suddrik

Dagbok från Amerikatt

Efter helg kommer måndag 17 november, 2008

Filed under: 2. Living in America,Barnen,Mat & dryck — Suddrik @ 11:52

Jag hann slänga en 3:e bulldeg. Det var sjukt kul hur avfallskvarnen bokstavligen sööög ner den, jag vill inte tänka på hur det skulle bli med en kroppslig mjukdel. Jag funderade på att låna hem någon amerikan. Inte till kvarnen alltså, utan till att hjälpa till med degen. Sedan skulle jag ha lagt ner bakandet tills jag flyttat hem igen. Och surat. Med 2 idéer kvar, så gjorde jag igår kväll ett fjärde och sista försök. Med nyinköpt mattermometer (termometer; vilket nederlag!), mättes vätskan till exakt 130 F och hälldes sedan i en blandning av mjöl med 10% majsstärkelse, mycket jäst och övriga ingredienser. Jäsningen krävde varmare plats under längre tid och gräddningen blev bättre i svalare ugn (400 istället för 480 F) med några extra minuter. Det blev väldigt sent, men jag roade mig med att titta på The handmaid’s tale under tiden och är astrött idag. Nu finns det bullar i frysen! Ett försök till, sedan blir det Ciabattor också!

Halvtimme. Har jäst lite va?                                      Efter 2 timmar på digitalboxen. Nu!
Deg1  Deg2

 

Även om jag inte skriver om det så mycket längre så slår det mig nästan dagligen hur vackert det är här. Hittills har det kanske varit 2 dagar med tillräckligt fult väder för att jag inte ska se skönheten, men annars – ja dagligen. Bergskedjan i bakgrunden har fått lite snö och klara dagar när man ser hur långt som helst, så känner jag igen mig i något artisten Björk sa i en intervju en gång, hon hade slutat köra bil för att hon alltid satt och tittade på den vackra naturen och efter att hon hade kört i diket 10 gånger så fick det räcka. Så långt har det inte gått 🙂 men man funderar ibland.

Idag skjutsade vi en försoven Viktor till jobbet, det kändes härligt amerikanskt och ungarna tyckte det var jättespännande att åka bil i pyjamas. Det var dimma ute men solen sprack igenom redan, så jag tror det blir toppenfint idag. Hemma vid sjön är det dimma.

I bilen hörde vi förresten Doktor Albans gamla Sing Hallelujah. Det är alltid svensk musik i Bodypump-passen (och de är identiska i hela världen) så där har jag hört Basshunder, E-type är väl nästan alltid med, och nu sist var det Carola, idel bra musik (ryyys). Men över lag hörs en hel del svenskt, och det är lustigt tycker jag. Vårt lilla land har stort inflytande i musikvärlden.

Vi har hört mycket gott om Costco, så vi blev medlemmar och var på möbelaffären förra helgen, mataffären nu i lördags. Det var helt enormt och för de som inte känner till stället så säljs det mesta i storpack. Det blev inte vår favorit eftersom jag vill handla mer ekologiskt än de erbjuder, men vi gjorde förstås en hel del riktiga fynd, storpack ekologisk Macaroni&Cheese hamnade på under halva priset, ekologiska Zbars, havremellis) likaså. Det fanns billiga jordgubbar och hallon, inte de vanliga mörka mat-hallonen som inte smakar något, utan ljusa och efter 2 dagar i kylen så smakar de fortfarande som nyplockade från grenen när jag var liten. Det ligger nära preschool, så kanske vi tar en liten sväng förbi och hämtar upp en till låda hallon!

Min favoritmamma på preschool ska ta sin son ur skolan, skälen är desamma som de saker jag retar mig på. Hon hade frågat grabben (som för övrigt är en mörkhårig och något äldre version av barnens kusin lilla-Viktor) om han ville fortsätta ha kontakt med något av barnen och han hade svarat Sanna, ingen annan. Jag är förvånad pga språket, hur 17 kommunicerar de liksom? Men jag är jätteglad, för jag vill gärna ”behålla” dem. Jag undrar åter, vad gjorde jag för fel hemma? Varför hittade jag aldrig såna här fantastiska vänner hemma? Måste vi alltid vara så återhållsamma med känslor, bara för att det ”ska” vara så?
Jag berättade för Sanna att Kai skulle sluta och hon sa väl inte så mycket. 2 dagar senare så sa hon att hon ville sluta preschool. Jag blev förvånad. Hon tycker helt enkelt att de skriker för mycket så att hon får ont i huvudet. Man kan väl inte annat än att hålla med. Det är väl dags att söka efter en ny, en i närheten där även Alva kan gå.

 

Bilder

Jag och barnen i Idylwood i fredags
Idylwood2  Idylwood1

Jag hade skitkul åt de här bilderna. Sanna posar som en fotomodell, Alva försöker på andra bilden, men herregud så fel det blir!
Idylwood3 Idylwood4 Idylwood5 Idylwood7

Sedan blir man trött och man är finast när man sover.
TröttAlva

 

Hela familjen i Grasslawn Park lördag
Grasslawn

 

På väg till Idylwood, söndag, hittade vi lite otippat en blommande Rhododendron. Vilken höst!
Rhododendron

Viktor hade inte varit i Idylwood före söndagen. Jag skrattade och undrade över det, vi valde ju det här huset för att det var nära Idylwood, och så visste han inte ens vad det var för ett ställe.

 

4 Responses to “Efter helg kommer måndag”

  1. Cecilia Says:

    Minnet är bra men kort…jag har redan glömt vad det var jag skulle skriva…Jo just det svensk musik.Jag har nog hört Ace of Base oftare här än i Sverige.Annars är det mest Roxette, Abba och Björn Skifs ”Hooked on a Feeling”. Carola i USA?!Ja det var ju också något nytt.
    Costco verkar finnas överallt utom just här.Här blir det BJ’s istället och sedan Sams Club som skall byggas.Är lite VÄL stora förpackningar ibland kan jag tycka.Men däremot har de väldigt fräscha grönsaker och frukter.Mycket gott.

  2. suddrik Says:

    Roxette har jag tack och lov sluppit! Men besök ett bodypump-pass så får du överdos på annat också… 🙂
    Abba och Hooked on feeling har jag också hört, så lustigt!

    Vi har Costco, men vet du, det finns inget Dunkin Donuts! Jag kommer aldrig att få gå på ett. Mitt liv blir aldrig komplet…! 😉

  3. Barbro Says:

    OK, jag kommer ihåg en liten Jenny som bara älskade Carola. Då för länge sedan så satt en jätteglad Jenny på axlar och till och med såg henne live. Då var du lycklig….

  4. suddrik Says:

    Det minns jag också. Det är nog den enda konsert som jag verkligen, verkligen uppskattat i hela mitt liv.


Kommentera

