suddrik

Dagbok från Amerikatt

Köttöverdos 29 november, 2008

Filed under: 2. Living in America,Barnen,Mat & dryck,Träning — Suddrik @ 21:55

Jag åkte förbi Redmond town center där man satt upp granris och kransar, rosetter och mängder av lampor. Jag tänkte ”redan?” när jag såg på det, det är riktigt vackert. Så slog det mig att det nästan är december. Vart tar tiden vägen?

Att fira jul i Florida var knäppt, med palmer och värme. Men det var så pass annorlunda att det blev för fel. Att det är bara lite för varmt som det är här, och att många träd fortfarande är gula och röda, det är bara lite annorlunda.

Det kan inte vara 1:a advent redan.

 

LeahsBlommor

 

 

Leah’s blommor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KalkonMan var ju tvungen att laga till kalkon på Thanksgiving. (Ursäkta Anna och andra veggisar för följande story.) Jag köpte en ganska liten natural free-range, under 6 kg. Den kostade som en ekologisk svensk 2-kilos-kyckling ungefär. 13 pounds skulle vara i ugnen 3-4 timmar. Den skulle sköljas och där började kväljningarna. Det är små hål i skinnet och det kom in vatten som såg ut som varblåsor. Och lukten… fy fan, jag är inte van vid sånt här. ”Klappa torr med papper”… vad fan, det är ju fullt med inälvor? Okej, plocka ur och koka till såsen. Det vattnades i munnen av äckel.
När den var klar gjordes sås av spad, inälvsavkok och förstås grädde, mjöl och kryddor. Vi käkade med ärtor, majs och makaroner, ingen tranbärssås här inte, det skulle nog ändå bara få slängas. Halvvägs genom måltiden insåg jag att det kommer bli kalkonsallad till lunch eller middag resten av veckan och jag började må lite illa igen. När vi var klara, bullar till efterrätt, så var det dags att ta av allt kvarvarande kött. Det blev kött till 4 middagar till. Vore jag fattig här så skulle jag skaffa mig en stor frys och köpa på mig 4 stycken eftersom det är så billigt. Men när jag har råd så vill jag bara säga en sak; tacka vet jag tofu. Men det var gott så länge det var gott!
Är vi amrisar nu?

 

Vi fick öppna första paketet i kalendern fast det inte är första advent än. Det var ett ganska stort paket fullt med lakritsfiskar. Lukten av det… oslagbart. Tack Barbro! Jag trodde inte att jag skulle sakna lakrits eftersom jag äter godis så sällan. Men någon gång ibland kan man också sakna. Feströkare – festlakritsätare. Och så hade hon skickat med en kaka Naturdiet. Jag skrattade så jag kiknade! (Lite halsont och hosta hjälpte till. Japp, jag är lite förkyld igen).

Jag körde dubbelpass på gymmet i morse, det var helt underbart. Jag var inställd på Bodycombat men hade fel, det var pump (som vanligt) och jag som inte velat gå på combat hade vant mig vid tanken och blev besviken. Men det var kul ändå. Sedan gick jag på min andra Pilates-lektion, den förra var säkert 4 år sedan. Det känns i detta hemmafruliv som att träningen är det enda som håller mig från att bli galen. Jag minns mammas t-shirt från 80-talet, artisten tyvärr glömd, ”tack vare rocken behåller jag förståndet i en galen värld”.

 

Över huvud taget är det lugnt just nu, men jag har börjat längta hem. Det smyger sig på. Jag vet inte riktigt varför. Jobbmarknad, mitt hus, min jullåda och vissa andra grejer som lämnades, billig färsk jäst och lätt mjöl, Ningings ur- och skur-dagis, jämnvarma och tysta element, innehållsförteckningar á ”per 100 g”, schysst mode, SVENSKA, slippa tänka inför alla uppgifter, kunna handla allt i samma affär, gröna Obban och Stinsen i Häggvik, pendeltåg och bussar, cykelleder och promenader, och förstås; vår stora kärlek Stockholm. Jag och Viktor älskar verkligen Stockholm. Jag grät när vi flyttade till Sollentuna, trots att vi bodde 8 pendel-minuter därifrån och bara 2 minuter från perrongen.

Sanna tillägger att hon saknar nya Bamse-tidningar. AlvaMedFotoAlva saknar farmor och farfar och kramade länge deras foto som hon fick idag.

Jag har tillräcklig distans för att inse att denna längtan beror på julhelvetet 😉 och att om jag bara hade fått med min jul-låda hade jag säkert längtat lite mindre.

Sanna verkar nöjdast. Kanske blir det så med pojkvän (…) Hon berättade att hon inte vill åka hem utan bo här tills hon blir stor. ”Farmor och farfar då?” frågade jag. Hon vill åka hem någon gång i veckan och hälsa på. Kai ska följa med så att han får träffa dem hon kände när hon var liten och kan lära sig lite svenska. Jag tillägger eller ändrar inget nu, hon sa exakt detta.

Lättast att beskriva känslan just nu är att jag nästan är lite sur på allt som jag uppskattar så mycket här, det som hittills gjort att jag funderat över om jag någonsin vill flytta tillbaka, jag vill fräsa åt allt och säga att ”jag är inte så lättförförd”.

 

Vi gör lite Sverige här hemma. Imorgon ska vi till Ikea och köpa elljusstakar (4:e Ikea-besöket, eller blir det kanske 5:e?). Improvisera ihop en adventsljusttake också som sagt. Pepparkaksdegen verkar ok (den här biten är Viktors ät-deg). Lussebullarna… samma tunga-deg-problem som vanligt. Pysselkitet.

Pepparkaksdeg Saffransdeg Adventspyssel

 

VI har fått vår tv-möbel och nu är ett rum möblerat som det ska vara – äntligen. Bara resten kvar… men efter morgondagens Ikea-besök blir två rum till klara! Pappa och barn spelar spel mellan sofforna.
Livingroom SpelaSpel

 

Jag skulle just avsluta när Viktor ville göra ett tillägg. De berättar på nyheterna att 6% av amerikanerna har skulder kvar från förra julen. Det blir många miljoner pers! Ett helt Sveriges befolkning kanske? Det går hand i hand med skyltningen i affärerna, ”strumpfyllare” osv. Våra barn får nog 2 paket var i år. En annan kul grej slog mig, jag letade efter julgransbelysning och det lutar åt 20 lite större lampor. Det finns anvisningar om hur många lampor man behöver. De har smålampor här för den som inte vet. (Och inget glitter!) Jo, 2 yards (nästan en meter) gran = 450 lampor. 3 yards gran = 600 lampor. Så nu vet nu.

Alva jacka är lagad i båda ärmarna och alldeles för stor, alltså risig redan innan hon börjat använda den. Hon blev kär i den här Osh Kosh-jackan och de hade 50-60% rabatt i hela affären så hon fick något som inte var arvegods för en gångs skull. 
NyJacka

 

3 Responses to “Köttöverdos”

  1. Eeeewwww 🙂

    Vi var på ikea och shoppade mat och lampor för ett par helger sedan, Lucas fick stresshuvudvärk som vanligt. Måste börja köra bil, men det är fan så motigt och tidskävande.

    Du får komma till Ballard och köpa färskjäst, och passa på att kolla in de skandinaviska butikerna 🙂 ::tjatar::

  2. suddrik Says:

    Förresten hajar jag att han får stresshuvudvärk på Ikea, jag blir också stressad därinne, man får ju nästan panik och vill bara uuuut!

    Köra bil i stan är ingen höjdare, jag har problem med motorvägen, för mycket bilar. När jag väl är av den så är det lugnt. Och här ute i förorten är det ju närapå omöjligt att komma runt via buss. Mmm… tunnelbana… 🙂

  3. Farfar Says:

    Jag tycker man skulle införa ”thankgivings” dag här i sverige också, med tillhörande 6kg-s kalkon. Ser väldigt gott ut på bilden.


Kommentera

