suddrik

Dagbok från Amerikatt

Överraskningar 1 december, 2008

Filed under: 2. Living in America,Barnen,Mat & dryck — Suddrik @ 23:45

Jag har varit förkyld sedan i lördags eftermiddag och hostar så mycket att jag får ont i huvudet. Jag får nästan panik, jag känner mig fångad i min egen kropp, särskilt under de värsta hostkramperna. Kan man operera tillbaka halsmandlarna? Viktor börjar bli frisk vad det verkar, men Alva rinner det snor på fortfarande efter en vecka och Sanna som är frisk lyckas snora en hel del också. Vi stannade hemma från skolan idag. Kai skulle ju ändå inte gå så Sanna var nöjd med det.

Vi orkade inte mycket, men vi lyckades slänga ihop lite chocolate chip cookies med mintsmak, pyssla och videochatta med mormor. Men… det är första december idag och efter mycket väntan fick vi nyfiket öppna första paketet i barnens julkalender. Idag fick jag också paket, och jag hittade en Naturdiet-kaka till! Jag skrattade ännu mer när jag såg smaken. Det märks att storasyster har varit i USA, först en jordnötssmör och nu en med kanelsmak, USA i ett nötskal. Det är bara Jenka-smak som saknas!
Flickorna fick tatueringar med Sverige-flaggor, jätteroliga! Ska pryda dem med varsin på söndag när det är luciafirande på Nordic Heritage Museum på söndag. Då ska vi även träffa Tätortstimotej-Anna, det ska bli roligt!

I brevlådan fick vi också en överraskning, tjockt brev från mamma. Barnen fick varsin stressboll med stora ögon, dem sover de med nu. Och jag fick två påsar te. Redan innan jag öppnat kuvertet kände jag den bekanta lukten av det te jag drack minst ett halvt kilo av i månaden innan vi åkte, och har saknat något enormt. För att beskriva hur mycket jag saknat det, jag drack 4-6 dryga halvliterskoppar varje dag under över 1 år, det blir väl närmare 1000 liter eller så, jag ledsnade aldrig och var tacksam över varje kopp. Jag har avnjutit 2 rejäla koppar ikväll. Nu ska jag spara. En kopp då och då. Sann lycka.

 

Viktor stod vid ytterdörren och sa ”det är en nalle därute” och vi sprang och tittade. Där stod en tvättbjörn och glodde på oss. De är små och så söta att det blir lite fånigt, man börjar agera som en småflicka i en rosaskimrande värld. ”Men vad guuullig!” utropade vi tre töntiga småtjejer.

Vi öppnade dörren för att se bättre och nallen ryggade inte undan nämnvärt, backade bara en meter och satte sig på ändan och glodde på oss. Jag hann kuta iväg och hämta kameran. Ställde in red eye reduction när jag såg reflexerna. Den lilla sötnosen satt kvar ändå. Inte förrän jag klev ut skyggade han och drog. Vi trodde att vi skulle få se tvättbjörnar var och varannan dag när vi flyttade hit, eftersom vi såg massor utanför balkongen första natten, men sedan dess har vi knappt sett några. För några nätter sedan slogs de dock utanför på altanen och väckte Viktor, så från och med nu lär det väl bli lite mer frekvent. Och trots varningar tycker vi väldigt mycket om dem, men vi ska inte mata dem! (Vi har lovat Bob som vi hyr av, han säger att grannarna kommer att lyncha oss då…)
raccoon1 

Titta på de töntiga små tassarna till de breda benen! Så pluttigt!
Och den lilla nosen? Visst vill man bara ta på den och vicka på den??
 

 

 

 

 

 

Raccoon2 

Titta hur den sitter på rumpan och är råtuff. Helt orädd. Synd att de inte är tama, man vill ju bara krama!

 

 

 

 

 

Julpyssel var det!
Tag allmänt skräp som man har hemma. Lagom stor kartong, folie, band från gamla presenter, glitter, pärlor, mossa från tomten och cernitlera. Själva ljuskopparna är torkad lera. Före och efter:
AdventsljusstakeFöre  AdventsljusstakeEfter

När jag pysslade ljusstake så pysslade Viktor ihop adventskalender eftersom den fina från Barbro är kvar i huset. Affischpapper och julgran. We are the masters of pyssel.
Grankalendern

 

…och, *snyft’, mina lussebullar blev, *mera snyft*, riktigt bra…! Gud ske pris!
Lussebullar

 

3 Responses to “Överraskningar”

  1. Barbro Says:

    Men Viktor, vad fin kalendern är. Och ljusstaken och bullarna. Och tvättbjörnarna förstås. I Atlanta hade vi bland annat Black snakes men dom höll skallerormarna borta så och var fredliga mot oss. Oj, oj nu blinkar msn…vem kan det vara.

    Kramen

  2. Cecilia Says:

    Ja här är också förkylt.Fast ta i trä så verkar det gå över ganska fort.
    Åh vad gott det ser ut med lussebullar,har du något recept på det?Som passar amerikanska mått?
    I vår trädgård är det fullt med tvättbjörnar på kvällarna ibland…synd bara att de lämnar fullt med skit efter sig…

  3. Du! jag vart och skulle köpa ljus sirap i en av de skandinaviska affärerna (de hade inget, snyft) och hittade hjorthonssalt. Du visste ju inte om du skulle ha tid att titta runt på söndag, så jag har med mig två påsar till NHM.


Kommentera

