suddrik

Dagbok från Amerikatt

Vinterskräcken 12 december, 2008

Filed under: 2. Living in America,Barnen,Mat & dryck,Träning — Suddrik @ 1:03

Det ska antagligen snöa om någon dag. Vindar på -20 grader F (= -29 grader C) ska komma ner från Kanada. Enligt prognoserna så ska Vancouver ha det varmare än vi har det. Jaja, parantes, det roliga är att man redan har börjat salta inför halkan. Alltså, de är alltså igång och häller ut anti-frys-medel i denna stund!

Jag och Viktor sitter i runda soffan och skrattar åt dem.
Får se om vi sätter skrattet i halsen när strömmen går och vi sitter fast här i kylan i 1 vecka. Mm. Var hittar vi ett spritkök? 🙂

 

Jag har varit och kört dubbelpass ikväll. Body Combat och så Pump efter det. Jag tänkte att om jag blir trött så drar jag efter första passet och tog i allt jag hade, och på pumpen tänkte jag att det var pinsamt att ha mindre på än annars, ja pinsamt för mig själv alltså, de andra har ju bara småflicksvikter på. Efter 1½ timme kände jag att det var slut på allt, men envis som man är… Nu orkar jag inte röra mig. Ändå är jag pigg, väldigt intressant.

Tidigare idag var vi på svenska lekträffen och hade knytis-julbord. Några av barnen hade klätt upp sig delvis eller helt, så det fanns en lucia och ett par tomtar, en tärna och så var även Sanna tärna i en vit sommarklänning som jag hade när jag var liten, och Alva var pepparkaksgubbe i kak-pyjamasen och bruna tajts och glitter i håret. Plötsligt bara blev det luciatåg i trappan, helt oplanerat, och 5-åriga Lucia började sjunga två rader på någon julsång, om och om igen. När hon var klar frågade vi mammor om någon kunde någon mer sång. Alva som var så liten i fjol och inte minns något från dess utan bara från förra veckans luciatåg, började sjunga, spontant, högt och tydligt med sin lilla smurfflickröst; ”Små grodorna, små grodorna…”. Hela sången, rätt text och massor av koackacka på slutet. Jag blev nästan tårögd. Hon log så stort att kinderna stod ut som på tecknad film, så söt! När hon var klar drog hon ett andetag och så började hon på nästa. ”Lilla snigel, akta dig…”

Hon är ju så go så man vill äta upp henne.

Nu tänkte jag lägga upp någon bild, men jag är så slut så jag orkar inte hämta kameran, ännu mindre sladderiet. Men vänta, jag var inte ensam om att fota! Här kommer bilder från fellow mum i lekgruppen:

jullunch-alva

 

Hungrig Alva ser på när Cilla skär julskinka.

jullunch-värdinnan

 

Spontant Lucia-tåg framför hop med mycket rörda mammor. Särskilt en. 🙂

jullunch-luciatåg jullunch-luciatåg2

 

Nej, dags att ta sig i kragen, måste packa in min nybakade julskinka i kylen och gå och sova. Jag ska griljera den imorgon. Hittills är den asgod i alla fall, inte färdiggrillad och med ben och fett som förr i tiden. Inte hade jag någon ugnstermometer så det fick bli gamla hederliga Rutiga kokboken. Den har ju aldrig fel.

 

One Response to “Vinterskräcken”

  1. Cecilia Says:

    Nä fy bubblan för sånt väder…..fast det kan ju vara mysigt OM man inte behöver gå så långt att man behöver ta till spritkök.


Kommentera

