suddrik

Dagbok från Amerikatt

Today’s low! 15 december, 2008

Filed under: 2. Living in America,Barnen,Mat & dryck — Suddrik @ 23:53

Från köket hör man ”Wow! Strawberries!”.
Jag älskar att höra henne prata engelska. Det är så gulligt men så vansinnigt skumt.

Det är verkligen askallt idag. Det kallaste jag såg på termometern var -8 C och då var klockan 10, jag undrar hur Viktor hade det när han gick till jobbet 2 timmar tidigare.

Näe, jag är inte så sugen på att blogga idag, men jag tänkte lägga upp lite bilder i alla fall.
Har vi gjort något? Tja, vi har varit på fest. Vi hade Elin som barnvakt och fick behålla henne över helgen vilket var jättemysigt. Alva undrade när hon skulle komma och ge godnattpuss ikväll. Jag var fascinerad över hur hon orkade leka med barnen så mycket. Synd att hon åker om några dagar, vi kommer att sakna henne allihop. 😦

Idag har vi bakat tunnbröd, de blev riktigt bra faktiskt. Jäste som 17! När jag för en gångs skulle inte var så beroende av jäskraft så stod jag gapande och såg degen växa som om jag aldrig någonsin haft problem. Det var torrjäst som vanligt, och ett tidigare oprövat recept. Jag tänkte köpa färskjäst och hittade det, samt kvarg – whoa!, på QFC. Det var lite lustigt, jag såg kartongen och den såg tom ut. Men jag lyfte ner kartongen och jodå, det fanns 3 paket. 3 stackars 17-grams-paket. De kostade $1.50 styck. Det blir alltså drygt $4 eller nästan 40 kr för motsvarande ett svenskt paket som hemma kostar 1 kr. Tack kidsen men nej tack.

Duktiga barn som bakar ut tunnbröd. Tur att man har 4 kavlar! När vi kavlat klart tog vi fram den halva pepparkaksdeg jag sparat till dem, Sanna orkade nog med 8 kakor och Alva 1.
BarnKavlar

SannaKavlar AlvaKavel

Nästa gång ska jag baka mer lussebullar, nu med kvarg. Och sedan blir det polarkakor! Jag kan inte sitta och åka till Ikea för att köpa bröd längre… (Hushållsost är en annan femma.) Här är min asdyra men också asgoda julskinka, tack Rutiga Kokboken, sviker aldrig!
Skinka

 

Den här skylten har jag sett fram emot att dela med mig av. Jag får skrattattack varje gång jag ser den, haha, det räcker att tänka på den!
Skylt

 

Det föll snö i lördags kväll när vi var på festen. Mysigt, men oväntat. Skulle inte den härna Amerikatt-byn vara varmare än moder Svea?
Snöfall 

Viktor hade kameran… ovanligt. Men, jag blir för det mesta bahs-kass på bild så kanske är det lika bra att jag håller i den. Och just det, jag ville ha snygga naglar också så jag gick och fixade dem, det är så billigt här, bara $20. Men jag tycker att de är så fjolliga! Erkänner att de ser bättre ut på bild än på mina händer… ah, det var ju verkligen logiskt, men allt ser konstigt ut uppifrån mina ögon om jag ska försöka förklara.
JagPåMS Naglar

Sanna i snön.
SnöSanna

Våra fötter försvinner i den bråddjupa snön 🙂 Tja, jag fick åtmnstone nyttja mina moonboots, det var 2 år sedan senast. Jag trodde att de skulle få stå till vinter-Sverige, eller till en skidsemester.
Vinterboots

 

3 Responses to “Today’s low!”

  1. Barbro Says:

    Vill också fixa naglar….

  2. Barbro Says:

    Jag glömde. Du är bara så fin på bilden i den väldigt fina klänningen.

    Kramen

  3. suddrik Says:

    Du kan få mina naglar!!! Har inte vant mig på en vecka, skitjobbiga.
    Och tack. 🙂


Kommentera

