suddrik

Dagbok från Amerikatt

Drömvinter 19 december, 2008

Filed under: 2. Living in America — Suddrik @ 0:53

Jag minns den evigt återkommande drömbilden av vinter som vi matades med som barn. Varje berättelse var densamma, barn som längtar efter en vinter och snö som aldrig kommer och så en dag, precis när barnen ger upp så vaknar de en morgon i en helt snötäckt, vit värld.
Så minns jag inte min barndom. Kom det snö så kom det först lite som försvann snabbt. Flera veckor senare hände detsamma, tills det slutligen låg kvar och adderades på. Imorse vaknade vi till en vit drömvärld. När jag la mig vid 1.30 inatt var det helt snöfritt, plusgrader och blött. När vi vaknade klockan 7 hade vi en decimeter snö. Det förr ytterligare 5-10 cm under dagen, fullkomligen vräkte ner, förutom ett par timmar mitt på dagen då himlen var klarblå.

Vår granne Shirley berättade att hon väcktes av åska imorse. Snöåska är tydligen extremt ovanligt och vi vaknade inte så jag är skeptisk. Vill se på nyheterna. Men de pratar bara om 30-bilarskrocken på I-5:an.

För två år sedan köpte jag ett par ursnygga moonboots av märket Esprit, de var svindyra på hösten, men framåt vintern hade de bara ett par kvar i fönstret, nedsatta, och dem tog jag. Jag har aldrig använt dem, att de följde med till USA var en miss. Nu är jag förstås glad åt dem, vi gläds över snön, och över hur vi så ofta har väldig tur med vädret. Sommaren vi fick Alva och vi var lediga tillsammans i 3 månader spenderade på landet, det var den varmaste och torraste sommar jag minns, och vi har ofta semester helt rätt tid, som året (tror det var 2007) när vi inte hade någon sommar alls förutom två varma veckor runt midsommar, just de två veckorna hade vi vår enda semester, inbokad sedan månader tillbaka. I år hade vi hela juli ledig, och naturligtvis var sommaren förlagd till den månaden.

Sedan vi kom hit har vi haft extra-sommar, lång och vacker höst och vinter som först var ljum och nu snöig. Happiness.

 

Winter Wonderland
Snö1

Viktor har Snow Day… eller nej, jobbar. Tomt på jobbet, ty motorvägen var avstängd.
Snö2

Barn som leker… (och mammor)
Snö3 Snö4 SNö5 

Vår baksida
Snö6

Tereza undrade om vi inte ville komma och leka med dem i övre Marymoor-parken ”if I can think of anyone that can drive in this, it’d be you” sa hon. Jag skrattade och håller visserligen med, men det kändes onödigt. För även om jag kan så kan inte alla andra. Så brant som 40th St är vete 17 om jag kommer upp ens om jag hade dubbar.

Sannas snöängel
Snö7

Snö8

oh vad jag äj konstnäjlig…
snö9

Barnen under rhododendron-busken.
Snö10 

Det fullkomligen vräkte ner, och länge!
Snö11 Snö12 Snö13 Snö14

 

Många, särskilt svenskar, har lite svårt att förstå att skolor och andra inrättningar stänger (Bodycombat & Pump var t ex inställda ikväll) men det är backigt och man har inte motsvarande Stockholms snöröjningsresurser så det är inte alls särskilt konstigt. Något jag däremot inte har överseende eller ens förståelse för är att busslinjer inte fungerat! Folk har väntat i timtal inne i stan. De som kunnat har gått långa sträckor. Inte godkänt! Många har inte ens bil, inte bara för besväret med bil i stan utan även för miljöns skull, och en situation som denna skulle i alla fall få mig att gå ut och skaffa bil inför nästa vinter.
För övrigt fick vi inte ens post. Shirley berättade att man kunde ställa upp flaggan så hämtar de och skickar åt oss, men det hände alltså inte. Således kommer alla våra julkort till Sverige bli försenade. Bara så ni vet.

Jag var ute och gick, pulsade heter det väl, för att se på julbelysningen. Jag funderade över några saker. Vi fick låna en pulka av grannen, och när Viktor lämnade tillbaka den så berättade de att de inte haft ordentligt med snö sedan 1991. Varför hade de pulkor då? Och de två kvinnorna som jag passerade, varifrån fick de sina snöskor…? (Ursäkta men… SNÖSKOR?? Hahaha!!)
Jag hörde en bil som lät mysko. Snökedjor. Jag skrattade till igen. Man skulle kunna tro att vi bodde i bergen. Sedan föreställde jag mig samma bil på E4:an…

 

Har länge tänkt visa upp våra grannars fullkomligt fantastiska julprydnader. Nu visar det sig att vi antagligen bor i ett ovanligt smakfullt område, och de riktigt vanskapta ornamenten lyser 🙂 med sin frånvaro, naturligtvis med ett par undantag. Enjoy.

Den här har allt. Platt plastsnögubbe, rörliga renar, ljusslingor, lampor och blink.
ChristmasLights1

Den här familjen var först. Det har blinkat som en gif anno 1998 i en månad redan. Tyvärr framgår det inte tillräckligt väl exakt hur tacky det är. (Tack snön för det.)
ChristmasLights2

Tivoli? Bilsäljare? Nej, en granne här på 33:an.
ChristmasLights3

Den här bilden låter jag tala för sig själv. Ber er att notera den luftiga, upplysta snögubben vid trappan. Om någon undrar så nej, de har inte en riktig snögubbe också…
ChristmasLights4

Det här är jättevackert. Tyvärr är bilden för mörk. Men såhär skulle jag absolut kunna tänka mig att garnera mitt hus.
ChristmasLights5

Här är vinnaren i ”more is more”-tävlingen. Mångfalden kräver flera bilder.
”… och till höger ser vi en upplåst, lättklädd tomte med pingvin-vän, motor för luftutblåset ständigt igång. I mitten finns en trevlig räknare, idag nere på 06 dagar till jul. Till vänster, eller mitten av bild nr 1, syns om än något otydligt, en underbar gungbräda som begagnas av en rar tomte och 2 av hans renar… Bilden ackompanjeras naturligtvis av några 1000 lampor, ett måste i varje riktigt hem.”
ChristmasLights6a

Närbilder
ChristmasLights6b ChristmasLights6c

Den här tomten är ett riktigt ”eye sore”. Ljusslangar är verkligen toppen av smaklöshet och borde inte nyttjas annat än på riktigt skabbiga barer under happy hour-tiden.
ChristmasLight7

Min favorit. De har en veranda som inte syns så bra nerifrån vägen, men på den står två stolar med mysiga blårandiga kuddar och ett litet bord. Det är så inbjudande och verkligen vackert. Hade vi haft tak ute någonstans så hade jag plankat den här idén rakt av.
ChristmasLights8

Den här är fin på bild, men i verkligheten var det lite väl. Här pratar vi inte hundratals, utan tusentals lampor. Skulle de säga 10.000 så skulle jag inte alls bli förvånad.
ChristmasLights9

Detta är utsikten från vår trapp till Shirley. Trädet är väl lite för mycket, men jag har sett värre kulor, men resten gillar jag. Renarna lyser utan att röra sig eller blinka och buskarna är upplysta med grönt. Jättegulligt. Kransen är också riktigt schysst!
ChristmasLights10

Vi har en liten granprydnad på vår dörr också, utöver det har vi bara de två elljusstakarna som vi hann få tag i. Vi är väl mer för julmat och mindre för belysning än vad amrisarna är.

Tja… med dessa stämningsbilder och efter sista skoldagen kan jag väl inte göra mycket mer ikväll än att önskar er Happy Holidays!

 

3 Responses to “Drömvinter”

  1. Ullis Says:

    Happy holidays!
    Va härligt attni får en vit jul i erat nya hem.
    Massor av kramisar!
    Ullis

  2. Fast kedjor är rätt smart -kostar mindre än dubb/vinterdäck och är mer praktiskt när de bara behövs var femte år.

  3. Barbro Says:

    Vi hade en liten gathering på Stackvägen i lördags. Tänkte att vi skulle sitta vid webkameran allihop men ni var ”inte tillgängliga”. Vi saknade er men det gick bra ändå till slut. Tomten kom inte heller men vi klarade det också. Lilla Viktor var en hejare på att dela ut paket.
    Kramen från alla…


Kommentera

