suddrik

Dagbok från Amerikatt

Frystorkade 16 december, 2008

Filed under: 2. Living in America,Barnen,Shopping,Träning — Suddrik @ 21:12

Det är helt sjukt kallt. Imorse när vi stack ut stod det -11 C på termometern, eller cirka 10 F, ser lite dåligt vad det är för F. Jag tror att det är lite extra kallt här nere hos oss faktiskt, så att snön torkar bort och tiden står stilla.

 

DammenFryst

 

 

Det porlar fortfarande i den lilla vaken.
Snön lyser vit på taken.
Bara guldfisken är naken. (faktiskt)

 

 

 

 

 

 

Alva har haft eksem sedan hon föddes och jag har inte frekventerat hudläkarklinikerna efter mina dåliga erfarenheter. ”Jaha… din mor har alltså psoriasis. Ja, då har du det också…” ”Öh… jag har mina torr-sprickor bara under fötterna, och du kanske borde ta ett prov eller nåt…?” Sedan fick jag krämer som gjorde det värre, sedan en ny kräm som gjorde det värre, och så blev jag med barn och ville inte smeta på steroider längre.

När Alva kliade sönder sina skrovliga kinder som bebis gick jag faktiskt till doktorn. Vi träffade en trevlig och stilig ny läkare som gjorde sin AT-tjänst på vår mottagning. Alva fick nån silverskimrande kräm med väteperoxid i, samt medicin. Hon fick en sked och spydde ner hela köksbordet och sig själv. Läkaren bad om ursäkt, vi fick ny medicin osv. Jag kommer dock aldrig att glömma den där dagen…

Jajaja, shit the same. Nu har hon fått klåda igen och Elin berättade att Alva låg och kliade sig om natten. Jag bokade tid hos Dr Jackson och imorse gick vi dit för att få ”domen”. Genomgång av eksemytorna och pricktest på stackars Alvas rygg. En prick utöver histaminprov-pricken utvecklade myggbett. ”Säkert gluten” suckade jag inombords. Men, till min stora förvåning är hon allergisk mot; hundar! WTF? Jag tyckte att det sög att vi inte fick något specifikt att peka på, men fick då en lång förklaring av doktorn. Jättekul och SÅ lätt att haja alla nya medicinska termer när man bott här i 3 månader 🙂 men det gick väl hyfsat. Summa summarum, man behöver inte nödvändigtvis bli frisk bara för att man utesluter en allergen. Är man typen så kan man mycket väl ha utbrott ändå. Eksem tyder på att hon är en ”allergi-typ”. Måste läsa på. Måste även köpa tvättkräm för hon har fått tvål- och badskumsförbud. 2 medicin-krämer fick vi och nu har vi upplevt US-apotek också. Men tack MS för försäkringen, vi har inte pröjsat en spänn idag.

 

Sanna var på preschool som vanligt och de gick faktiskt ut idag, länge enligt Sanna. Och jag tog Alva till gymmet. Det var inte så att jag var särskilt sugen, jag känner mig torr och uschlig och orkade inte som jag brukar. Kanske någon infektion igen, eller så är jag kanske trött på pump? Tja, en veckas uppehåll kanske vore något. Ska gå bootcamp i vår, det ska bli kul. Men troligen är jag trött och torrtorrtorr.

Jag ville gå ändå. Gymmet är bra för Alva också, och det enda stället hon verkligen interagerar med amerikanska barn, och vuxna för den delen. Hon kan ingen engelska alls, så jag har inget emot att lämna henne där 1-2 gånger per vecka, jag tycker tvärtom att det är riktigt bra för henne.

Någon dag borde jag handla julklappar också. Det har knappt blivit några alls så här långt, bara lite småsaker som säkert klassas som s k stocking fillers. Det är ett ord som jag hatar eftersom det så tydligt målar upp hur mycket skräp man köper, och SKA köpa, bara för att slänga. Jag blir ju så ofta ledsen över hur folk nästan verkar vilja skita ner planeten så mycket som möjligt. Jag trodde att mina landsmän här skulle vara bättre, men så verkar inte vara fallet, (kanske är de inget vidare där hemma heller?) det är bara ett fåtal veganer som tänker på miljön. Så länge inte folk tänker kommer inte heller bättre alternativ att produceras. Varför sluta ha en kartong om tandkrämstuben om alla föredrar den? Varför ge folk mindre än 1 kasse per 5 varor om de inte önskar annat?

Jag ”tävlar” precis som hemma. Vår mini-soptunna innehöll en ynka löst fylld soppåse när sopbilen kom idag. Hemma i Sollentuna brukade jag ställa ut tunnan cirka var 8:e vecka, såvida det inte var mycket varmt förstås, då stank det för mycket. Hade det inte varit jul snart så hade jag inte ens orkat rulla ut tunnorna idag heller, men å andra sidan betalar vi per månad här och inte per tömning som hemma, så snåljåpen i mig tycker det är ok med varje-veckas-tömning här.

Vi kommer hur som helst att ta det väldigt lugnt med presenter i år. Alva vill ha blink-skor och Sanna vill ha magnet-kulbana. Och så har vi köpt en stor låda Lego, riktigt Lego och inte Duplo. Jag varken kommer på mer än så eller vill köpa mycket mer. Behöver barn ha mer än detta?

Jag har spenderat en hel del tid på att fundera över vad jag ska skicka hem. Utöver den läbbigt dyra frakten har jag samma problem där, jag vet inte vad! Det finns säkert massa kul här, men… jag har vant mig. Och fast jag har letat har jag inte ens hittat döskallegrejor till Micaela, så trist att jag inte fick hennes önskelista för 2 månader sedan! (Jag har inte fått fler önskelistor än hennes och Andreas för den delen. *pik!*) Men idag har jag kommit på nåt bra! Något som också är kul att köpa. Yäah män. Och förstås Svamp-Bob-grejs till Lena och lilla Viktor, och hon har inte tid att läsa bloggar när hon pluggar så det kan jag skriva, hehe!

Jag vill inte ha nåt särskilt själv heller. Vissa saker från Sverige förstås, ”Fvärjet” säger Alva. Har sagt till Viktor att, tja, det kanske inte blir några i år. Han var fine med det. Vad vill man ha? Vad vill man alls? Det bara allmänt limbo just nu. Yo quiero pollo!

Min svärmor aka Sannas farmor har fått sin julklapp. Sanna fick idén, valde pärlor och gjorde halsbandet själv. Bevis kom från farmor igår natt.
IldiMedHalsband

 

Viktor berättar att folk slutat köpa ekologiskt pga sin ekonomi. Försäljningen av Spam har inte varit så hög sedan andra världskriget. Arbetslösheten närmar sig 2-siffrigt i procent. Hemma verkar det inte nåt vidare heller. Att jag skulle varslas anade jag redan i fjol, men t o m min svåger verkar sägas upp snart. Jag fattar inte. Man har känt till ekonomins svängningar sedan 150 år, när Keynes la fram sina teorier och hur man kan motverka dem. Varför sparar man inte? M därhemma har tänkt lite, men over here är det ju katastrofalt.

 

2 Responses to “Frystorkade”

  1. Alltså jävla kallt. Jag blir galen. Idag jobbar jag hemifrån, för det snöar i Pierce County. Men torkan! Mina händer har sprickor, mina läppar går sönder… inte konstigt att Alva har hudproblem just nu (och hundhår finns ju lite överallt). Shit. Vill ha normalväder nu. Grr.

  2. suddrik Says:

    Det är helt hemskt! Jag saknar element. Om det skulle göra saken bättre? Men det blev bättre nu när snön kom tycker jag! Förutom för stackars Alva, hon är ännu värre idag.


Kommentera

