.

Sanna fick en snöglob av familjen Hedberg-Andersson. Vi har kikat mycket i den. Hela månaden har ungarna glatt sig enormt över Barbros fina julkalender och efter 2 veckor visste åtminstone Sanna att på lördagar, då får man minsann choklad!
Jul21

Vi höll tillbaka på presenter i år. Vi har märkt tidigare att more is less med barn och julklappar, så Sanna fick förutom kulbanan bara Lego av oss, Alva fick en hoppboll och någon småsak, i övrigt fick de kläder. Kläderna var också mycket uppskattade, efter allt deras tjat om Spiderman skaffade vi några tröjor och strumpor vid förra H&M-besöket.
Jul22

Jag gillar inte att köpa julklappar för handlandets skull. När det gäller övriga familjen köper jag bara om det känns rätt, och hittar jag inget så skippar jag hellre present helt eller ger pengar. Nu när jag är här så känns det som att jag måste hitta rätt och jag har fortfarande inte skickat mina paket, jag lägger till saker hela tiden. Imorgon hoppas jag bli klar…!

På julmorgonen fick flickorna lite i en varsin strumpa också, men mycket sparsamt. En varsin playdoh, lite godis, något litet pyssel, bara så att de ska veta vad de amerikanska barnen pratar om.

 

Snön låg kvar och det finns ett så litet antal plogar här att vi blev kvar inomhus fram till annandagen då jag började tycka synd om Elin och vi drog till Southcenter för att shoppa lite och besöka regnskogsrestaurangen. Mellandagsrea och vidrigt mycket folk, köer in på parkeringen.
Jul23 Jul24

Elin introducerade mig för Victoria’s secret och deras godisdoftande krämer och lotions. Victorias sekret? Alva och Sanna älskade det, de smetade in sig och luktade parfym till kvällen.

 

På lördagen lämnade vi Elin på Sea-Tac. Det blev rätt tomt. Vi fick dock dela den här fantastiska vyn ihop dessförinnan, en styggelse till trädgårdsjulpyntning (nära våra kompisar som tog hand om Sanna och Alva när vi körde till flyget).

Julstämning

 

Det blev med lördagens paket i postlådan många dagar av paketöppnande. Vi fick en post-kaka (!) av familjen lillebror och skrattade halvt ihjäl oss. (Den är slut för övrigt.)
Mormor hade också skickat ”godispåse”-paket, svarta polosar (jag kommer inte behöva tvätta!) 5 myror-kläder och varsitt dataspel till flickorna. Alva fick en disk med 22 kaninspel och jag bara gapade över hur mitt i prick det var. Alva går ofta och larvar sig och säger typ ”åh vilken gullig kaniiiiiin” och hon är så himla pysslig med sina små djur just nu. Klär på katten och ankan och bär med sig djur i dockvagnsinsatsen konstant. Hon klarar nog inte av ett spel än, men jag ska försöka lära henne, hon kommer att älska det.
Nu väntar vi bara på pappas kuvert från Thailand!

Alva  är klassiskt bortglömt andra-barn. Så mycket som vi satt och jobbade med Sannas ritande och sjungande, lika mycket… får Alva öh… klara sig själv. Från att äta kritorna till att kunna rita ringar hängde vi med, men helt plötsligt har hon ritat en kanin. (Tidigare på dagen ritade hon sin första gubbe, huvud, ögon, mun – och händer!!) På bilden finns även ”en matta färger” (vi jobbar på att lära henne säga ”s”) men det första hon ritade var kaninhuvudet i mitten, med öron och kropp, sedan berättade hon att det var just en kanin.
Jul25

 

Idag är det måndag och det mesta av snön är borta. En plog körde förbi och vi undrade varför, det finns inget att skotta upp längre, dessutom stod regnet som spön i backen som bonus till de 4 plusgraderna.
Jul27

…men vår dörr är fin…
Jul28

Vi drog till Seattle Premium Outlets. Det blåste och spöregnade. Sedan kom haglet. När vi gick till bilen 2-3 timmar efter haglet låg ett lager korn kvar.
Jul29

Vi hittade ett par roliga kusin-presenter på outleten, men främst hittade jag 2 klänningar som jag absolut inte behöver men måste ha. Det är skillnad på outlet och outlet, den hemma i Barkarby är verkligen skit i jämförelse med den här. Någon butik undantagen förstås, men på det hela taget ser det ut som crap.

Varje gång vi hittade en så stannade vi vid åkgrejerna (vad heter dessa grejer egentligen?) och barnen fick åka 1 eller 2. Den här var ju absolut coolast.
Jul30

 

Hemma igen, barnen var trötta, det var ändå 1 timmes resa. Jag smyger på Sanna som sitter och pysslar med en ask hon köpte. Hon köpte inte asken alltså, i den låg en zebra-brosch. Hon använder allt.
Jul31

Alva låg utslagen i soffan. Hon har lite feber tror jag.
Jul32

Är Alva dålig imorgon så ska jag dra till Bellevue och kika om inte ”min” bruna väska är på rea… annars blir det rullskridskodisco!

 

Kommentera

